Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Recin? Du menar möjligen inte Cedarolja? Recin dricker man väl?? Eller??![]()
Hihi nej jag menar recin-olja! :P Dock tror jag inte att det är ngt man dricker, står på flaskan att det är ett "gammalt hederligt" laxerings-medel eller ngt liknande..Så jag hade inte gärna druckit de![]()
Men det är väl just det det är till för?? Aldrig hört att man kan blistra med det??
Även ett vanligt liniment typ Blue lotion eller Radital kan blistra... De preparat som finns i sverige är såpass "milda" att du ska vara riktigt klantig för att lyckas åsamka nån större skada. Och för femte gången: Det ska göras försiktigt och på rätt sätt.
Har faktiskt lite svårt och tro att en vet
skulle rekommendera detta...
...men det är kanske olika från vet tilll vet.
Dom vet jag pratat och träffat
skulle då aldrig rekommendera en sådan sak.
Medel man blistrar med är frätande och det kan ju fräta sönder ledband och orsaka inre blödningar på benen.
Menar inget illa med det jag skriver bara vad jag har för erfarenhet om blistring och vad veterinärer jag pratat och träffat med sagt om detta.
Mvh xoya
Och det är väl ändå upp till varje hästägare att kolla vad ens häst tål? Vissa kan säkert bli blistrade om man tex lindar över blue lotion, medan de flesta tål det och inte reagerar alls. Man får väl använda det sunda förnuftet. Om du går in i ett travstall kommer du troligen inte hitta så många sönderblistrade hästar, trots flitig användning av radital, spedway, blue lotion, arnika, cedar ja allt.Även ett vanligt liniment typ Blue lotion eller Radital kan blistra
Varför inte prova nästa gång? Jag menar om det är så att mer gnugg ju mer tar det, så testa att bara stryka på cedar. Enligt dig bör det ju inte ta någonting alls eller väldigt lite.Och till gulan: Jag köper inte det där, de hästar jag har blistrat har reagerat mer på mer gnugg... men vi har väl olika erfarenheter då.
Ja det är helt rätt. Därför är det lite vanskligt det där med blister.För övrigt är ju hästarna olika känsliga så oavsett om man gnuggar exakt lika mkt så får man olika reaktion på olika hästar. Det beror såklart också på VAD man blistrar och varför
Ja men jag undrar bara varför du tycker det är fel om en erfaren person blistrar på ett bra sätt?
En tanke som slog mig när jag läste denna tråd.
Hur skulle ni själva tycka det var att bli blistrade med något som fräter på en skadad fot och få öppna sår efter, av blistrandet?!
Borde det då inte vara
...bättre att låta skadan få självläka eller uppsöka läkarhjälp och få någon
medecin som kan hjälpa och ha en längre konvalescens tid och bli bra för resten av livet.
Mvh
KL
Nu har det varit flera inlägg för och emot blistring, men det är ingen som har svarat de tre som frågat (plus jag) vad blistring är och vad det är bra för...
Finns det verkligen någon person som kan kallas "erfaren" nog för att veta sig om att alla tillfällen då man blistrar ska utge ett gott resultat?!
Mvh Xoya
Finns det verkligen någon person som kan kallas "erfaren" nog för att veta sig om att alla tillfällen då man blistrar ska utge ett gott resultat?!
Mvh Xoya
Du får det att låta som att man aldrig någonsin en enda gång får göra fel, och jag tror alla gör fel någon gång.
Men annars ja på frågan.
Jag har blistrat mig själv ett flertal gånger med gott resultat.
Visst det svider en del men leden läker ut, till skillnad om jag tar smärtstillande och antiinflamatoriskt då jag ofta överanstränger och förvärrar skadan. Som egen företagare i detta land så har man inte råd att vänta ut småskador utan man får ta fram blisterburken.
Många veterinärer med gedigen hästerfarenhet som jobbar ute på fältet rekomenderar blistring. Fördommar mot blister ser man ofta hos ridhästfolk som har noll erfarenhet av metoden.
...jag trodde tills jag tagit del av denna tråd att när hästen blev "blistrad" så har något gått väldigt fel.
Intetrodde jag det fanns folk som orsakar brännskador på sina hästar med flit?
Å hurkan man vara för det
?
Någon som e för/emot mugg? För/emot framkallning av kolik? tarmvred? stympning någon.....?