Blöta regntäcken!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare puppe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 851
Sv: Blöta regntäcken!

Vi har också avfuktare,samt långa järnstänger i taket som man kan hänga täcken på.Funkar kanon.

Men för att vara på den säkra sidan finns dubbla uppsättningar regntäcken till alla......

Är hästen torr på insidan av täcket och blöt utanpå (och man misstänker att han ska ha regntäcke dagen därpå) då får det helt enkelt sitta kvar över natten och torka innefrån och ut.

Dock är det då hästens energi och värme som torkar täcket. I princip kan man ju då låta blöt häst torka sig själv ...

Har du mycket fukt i stallet - vilket även blöta regntäcken ger - gäller det att du har för ändamålet anpassad ventilation.

jag har inga torkmöjligheter i stallet, men jag har 3st täcken var till mina hästar.

ibland tar jag ner täckena i garaget och sätter på kupevärmaren. då är de torra till nästa dag :banana:
(hänger de på en mattställning)

Man ser till att ha två uppsättningar :D

Håller med.

Frågan om det är ok att låta hästen självtorka genomblöta täcken är för mig absurd. Hur kan det vara en fråga :crazy: Blöta täcken = massor med energi för hästen att värma upp sig själv = tappar hela syftet med täcket till att börja med - drar mer energi från hästen än om den varit UTAN täcket.

Om täcket är blött på utsidan så får det vara på tills vi ger dem sista målet för kvällen(Om de är riktigt blöta då). Skulle hästen vara blöt igenom så hänger jag in dem i värmerummet och har det inte torkat till dagen efter så får det ett annat på sig=)

Alla hästarna har en hel uppsättning regntäcken och vintertäcken just för att dom blir blöta osv.

tycker inte man skall använda hästen som täckestorkare till blöta täcken.
täcken är till för att hålla hästen torr inte tvärtom.
kan inte förstå att man tycker det är ok.
har man för lite täcken så får man köpa fler och dra ned på nåt annat som är mindre viktigt för hästens välbefinnande.

Bättre inget täcke alls än ett blött. Då kyler det ju ner från första början. Ett bra tips är att köpa något billigt skit-täcke som du har som reserv.
Min sköthäst har tre regntäcken som används tror jag. Först ett som ska användas i första hand, resten som ombyte.

tycker inte man skall använda hästen som täckestorkare till blöta täcken.
täcken är till för att hålla hästen torr inte tvärtom.
kan inte förstå att man tycker det är ok.
har man för lite täcken så får man köpa fler och dra ned på nåt annat som är mindre viktigt för hästens välbefinnande.

Mm, precis vad jag vill säga.:bow:

Ville bara berätta att problemet är löst:idea::)
Min underbara svärmor har ett varmt (ca 25 grader) pannrum och tycker att det är helt okej att jag torkar täckena där:bow:
Och imorgon ska jag åka och köpa en uppsättning till.Bara för säkerhetsskull.

Har tack och lov inte det problemet, hänger dom i pannrummet...:bump::banana:
Annars hade jag kört på dubbla uppsättningar.

Jag köpte "galgar" till mina täcken. Hänger täckena på dom med bogspännena uppåt o så är det en rejäl krok högst upp. hänger upp det på varmaste stället i stallet. Vänder man det ut o in så torkar det jättesnabbt. Tar heller ingen plats. Jättesmidigt! Jag köpte dom av en bekant som gör dom själv i svart smide. Ett tips som du kanske kan ha nytta av!? Dubbel uppsättning är annars att rekommendera.

Hörru! Det där vart ju perfekt! :banana: Pannrum är ju inte så lite varma :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 162
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka