Blyg liten flicka...

Belethien

Trådstartare
...är det jag har just nu. En 16 veckors valp som är väldigt känslig och blir lätt väldigt omotiverad om man säger nej på något vis. Det handlar inte om ett skarpt nej, utan bara att man håller för handen för bröstet på henne så hon inte kommer fram. Då tappar hon snabbt motivationen och visar ovilja till att fortsätta övningen!
Min tanke var att då byta till en metod där jag enbart belönar, även i saker som "vänta" och liknande. Men hon har inte riktigt självförtroendet som jag vill att hon ska ha. Hon blir ex. bara sittande om jag försöker lära henne något nytt, hon är liksom inte framåt, på och särskilt taggad utan snarare lite Ferdinand under eken ;)
För att denna metod ska funka måste hon kunna prova sig fram, men det gör hon inte. Hon bara....sitter där och glor :cool:

Hur skulle ni träna en sådan hund? Hur kan jag få till mer "go" i henne och se till att hon tar fler egna initiativ? Se till att hon blir taggad?

För övrigt är hon en tuff kaka som kutar runt och leker livet, inte rädd för mycket. Men hon är en väldigt mild hund ändå och jag vill få fram lite mera självsäkerhet i just träningen!

Sv: Blyg liten flicka...

Sån var min lille med nät han kom. Fast han verkade helt förnärmad och ledsen när han inte förstod. Jag har lagt massa tid på att han ska ta plats. Kampat mycket, berömt och låtit han vinna. Jag lät honom inte sitta och vara ledsen (han såg verkligen ut som hela världen rasat) utan då "bråkade" jag med honom. Knuffades lite och bjöd in till lek. Lätta övningar i början och århundradets party när han gjorde rätt. Avslutade och började alltid med nåt han kan. Sitt tex kan ju alls pluttar på några minuter.

Nu har jag en hund som tittat surt på mig och sen "jag ska allt visa dig, kärring!" så försöker han igen. :D

Det har tagit flera månader men det var värt det! Blir det för svårt kommer Ferdinand igen men jag låter han aldrig stanna i det stadiet utan då brötar vi loss.

Jag leker mycket med honom fysiskt. Jage, brottas massor osv bara för att han ska tuffa till sig och ta i.

Sv: Blyg liten flicka...

Två ord: förstärkning och kriterie.

Kriterie: Svara på frågan;vad ska hunden göra för att få belöning. Låt säga att du vill belöna åtta gånger av tio. Då måste kriteriet vara satt så att hunden verkligen gör rätt åtta gånger av tio, annars så sänker du helt enkelt kriteriet. Sen är det bara att byta kriterie när hunden sas "kan det".

Förstärkning: En förstärkning är någt som ökar sannorlikheten att ett beteende visas igen. Dvs vad är egentligen värt något för din hund?
Är det mat, i så fall, vilken mat? Är det en leksak, någon speciell?
Vad går din hund genom eld för att få? Säg inte att din hund inte gillar något, då har du bara letat på fel ställe.

Jag brukar börja med kattmat, det kan få de flesta tröghundar på bra humör. Visa hunden vad som står på spel. "Kolla, kattmat, vad får jag för den..!?"

Så fort hunden så mycket som visar mista beteende i början, förstärk, snabbt som attan. Så lär sig hunden att : "Kattmat- nu vill matte så något"

Tar jag fram kalkon till min hund och klickern, plus att jag har ett start och ett stoppord, då börjar han direkt att pröva sig fram.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 562
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min hund har kommit in i en ålder (10 månader) har nyligen löpt osv. Där hon ser lite "spöken" väldigt lyhörd för vad som sker utanför...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Kivina
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 619
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn