BLUP - helsyskon + hur räkna ut ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 078

gylle

Trådstartare
Tänker jag rätt när jag tror att helsyskon som dessutom är visade med samma poäng bör väl ha exakt samma BLUP eller ?

Funderar på detta då Joys helsyster (1 år yngre) visad ifjor med samma hopp poäng som honom nu fått sitt BLUP index (Och för övrigt gått in bland de högsta på topplistan i danmark)
Kan jag då utgå ifrån detta att Joy logiskt har samma ?

Hur räknar man i så fall ut blup på en avkomma ?

Om vi använder systerns blup till Joy så ser hans hoppblup ut enligt följande
Taxering 151
Bentekn 149
Ryggverks 147
Ridbarh 140
Samlat 149

Det ena stoet som har dansk blup har följande
Taxering 133
Bentekn 134
Rygg 133
Ridb 133
Samlat 134

Någon som vet hur jag räknar ut vilket blup deras dotter får på hoppbiten då.

Sv: BLUP - helsyskon + hur räkna ut ?

Jag vet inte hur de danska indexen räknas eller vad som ingår men de svenska ska hänsyn till att det kan råda olika omständigheter vid olika visningsplatser.
Och så här står det bl a i info på ASVHs hemsida "Eftersom resultaten från unghästbedömningar är subjektiva jämförs alltid varje hästs resultat med medeltalet för övriga hästar som bedömts vid samma tillfälle. För värdering av tävlingsresultaten jämförs alltid hästarna inom födelseårgång."

Alltså kan du inte vara helt säker på att helsyskon med exakt samma poäng får exakt samma index.:angel:
Men det är troligt att de blir nästan lika.

För att räkna ut avkommans härstamningsindex lägger du ihop föräldrarnas index och delar med två.

När man räknar BLUP tar man hänsyn till en rad effekter. En är bedömningsplats och en annan är bedömningsår, en tredje är kön. Alla dessa tre kommer ju skilja sig åt mellan de båda helsyskonen, alltså kommer deras BLUP inte bli samma. Däremot borde de ha samma effekt av sin härstamning.

Det är inte så enkelt att räkna BLUP, det är stora matrisberäkningar och görs i regel mha dataprogram. Alttså inget man sitter och gör bara sådär.

Det är inte så enkelt att räkna BLUP, det är stora matrisberäkningar och görs i regel mha dataprogram. Alttså inget man sitter och gör bara sådär.

Det vet vi men ett härstamningsindex på ett tänkt föl kan man räkna ut lätt:)

"Man kan t o m beräkna avelsvärdet på det ännu ofödda fölet genom att ta genomsnittet av föräldrarnas avelsvärden och därigenom få ett härstamningsindex", s.8 i "Blup-index för hingstar och ston i ridhästaveln 1997"

Jag uppfattade att det var det som Gylle frågade om.

Ok, jag är så insnöad så jag vill gärna ha rätt begrepp...=)

BLUP är BLUP och ett enkelt index ett enkelt index. I min insnöade värld...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka