Bo trångt med hund?

Sv: Bo trångt med hund?

V köpte vår första hund som omplacering, och det var faktiskt en fyraårig springerhane det med :). Tyckte det var fördelaktigt att få en vuxen hund med lite hyfs på första gången. Vi gjorde ändå en massa konstiga fel med honom i början, som var skönt att vi inte gjorde med en liten valp. I början, de första veckorna, såg han lite förvirrad ut, men överlag har det gått bra hela tiden, och efter ett halvår kändes det som vi alltid haft honom. Nu är han 7 och har fått en liten cockerkompis dessutom.

Kolla bara upp VARFÖR hunden omplaceras. Vår fick vi köpa p g a ändrade familjeförhållanden i förra familjen, men en del omplaceringar har ju problem av något slag.

Lycka till!

Jag bor i en etta på 40 kvadrat. Förut bodde jag där tillsammans med en grand danois men som nu tyvärr vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna. Eftersom min hund var en ännu större soffpotatis än jag var det inte några större problem med utrymmet :D Däremot märker man av hundhåren och allt skräp hunden släpar in fortare i en liten lägenhet än vad man gör i en stor. Men som någon sagt innan; finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Min lilla änglahund...

18464300.jpg

Jag bor i en etta på 40 kvadrat med en rottis/dobbis och det går bra, vi brukar kasta boll inne. :D
Ibland kan jag känna att det blir lite trångt i soffan bara..

Fortsätter på min egen tråd :)
Har nu skaffat en golden som bor med mig o min rumskompis på mina nu 50 kvm (tvåa).
Men en "hundvan" bekant har nu sagt till mig flera gånger att jag är en hemsk djurplågare som har en sån liten lägenhet till min hund. Att det är som att någon skulle stänga in mig på en toalett hela livet. Ligger det nån sanning i det hon säger? :(

Är ute o promenerar ca 4 ggr om dagen, 1 långpromenad brukar bli ca 1 timme. Vill ju att vovven ska må bra :)

Äsch det är inget att lyssna på. Du märker väl själv om vovven verkar nöjd? Inte sitter den instängd dygnet runt heller och jag antar att du tar med dig hunden så mycket du kan också, så den är ju ute mer än "bara" sina promenader.

Jag hade två katter och två hundar ett tag på mina 30 kvadrat.

Känndes inte som nån större skillnad mot när man var hemma hos mamma i villan. Hundarna är juh inte speciellt aktiva inne och tyckte gott och väl de räckte...prblemet för oss var på sommaren då de blir väldigt varmt i lägenheten....

*KL*

Jag hade stor hund (Beauceron) på 25 kvm. Det gick alldeles utmärkt. VI leker inte inne, inte heller rastar vi inne. Sånt gör man ute. Bara hunden har en bra liggplats så.

Jag bor själv på 25 kvadrat med en jack russel. Grannen har en flat på samma 25 kvadrat. Passar ofta grannarnas 2 sotisar, det blir inte så värst trångt då heller. Nja kanske när alla hundar ligger platt utsträckta mitt på mattan:p.

Som sagt det funkar, med en ganska stor hund på liten yta, det blir vad man gör det till!

OT Tror minsann att vi är grannar. Det är jag med det vita fluffet i huset dom glömde(?) måla;)

Tillbaka till ämnet. självklart kan man ha en hund på litet utrymme. Bara man ser till att det blir aktiverad och motionerad tillräcklingt. (vilket självklart gäller oavsett bostadsyta!)Jag har en jappe på 28 m2 och det verkar inte störa honom alls. Vi går flera timmar per dag och hjärngympa kan man träna även på liten yta... (Dock skulle han ge en tass för en trädgård. Framför allt nu i detta underbara väder (snöstorm:angel:))

Har en bekant som var dagvakt åt ibland åtta hundar av varierande storlek. Han bor på 20 kvm, ungefär (vet inte exakt, men det är bara rum med kokvrå och dusch i källaren).

Det var inte alltid åtta hundar där, ibland bara en, men ofta en tre-fem st. Det gick jättebra och så var de ju ute stor del av dagen också! inne sov de både högt och lågt medan han satt med skolarbete!

Så visst går det! Själv önskar jag mig egen trädgård/tomt och bättre terräng (lite berg, tack!!) närmre huset före större inomhus. Men så bor vi på 81 kvm, så där klagar jag inte!

/Syrsa

Många hundar som bor stort med matte/husse i villa nån stans får betydligt mindre motion än de som bor i lägenhet. För bor man så måste man gå ut med hunden. Det räcker alltså inte att bara låta den lulla runt på tomten. Att bo lite trångt är därför ingen andledning till att inte skaffa hund.

KL

Jag förstår inte riktigt vad hunden skulle ha för nytta av en massa yta... Gå runt runt på dagarna eller vad :confused:
Inomhus vilar man, och vill man göra lite hjärngympa så behöver man inte en massa utrymme. När jag har min hund med mig på större ytor inomhus så följer han mig, ligger där jag är. Hemma har han full koll = ingen stress, inget behov av att följa efter. Bor man i lgh utan trädgård så måste man ju alltid ut med hunden även om det bara är en kort kisspromenad, spelar väl ingen roll om lgh är på 25 eller 100 kvm?!

Nej, jag tycker TS vän resonerar märkligt!

OT Tror minsann att vi är grannar. Det är jag med det vita fluffet i huset dom glömde(?) måla;)

Där ser man! "Bomullstussen" kallade jag din hund för mig själv när den var valp:)

*KL*
Kan uppdatera med att det numera bor 2 jack russels på mina 25 kvadrat. Funkar utmärkt det med men sen är det kanske inte den hundrasen som tar så värst stor plats!

Det beror ju på vad man tar för omplacering. Schäfern som flyttat hit är lydigare än den hund jag uppfostrat själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
803
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 258
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10