Blöder fr. strålen

ankic

Trådstartare
hästen blev skodd i gårkväll, hovis tog för nära strålen och det blödde ganska mycket. Dock har det inte blött i natt, men nu vid lunch så var det blod i hagen.
Vad kan jag göra för att det ska sluta blöda?

Sv: Blöder fr. strålen

Skulle nog låta hästen stå inne på rent underlag efter att jag tvättat hoven noga. Finns ju ganska mycket bakterier i dessa leriga hagar.

FATTAR inte vad det är för klåpare till hovslagare folk har:confused:
Tycker man läser flera trådar här om hovslagare som tycks ha orsakat både skador och åsamkat hästarna smärta:(

Ja,olyckor händer. Sen är det väl så att folk skriver bara när det är ngt elände på gång .Har aldrig sett en tråd där man berömmer och uppskattar teamet runt hästen.

Ja då ska jag vara den första i så fall! Min hovslagare är; trevlig, punktlig, superbra med unghästarna, lugn, skicklig på sitt hantverk förstås!
Den veterinär jag brukar åka till vann många poäng sist genom att vara; lyssnande, förklara allt mkt lugnt och tydligt, trevligt bemötande och en framgångsrik behandling:)

Något annat "team" har jag inte runt mina hästar - fast jag kan passa på att berömma min hästrädde sambo för att han; morgonfodrar alla dagar, hämtar hö och tvättar hästtransporter:D

Jag vill oxå berömma min (nya) hovslagare som har fått min strålbenshäst att fungera! Nästan så man blir kääär :love:
Han är sååå himla engagerad och noggrann när han skor
-och det verkar vara precis det som min häst har behövt!! `Kraaam

Det här svaret kommer kanske lite för sent men kan kanske vara till en annan gång. Hade det varit min häst hade jag gipsat hoven. Utanpå gipset kan man linda wetwrap och silvertejp så är hoven ganska skyddad. Viktigt när man gipsar är att gipset inte blir "högre" än hovet så det blir tryck utan att sulan ff är skålad. Gipset köper man som bandage på apoteket, HÅLLER KOLL PÅ ÄNDEN (är snudd på omöjlig att hitta när det är blött), blöter det i ljummet vatten och lindar. Inte alls svårt. Kan vara användbart vid bölder också. Hur ofta man ska byta är ju olika från fall till fall men om du tvättar ordentligt innan och låter det sitta 1.5 -2 dagar så borde det slutat blöda sedan.

Är det lämpligt att själv hålla på och behandla en häst utan diagnos:confused: Tycker att det låter helt galet.

Men hon visste ju var det kom ifrån=diagnos.

Som Cassy skrev ovan så finns det ju en diagnos. Och jag ser det inte som någon behandling att gipsa en hov, det var för att hålla den någorlunda ren för inte skadan ska förvärras genom tex infektioner.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka