mian1

Trådstartare
Hjälp en nybörjare!!!
Jag har en liten blod i frysen. Tänkte aktivera Kerstin med lite spår. Hon ska alltså inte bli jakthund eller tävlingshund utan bara spåra för skoj skull.

Hur mycket av blodet behöver man för ett första spår? Och hur långt ska spåret vara? Om man inte behöver en hel liter - hur delar man bäst på den frusna blodklumpen? Fogsvans?
Jag har förstått att man ska gå en slinga och droppa blod. Hur länge ska sedan spåret ligga innan man hämtar hunden?
Och vad är bästa belöningen vid amatörblodspår? Beröm & godis vid spårets slut eller ett lämpligt "dött djur" på marken vid spårets slut t.ex. en bit falukorv?

Sv: BLODspår

jag måste bara fråga, hur får man tag i blod? Jag har letat som en idiot efter det, men djuraffärerna har hänvisat till matbutikerna.. o matbutikerna har hänvisat till djuraffärerna.. utan någon större framgång :(

Ica, Hemköp och liknande har det OFTAST i djupfrys-disken vid "slaktavfallet", märgben etc. Annars så här i jakttider kan du ju ta kontakt med något jaktlag i närheten.

Hjälp en nybörjare!!!
Jag har en liten blod i frysen. Tänkte aktivera Kerstin med lite spår. Hon ska alltså inte bli jakthund eller tävlingshund utan bara spåra för skoj skull.

Hur mycket av blodet behöver man för ett första spår? Och hur långt ska spåret vara? Om man inte behöver en hel liter - hur delar man bäst på den frusna blodklumpen? Fogsvans?
Jag har förstått att man ska gå en slinga och droppa blod. Hur länge ska sedan spåret ligga innan man hämtar hunden?
Och vad är bästa belöningen vid amatörblodspår? Beröm & godis vid spårets slut eller ett lämpligt "dött djur" på marken vid spårets slut t.ex. en bit falukorv?

Första gången kan du lägga bara någon hundra meter i rolig terräng i skogen, inte för skarpa vinklar eller liknande. Lägg blodet i en pet-flaska, slå ett litet litet hål i korken med en spik och håll flaskan bakom ryggen när du går.

Lättast är om du tinar allt blod och sedan fryser in det i istärningspåsar, jag brukar använda fyra tärningar till ett spår à 500m ungefär.

Det din hund gillar bäst är bästa belöningen. Om favoritbollen eller kamptrasan ligger under en mosstuva i slutet eller om där ligger en hel fläskfilé spelar ingen större roll. Det ska vara något att se fram emot så hunden får ett sug framåt i spåret. Men samtidigt inte för roligt så hunden blir slarvig. Då kan det vara på sin plats med en liten ätbar belöning mitt i spåret så hunden inte alltid förknippar belöningen med slutet, utan att det är lika roligt att fortsätta att spåra.

Till att börja med bör man göra raka spår som är ca 80-100m långa. Du ska förutom blodet ha en klöv från något djur, klöven drar du i ett snöre efter dig och så droppar du en eller ett par droppar blod varannat steg ungefär, det är inte jättenog bara så du får ett hum om mängden. Jag sölar rätt bra så för mig gick det nog åt en dl blod per spår ungefär. Klöven binder du sedan fast i spårslutet, många hundar älskar klöven och den är nästan nog som belöning men du kan absolut lägga lite godis där också eller så ger du godis när du kommer fram och blir överlycklig och supåerstolt över vilket fantastiskt byte din superduktiga hund hittat (ja här gäller det att överösa med beröm)

En halvliter petflaska med ett litet hål i korken är mycket praktisk att hälla ur, annars sånna sportflaskor där man "drar upp korken" för att kunna dricka funkar bra då kan du dessutom frysa in det och ha i samma flaska hela tiden.

Jag skulle tina upp altihopa, dela upp det i två el tre flaskor och sen är det ingen fara att frysa och tina det ett par gånger, så länge det ser ut och luktar frächt är det ok att använda.

Glöm inte att snitsla, man glömmer så lätt om man gick lite vänster eller lite höger om den där stenen (helt rakt kan man ju nämligen aldrig gå) och då är snitslar toppen så man har koll på hur hunden jobbar (märkband finns i flera kul färger på granngården tex och förmultnar av sig själv så behöver man inte gå och samla in dom om man inte vill...)

I början räcker det om spåret ligger en halvtimme/trekvart men inte mindre än så. Sedan kan man ha två timmar som standrad tid och när hunden blir duktigare kan man öka tiden upp till ett dygn.

När hunden klarat av ca fyra raka spår och känns säker på det kan man börja med bananspår, de har precis som det låter formen av en banan och kan vara ca 150-200 m tänk på att lägga bananspå åt bägge hållen.

Tänk på att ha en särskild sele som ni bara har när ni spårar så lär sig hunden fort att när den åker på är det dax att jobba.
Jag gör så att jag sätter min hund ca 2m från srårstarten och tar på selen sedan går jag ensam fram och petar lite i spårstarten (du börjar varje spår med att sparka upp marken lite droppa rikligt med blod och dra runt klöven där några varv så det blir ordentligt med doft, man kan dra loss lite päls från klöven och lägga oxo.) När hunden börjar bli nyfiken på vad jag håller på med hämtar jag honom och kommenderar spår.

Tänk också på att inte gå tillbax där spåret ligger varken efter du har lagt det eller efter att ni har gått det utan ta alltid en annan väg hem. (eller gå en stor lov förbi spåret)

Det finns massor med kul svårigheter man kan lägga in senare men då är det bara att du frågar igen om du vill veta!!!

Jag köper mitt blod i halvlitersburkar i delikatessdisken på ICA, dom finns i en extra kall frys bakom så man får gå fram och fråga...
Klövar får jag dels av pappa som jagar dels så har jag köpt några på brukshundscenter

Lycka till!!!!

Jag kör vanligt personspår med min hund, han tar upp spåret och följer det lätt som en plätt och tycker det är vansinnigt roligt. Så, vad är vitsen med att använda blod? Jag förstår att det är viktigt om man ska utbilda sin hund till att leta skadeskjutet vilt t.ex. men annars? Jag är alltså bara nyfiken!

Tack! Jag ska se till att jag inte har vinden i ryggen om jag har en blodig petflaska bakom mig bara. Det hade varit typiskt mig annars. Det får bli korv eller bacon mitt i spåret och vid slutet! Hon är inte direkt den kampande typen...

Mulles_matte: Kolla i affärer utanför storstan så är nog chansen större att det finns blod. Här finns blodet i frysbox vid viltköttet.

Klövar har vi inga. Kan säkert fixa av jägarna som har hand om våra jaktmarker, men korv eller blodpudding borde väl också kunna fungera som "dött djur"? Eller ett märgben? Hon ska ju som sagt inte ägna sig åt viltspår utan bara på skoj. Vill gärna träna henne på personspår i framtiden, men det är alltid sådan lång kö till spårkurser och just nu är det lite dyrt för mig med en hundkurs så vi får hålla till godo med vad vi har. Har ju ändå egen skog & mark som vi kan spåra i bäst vi vill!
För visst kan man gå över till personspår när hunden väl fattat vad spårandet går ut på? Vi har ägnat oss lite åt sök (med burkar med te) så hon vet om att hon har en nos även om hon inte är av jakt- eller bruksras.

De första gångerna jag la spår till Nikita hade jag korv i slutet. Hon går lika bra på det som på råddjurklöven. Tycker inte alls att du behöver ha brottom med att fixa en klöv. Kör på det du har hemma och som hunden tycker om!

Ååå vad kul jag är själv lite inne på att börja med blodspår till min lilla herre.

den här tråden gillar jag. ;)
visade den för en kompis som också vart sugen att prova, så vi ska försöka komma över blod och sedan bege oss ut och prova! brukar spåra men har inte testat blodspår.

Nja, korven kan du ju inte ha i spåret på samma sätt som klöven, klöven binder ihop spåret mellan blodet så att hunden har något tydligt att följa, ska du skippa klöven tycker jag du ska skippa blodet också och bara köra vanliga personspår istället!!!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 726
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 798
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka