Blötlägga krossat korn?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare zoowie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 295
Z

zoowie

Det borde ju vara bäst att blötlägga kross korn? Eftersom det dammar så mkt? Jag har börjat göra det nu & jag blöter det på kvällen så får det stå över natten tills hästen får mat på morgonen.
Blöter det också på kvällen när jag ska rida så får hästen det efter att jag har ridit.

Kan korn bli gammalt/äckligt på det här sättet? Om det ligger i blöt i ca 12 timmar?

Jag ger också Krafft blå grund tillsammans med kornet, kan man blanda allt tillsammans när man blött kornet? Eller ska man lägga i kraften precis vid fodringen?

/ Z

Sv: Blötlägga krossat korn?

Inget foder mår bra av att ligga i blöt så länge, speciellt inte när det är så varmt som det är nu. Risken finns att det börjar jäsa.
Om du bara ska blötlägga för att det dammar så är det bättre att fukta det precis innan utfodringen.

Sv: Blötlägga krossat korn?

Det var just det jag ville veta :idea: tack :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: Dandylinn
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 386
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 234
Hästvård Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 232
Senast: Dalmas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V