Blöder lätt och mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysgrisen

Trådstartare
Nu sitter jag och hiar upp mig en aning inför förlossningen.

Det är så att jag har lätt för att blöda ur småsår, och jag blöder massor. Iofs så vet jag att man kan blöda näsblod oftare osv, men det kommer så mycket blod.

Idag fick jag ett pyttelitet sår på handen, inte ens stort som ett knappnålshuvud, kanske hälften om ens det. Jag blödde ner en hel stor servett. Det riktigt rann ur såret och det tog en bra stund innan det slutade.

För någon dag sedan så råkade jag riva sönder en pytteplupp på kinden, och det bara rann ur det såret också.

Idag kom oron inför förlossningen. Sitter här och oroar mig för att jag kommer att förblöda eller nåt sånt.

Jag har fått högt blodtryck och idag även protein i urinen. Kan det höga blodtrycket göra att det blöder lättare och mer?

I morgon ska jag till specmödravården för att kolla upp mina värden, så jag ska passa på att fråga om det här då. Har t o m lagt servetten i väskan som "bevis" ifall de tror att jag överdriver..:o

Någon annan som känner igen sig?
 
Sv: Blöder lätt och mycket.

När man blöder mycket på förlossningen beror det ju på något, t ex att livmodern inte drar ihop sig som den borde. Risken att du ska råka ut för en sådan komplikation borde inte vara högre för dig än för andra, eller?

Vad svarade specmödravården?
 
Sv: Blöder lätt och mycket.

Du har inte kollat om du har blödarsjuka? För det kan arta sig så här om man bara har en lätt variant.
 
Sv: Blöder lätt och mycket.

På spec mödravården tog de blodprov och skulle kolla så inget var tokigt. De skulle även titta så att inte levervärdena var felaktiga nu när jag har högt blodtryck och protein.
 
Sv: Blöder lätt och mycket.

pernilla_s skrev:
Du har inte kollat om du har blödarsjuka? För det kan arta sig så här om man bara har en lätt variant.
Det var det som jag nojade mig lite inför. De tog blodprov och ska titta efter så att allt ser normalt ut.

Så vitt jag vet så har jag inte blödarsjuka. Kan man få det plötsligt?
 
Sv: Blöder lätt och mycket.

Mysgrisen skrev:
Det var det som jag nojade mig lite inför. De tog blodprov och ska titta efter så att allt ser normalt ut.

Så vitt jag vet så har jag inte blödarsjuka. Kan man få det plötsligt?

Jag gjorde ett arbete om det innan och många fall där man hade lätt blödarsjuka så kom det inte fram förrän vid en operation då man fick en stor blödning. Så man kan ha det hela livet utan att man vet om det. Du har kanske väldigt lätt att få blåmärken när du var ung och fortfarande?
 
Sv: Blöder lätt och mycket.

Jo, jag har lätt för att få blåmärken. Men jag har även fött ett barn förut, och då hände inget konstigt. Det är ändå skönt att de kollar upp det. De tyckte att det inte lät riktigt bra att det blödde så mycket.

Tack för dina svar!
 
Sv: Blöder lätt och mycket.

Pratade med min BM idag. Hon sa att man kan få nåt profylax under förlossningen om man har lätt för att blöda. Så jag är glad över att jag tog upp det med henne!

Det är ju inte bara det att livmodern inte drar ihop sig, utan man blöder ju även efter moderkakan. Och sen så kan det upstå kapillärblödningar under förlossingen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 413
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp