Bo trångt med hund?

Bubble

Trådstartare
Jag bor på ca 20 kvm ungefär (ett rum). Går det att ha en hund på en så liten yta eller är det helt uteslutet? I sådana fall hur stor/liten hund bör man ha? :)

Sv: Bo trångt med hund?

Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Jag tycker att så länge hunden har en egen vrå med en egen korg där den känner sig trygg så spelar det ingen roll hur liten lägenheten är. Det är ju mest att man själv inte ska känna att man jämt sitter med hunden i knäet.. Aktivering görs ju ändå utomhus.

Spelar mindre roll på storleken på hunden.
För du ska väl inte motionera hunden inomhus?;):D

Går gör det väl, men lär bli rätt drygt eftersom hunden gör mer än bara ligger sött i sin korg hela den tid den är inne. Men planerar du att vara ute med den större delen av er vakna tid så spelar storleken på hemmet mindre roll.

Jag för egen del skulle välja en mindre hundras om jag skulle bo så trångt en längre tid framöver. Är det dock bara tillfälligt skulle jag inte sätta begränsningar på storlek utan välja den ras som passar mig bäst.

Jag har en rottis och en mellanliten skrutt på 25kvm. Det händer att jag tappar bort rottisen och inte kan hitta honom.
Hundarna motioneras inte i bostaden, men är man lite tilåtande som ajg så går det utmärkt att både låta dem busa, träna apportering, fotpositioner och tricks på den ytan.
Faktum med att jag märker av dem lika mycket/lite på 25kvm som när jag bodde på 130kvm.

Jag bor själv på 25 kvadrat med en jack russel. Grannen har en flat på samma 25 kvadrat. Passar ofta grannarnas 2 sotisar, det blir inte så värst trångt då heller. Nja kanske när alla hundar ligger platt utsträckta mitt på mattan:p.

Som sagt det funkar, med en ganska stor hund på liten yta, det blir vad man gör det till!

Jag bor på 25 kvadrat med min hund och det funkar hur bra som helst, har gjort det de senaste 5 åren... Har en spets, storlek som en älghund ungefär.

Det jag saknar är en egen tomt att kunna släppa ut hunden lös på, men det har man ju aldrig i lägenhet ändå. Om du sen har 25,50 eller 70 kvadrat tror jag inte spelar så stor roll. Inne vilar man, och min hund befinner sig alltid nära mig ändå d v s han följer med från rum till rum om vi är i ett större hus/lgh.

Det blir dock mkt städning och en nackdel är att jag inte kan begränsa ytan för hunden när han är smutsig/blöt.

Jag skulle kanske inte vilja bo så här med en Grand Danois, men en mellanstor hund är nog inga problem!

Kan tillägga att jag bott på (förvisso) 35kvm med två jaktgolden och två innekatter. Det funkade. Men samtidigt kan jag inte förneka att 70kvm hade varit trevligare... ;)

Hur stor utrymme det är hemma spelar inte så stor roll eg. Där är man ju främst när man sover och äter. Sålänge du kan aktivera din hund och gör saker om dagarna är utrymmet hemma ganska oviktigt. Ju större hund desto skitigare dock, oftast iaf, så har du liten yta kanske en leonberger inte är att föredra. Men våra grannar som bor på 80 (plus öv. men jag tror hundarna bara får vara nere) har TRE leonberger plus nån liten spaniel av ngt slag, och är ofta hundvakt så visst går det. Lite mer städning bara. :D

På 20 kvm kan du ha det mesta, jag hade dock satsat på en mellanstor hund. ;) För städningens skull. Men för hunden skull tror jag att det kvittar.

Jag bor på ca 20 kvm ungefär (ett rum). Går det att ha en hund på en så liten yta eller är det helt uteslutet? I sådana fall hur stor/liten hund bör man ha? :)
Jag bor i en tvåa på 26 kvadrat - där ena rummet samt duschrummet inte hör till de delar av lgh. som valpis har fri tillgång till - och har hund, och det fungerar utmärkt. Motionerar, leker och lever om gör man ute, inne tar man det lugnt, sover och leker inte mer än vad husse eller matte inbjuder till och tycker är OK.

Jag är faktiskt så elak att hunden inte ens har någon "egen vrå". Vi bodde på 62 kvadrat förut och då var han ändå alltid i samma rum som oss och brydde sig inte om den vrå han hade då ens när vi var i samma rum som bädden.

Jag bor utan problem på 23 kvm med min 1 år och 9 månader gamla golden retriever. Visst är det trångt men det hade det varit även utan honom.

Jag bodde på 15 kvm med två beardisar ;) Faktum är att det fungerade bättre än när vi flyttade till ett stort hus :crazy:

Oj alla verkar vara ganska överens om att det brukar gå bra, skönt då kanske jag oroade mig i onödan.
Jag har funderat på en cockerpspaniel eller springer spaniel så det är väl ganska mellanstora hundraser (tror jag? :p)
Ska såklart aktivera hunden utomhus :D

Kan slänga in en till fråga :angel: någon som tagit en omplaceringshund? Funkat bra/dåligt?
Fördelar/nackdelar mot att ta valp?
Har blivt erbjuden en springer spaniel hane på 4 år som förra ägarna inte kunde ha kvar. Låter lockande men funderar lite :)
Det är min första hund. Tänkte att det då kunde vara skönt att slippa valpstadiet, med ensamträning och få hunden rumsren osv om man är ovan. Samtidigt blir väl hunden kanske mer fäst vid en om man har den från början :)

Jag kan svara på följdfrågan också eftersom min golden jag nämnde är en omplacering :D

Det är min första hund och jag tog över honom när han var 9 månader gammal. Vi knöt an väldigt snabbt och jag tvivlar på att jag skulle kunna ha en bättre relation med en hund om jag så haft den från valpstadiet (jag kan förstås inte veta). Vi har gått massa kurser för att få fason på både honom och mig och nu tävlar vi i lydnad (klass ett med förstapris) och tog just viltspårschampionat! Tror absolut du kan få en lika bra relation med en omplacering som med en valp, men det krävs minst lika mycket arbete på omplaceringen. Att tro att man kommer runt jobbet med en "färdig hund" bäddar för besvikelse. Tro mig, jag vet. :D

Kan slänga in en till fråga :angel: någon som tagit en omplaceringshund? Funkat bra/dåligt?
Har blivt erbjuden en springer spaniel hane på 4 år som förra ägarna inte kunde ha kvar. Låter lockande men funderar lite :)
Det är min första hund. Tänkte att det då kunde vara skönt att slippa valpstadiet, med ensamträning och få hunden rumsren osv om man är ovan. Samtidigt blir väl hunden kanske mer fäst vid en om man har den från början :)

Den första omplaceringen fick jag när han var 13 månader, han och jag har nog så bra band det går att få med en hund, jag tvivlar starkt på att vårt band hade varit annorlunda om jag tagit honom som valp.

Min andra hund köpte jag när han var sex månader, jag tror inte det hade varit skillnaden här heller.

Det man får tänka på när man tar en omplacering är ju mest att man i början är ännu mer noggrann att hunden verkligen har en person som den ska lyssna på, det är nog det enda för att inte förvirra hunden mer än nödvändigt.

Sedan kan ju orsakerna till omplaceringen göra att man får en hund som inte har fått någon uppfostran alls:(
Som har blivit illa eller fel behandlade.

Min gamla hund var livrädd om han fick något över sitt huvud, eller om det kom andra hundar, så istället för att vänja valpen vid saker så får man vänja av och vänja om.
Min första hund hade grundlydnad, men en ganska hård sådan, alltså han gjorde för att annars gjorde det ont:( det tog ju ett tag att göra lydnad till något lustfyllt och roligt istället.

Min andra omplacering var ett litet nervvrak när jag hämtade honom, han var så stressad och rädd för allt men är nu en liten tuffing:love:
Det enda han fortfarande reagerar på är när man låter konstigt eller om någon säger tut:confused: han blir helt förtvivlad.
Han hade absolut ingen fostran alls, det var bara att börja från början med rumsrenhets träning, koppel och ja allt.

Oj alla verkar vara ganska överens om att det brukar gå bra, skönt då kanske jag oroade mig i onödan.
Jag har funderat på en cockerpspaniel eller springer spaniel så det är väl ganska mellanstora hundraser (tror jag? :p)
Ska såklart aktivera hunden utomhus :D

Hur väl hunden fäster sig till en har väldigt lite med hur länge man haft hunden att göra.Det beror dels på hundens personlighet och dels på hur mycket man gör med den.

Den hund som varit minst fäst vid mig i den bemärkelsen att han är kelig och så är den jag haft från 8veckor.Dobermantiken som jag fick när hon var 6 fäste sig vid mig i samma sekund som hon rullade ihop sig på min kudde. Tibben som jag tog när han var 6månader är nästan för fäst vid mig.

Har bott i en friggebod med 2 hundar ( 50 kg styck! ) samt katt, i nästan två månader! Det går :)
Hunden jag har nu är en omplacering från början, fick honom pga av aggressiva tendenser ( var ett fysiskt fel) och han är snart 13 år. Håller med om att man kan få lika bra kontakt oavsett om man har dem som valpar eller vuxna! Lycka till, det går säkert bra!

En katt ska inte kunna överblicka hela sitt revir sägs det. En hund är ju inte ens katt, men jag har ändå känt att min hund mår lite bättre sedan jag bytte lägenhet, jag bodde förut på 39 kvm med en lång hall och ett stort rum samt kokvrå. Kokvrån var för liten att vistas i enligt hunden alltså var det hallen och rummet kvar och hallen hängde ihop med rummet. Resultatet blev "ett rum". Nu bor jag på 33 kvm (dvs mindre yta) men med ett riktigt kök där hunden fått en extra bädd under köksbordet. Jag har märkt att han gärna går mellan rummen och att han ibland lägger sig i köket när han vill vara ifred. Han verkar må lite bättre, verkar vara lite mer utvilad och gilla lägenheten bättre (vilket ioförsig kan bero på andra saker ex. att jag gillar den bättre och att jag har lärt känna honom bättre)

Nu har ju jag en hund med behov att vara ifred så detta var väl kanske extra viktigt för honom (omplacerad och inte van vid ständig uppmärksamhet, behöver kunna vila från mig minst några extra timmar varje dag förutom nattsömnen). Men jag skulle nog inte vilja flytta in i bara "ett rum" även för en mycket kort tid, kanske om jag kunde dela av väldigt väl så att hunden kunde gå undan... Jag ser inte antalet kvadratmeter som ett problem, utan just att hunden ska kunna välja att vara i fred...

Det är nog väldigt individuellt... Min hund är precis tvärtom. Han vill vara i samma rum som jag och när han vet att jag inte går (eller ja, inte KAN gå:D) nånstans så sover han tryggt. Han har en egen bädd där han får vara ifred och det funkar bra. Men som sagt, beror ju på individen.

Bor ungefär dubbelt så stort som du men ändå i en etta. Det blir mycket dammsugning och moppning men allt blir rutin och går ganska fort ändå. När vi varit ute och pälsen är blöt och smutsig är det torkning med frottehandduk och att ligga och torka en timme på sin filt i köket som gäller. Då rasar det mesta gruset av där och rummet kan hållas någorlunda rent. Inte för att hon gillar det när resten av flocken (jag) helt svekfullt sätter sig i rummet och hon får ligga ensam i köket hela fem meter bort, men, sån´t är livet för en liten grusig hund...

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
803
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 258
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10