Blöta regntäcken!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare puppe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 851
Sv: Blöta regntäcken!

Jag har märkt att regnblöta täcken torkar fortare om man använder ett separat fleecetäcke under ett nylonfodrat regntäcke. Om ni inte har ett varmt torkrum kanske ni kan sätta på en fläkt, även om den bara blåser kall luft? Glöm inte heller att det måste finnas ventilation, annars blir det hög luftfuktighet. Det torkar fortare när luften är "i rörelse" även om det inte är varmt, men värme underlättar såklart ;)

alltså, jag har inga som helst problem med blöta täcken eftersom att det finns uppvärmda utrymmen där de torkar under natten.

jag vet att det inte är bra att lägga på blöta täcken, och skulle heller aldrig få för mig att göra det.
Min fråga grunnades på vetskapen om att fleece håller sig torrt och varmt närmast hästen och släpper fukten på utsidan... därav kan kanske de andra lägga ett fleece under regntäcket :banana:

Jag har två av allt. Fast vintertäcken har jag inga som är två likadana, där har alla olika fodring... Men här upp så är det inte så farligt när väl snön kommer, för då blir inte täckena blöta alls knappt :) Speciellt inte när solen skiner och snön gnistrar som idag :love:

Jag skulle aldrig lägga på ett som va blött på insidan....!

Jag har en klädställning på rännet där jag hänger det blöta täcket på tork. Där är det väldigt luftigt och lite dragigt, så täckena torkar oftast på 1-2 dagar trots att det inte är någon värme.

Ombyten är ett måste, annars går det inte.

Täcken med fleece invändigt är mysigt, men opraktiskt eftersom de drar åt sig fukt när de inte används. Kräver nästan torkrum för att funka bra.

det vissta inte ja heller, vi säger bara skullen eller slinran :)

Måste bara få veta hur ni gör med regntäcken som inte torkat till följande regniga dag:mad: De är ännu fuktiga på insidan,fleecen alltså.Kan man sätta på ändå eller? Usch vad jag hatar hösten när det regnar.Det är ju kallt också...

Jag hade inte använt täcket mer över huvud taget.
Om fodret är vått håller inte täcket tätt. Att gå med ett blött täcke på ryggen är verkligen inte bra.

Jag har två regntäcken till min häst, vilket gör att det alltid finns ett som är torrt : ]

Jag skulle inte sätta på ett täcke som redan är blött. Det fortsätter ju att regna, iaf här, och då går det ju ÄNNU fortare för täcket att bli dyngsurt...

Käpte jättebilliga täcken från typ hööks eller börjes att ha och variera med de dagar täckena inte hunnit torka:idea:! Var tom ganska bra kvalitet, haft dem i snart två år, men då inte dagligen.

Bra att ha dubbla uppsättningar men i ett kallstall så torkar inte täckena på ett dygn heller och då är det bäst att låta täckena torka på hästen. Är det täcken med bra kvalitet (andasfunktion) så går inte det blöta igenom så länge värmen kommer inifrån, alltså från hästen, då dunstar det blöta bort. Tar man av täcket för att torka det så kommer fukten att gå igenom eftersom det inte längre är någon värme som får fukten att dunsta. Men aldrig lägga på ett täcke som är fuktigt på insidan!!!

Just så gör jag med!

Är hästen torr på insidan av täcket och blöt utanpå (och man misstänker att han ska ha regntäcke dagen därpå) då får det helt enkelt sitta kvar över natten och torka innefrån och ut.

Tar jag av täcket så hänger jag det ut och in som någon annan här sa. Det är faktiskt så att det då torkar bra på insidan och det blöta på utsidan vandrar inte heller över på innefodret lika mycket.

Sen har jag även ett äldre att byta med om det skulle vara skitväder länge....

Jag har dubbla uppsättningar täcken till mina hästar, eller rättare sagt, att efter den ena araben dog förra sommaren har den andra numera 4 uppsättningar av allt, 4 regntäcken, 4 fleece täcken, 4 termotäcken o 4 vintertäcken. Behöver aldrig ens tänka på blöta täcken till henne.

Oj tack för alla bra svar.
Nu ska jag inhandla en uppsättning till åt båda hästarna.
Annars verkar det vara en toppenide att låta täcket sitta kvar över natten:idea: Hade bara inte tänkt på det.
Det är min första höst som hästägare:angel::D

Det är faktiskt en ganska bra idé, så länge täcket är torrt på insidan som sagt :)
Sedan kan man ju låta hästen vara utan om täcket är helt torrt när de kommer in.

Bra att ha dubbla uppsättningar men i ett kallstall så torkar inte täckena på ett dygn heller och då är det bäst att låta täckena torka på hästen. Är det täcken med bra kvalitet (andasfunktion) så går inte det blöta igenom så länge värmen kommer inifrån, alltså från hästen, då dunstar det blöta bort. Tar man av täcket för att torka det så kommer fukten att gå igenom eftersom det inte längre är någon värme som får fukten att dunsta. Men aldrig lägga på ett täcke som är fuktigt på insidan!!!

Du förklarade det hela bra!

Hej!

Jag har kallstall och ett ombyggt hönshus som sadelkammare. Jag har ett element i sadelkammaren, men blöta täcken tar ändå tid att torka, så jag har skaffat mig dubbla uppsättningar av allt.

Men det BÄSTA jag har köpt är en AVFUKTARE till sadelkammaren. Faktum är att jag egentligen inte skulle behöva ha dubbel uppsättning täcken längre, med avfuktaren på kan jag sänka temperaturen i sadelkammaren OCH DESSUTOM ha ett torrt täcke nästa morgon. Det tjocka vintertäcket av andasmodell, som visserligen aldrig låter hästen bli blöt, men som tar 3 dagar att torka i normala fall, torkar på en natt. Man sparar el eftersom man kan sänka värmen och så luktar det inte blöt häst i sadelkammaren i flera dagar. Dessutom är det bra för allt läder, som ju ska förvaras torrt!

Finns billiga avfuktare för några hundralappar - om man har många hästar blir det ju dyrare med fler täcken! Står man i kollektivstall kan man ju gå ihop flera och köpa en, eller övertala stallägaren att införskaffa en!

Lycka till med din första häst-höst. Ska själv försöka överleva min andra höst, ensam med tre hästar i eget stall = mycket mörker, mycket lera, mycket jobb.

//Tina

Ska själv försöka överleva min andra höst, ensam med tre hästar i eget stall = mycket mörker, mycket lera, mycket jobb.

Alltså, min andra höst som stallägare! Hästägare med lera upp till midjan höst och vår har jag varit längre! ;)

Oj tack för alla bra svar.
Nu ska jag inhandla en uppsättning till åt båda hästarna.
Annars verkar det vara en toppenide att låta täcket sitta kvar över natten:idea: Hade bara inte tänkt på det.
Det är min första höst som hästägare:angel::D

Ja, och villman lufta sin häst. (ngn med isolerat stall...) så kan man ju ta av det när det torkat.

Fast jag har uppvärmd sadelkammare, så om något blivit väldigt blött, eller man tar av det när det är blött för att rida så kan jag torka det i sadelkammaren.
Men annars är det mest praktiskt att låta det sitta kvar på hästen och torka.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 162
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka