Blodprov för att se brister på mineraler?

M

mumlan81

Hallå!

Finns det ngn här som vet om man kan ta blodprov på hästen för att konstatera någon slags mineral (vitamin) brist, tex magnesium?

Tacksam för svar!

Sv: Blodprov för att se brister på mineraler?

Min förra ponny konstaterades med vissa mineralbrister genom blodprov.

tack för svar! :laugh:

Då går det mao att göra det..

Nu blev jag lite nyfiken!

Hur gick det till?

Tog vet ett prov pga att du bad om det, eller hade vet misstanke om någon brist?

Skickades provet iväg på analys eller fick du svaret direkt?

Vilka mineraler fattades?

Vad kostade det?

Mvh Lena

Nu blev jag lite nyfiken!

Hur gick det till?

Tog vet ett prov pga att du bad om det, eller hade vet misstanke om någon brist?

Skickades provet iväg på analys eller fick du svaret direkt?

Vilka mineraler fattades?

Vad kostade det?

Mvh Lena

:rofl: Jag höll precis på att skriva ett liknande inlägg, men du hann före! Jag är oxå nyfiken på dessa frågor.

Hur skulle man kunna få svar direkt utan att provet analyserat menar du? Skulle veterinären titta på blodet i röret och säga typ "Jaa, jag ser ju att det är lite rinnigt och rött. Helt klart tecken på magnesiumbrist!"???

många veterinärkliniker har ju egna mini-lab där man kan få resultat av blodproven direkt.

Tänkte veterinär på hembesök inte klinik. Mitt tankefel.

Man kan ju ta sånt på människa, så varför inte på häst? Finns ett privat lab här i Halmstad som gör mycket analyser på djur, även mer ovanliga. Även de större djursjukhusen har väl lab som analyserar olika blodprover.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Bamburine
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 333
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat