Blistring för/emot

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lillfina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 679
Sv: Blistring för/emot

Även ett vanligt liniment typ Blue lotion eller Radital kan blistra... De preparat som finns i sverige är såpass "milda" att du ska vara riktigt klantig för att lyckas åsamka nån större skada. Och för femte gången: Det ska göras försiktigt och på rätt sätt.

Recin? Du menar möjligen inte Cedarolja? Recin dricker man väl?? Eller?? :confused:

Hihi nej jag menar recin-olja! :P Dock tror jag inte att det är ngt man dricker, står på flaskan att det är ett "gammalt hederligt" laxerings-medel eller ngt liknande..Så jag hade inte gärna druckit de:rofl:

Lyckas man fräta sönder ledband så har man använt ett blister som i Sverige är totalförbjudet (om det ens går med ett sådant...).

Givetvis ska man uppsöka veterinär om hästen är ofräsch men många gånger när hästen markerar kanske bara en halv grad i t ex kotled eller hovled så brukar veterinärer rekommendera att man blistrar istället för att gå in i leden och spruta.
Vill man inte spruta leden kan man använda antiinflammatoriska medel invärtes som t ex Finadyne eller Metacam. Vad man oftast inte tänker på då är de biverkningar som ofta följer. Nedsatt immunförsvar, lever- och njurpåverkan, ökad risk för fång etc etc.
En rätt utförd blistring vid rätt tidpunkt ger inga biverkningar.

Hihi nej jag menar recin-olja! :P Dock tror jag inte att det är ngt man dricker, står på flaskan att det är ett "gammalt hederligt" laxerings-medel eller ngt liknande..Så jag hade inte gärna druckit de:rofl:

Men det är väl just det det är till för?? Aldrig hört att man kan blistra med det??

Men det är väl just det det är till för?? Aldrig hört att man kan blistra med det??

Ja jag är ju inte säker att det är den effekten man får, men hon som äger stallet använder tydligen det när det är nåt, och det brukar kunna "blossa upp" rejält..Sen om det räknas som blistring, det frågade jag lite halvt om förut också? :P På min hände inget iaf, och det var tydligen positivt! :)

Även ett vanligt liniment typ Blue lotion eller Radital kan blistra... De preparat som finns i sverige är såpass "milda" att du ska vara riktigt klantig för att lyckas åsamka nån större skada. Och för femte gången: Det ska göras försiktigt och på rätt sätt.

Min kompis "blistrade" med radital. Men hon bara duttade på det och sedan lindade. Ska tillägga att jag kan inget om blistring så jag vet inte ens om hon gjorde rätt.

Svar till alla...
...jag är av naturen faktiskt
lite emot att använda
liniment av alla de slag.
Som wildrose sa...
Även ett vanligt liniment typ Blue lotion eller Radital kan blistra...

Vid problem med lättare
problem med ben på häst
använder jag mig av kyldamasker...
...och att linda hästens ben med kål.
Vid större problem med benen
så ringer jag faktiskt och rådfrågar vet.
Låter lite kul att linda med kål...men
det är effektivt som bara den.
:) något jag stolt lärt mig av min morfar...:)

Har faktiskt lite svårt och tro att en vet
skulle rekommendera detta...
...men det är kanske olika från vet tilll vet.
Dom vet jag pratat och träffat
skulle då aldrig rekommendera en sådan sak.
Medel man blistrar med är frätande och det kan ju fräta sönder ledband och orsaka inre blödningar på benen.
Menar inget illa med det jag skriver bara vad jag har för erfarenhet om blistring och vad veterinärer jag pratat och träffat med sagt om detta.
Mvh xoya

Man ska vara riktigt "duktig" om man lyckas fräta sönder ledband och orsaka inre blödningar. Jag förstår inte varför så många är så jätteanti mot blistring? VAD är det som är fel om det är en erfaren människa som vet vad han gör, blistrar sin häst? Jag vet flera hästar (travare) som faktiskt har blivit bättre av blistring. Det är ju vanligt med blister inom travet och funkar uppenbarligen. Och funkar det inte får man väl ta hästen till veterinär för att utreda vidare behandling mot den ev. skadan.

Även ett vanligt liniment typ Blue lotion eller Radital kan blistra
Och det är väl ändå upp till varje hästägare att kolla vad ens häst tål? Vissa kan säkert bli blistrade om man tex lindar över blue lotion, medan de flesta tål det och inte reagerar alls. Man får väl använda det sunda förnuftet. Om du går in i ett travstall kommer du troligen inte hitta så många sönderblistrade hästar, trots flitig användning av radital, spedway, blue lotion, arnika, cedar ja allt.

Senast ändrad:

KL
Det beror ju på hur man blistrar
och vilka medel man blistrar med som
utger vilka resultatet.
Nu menar jag givetvis vanliga
man blistrar med...Cedaroil mm.

Det är ju klart om man kommer in på ett travstall att där
finns det olika det slag av liniment och dylikt.
För det är väl där om inte annat som det
förekommer det mesta av blistring.
Inget illa menat om travsporten(har mycket stor respekt för den)...absolut inte men det
är så att det är oftast där det förekommer blistring.
Mvh Xoya

Och till gulan: Jag köper inte det där, de hästar jag har blistrat har reagerat mer på mer gnugg... men vi har väl olika erfarenheter då.
Varför inte prova nästa gång? Jag menar om det är så att mer gnugg ju mer tar det, så testa att bara stryka på cedar. Enligt dig bör det ju inte ta någonting alls eller väldigt lite.

För övrigt är ju hästarna olika känsliga så oavsett om man gnuggar exakt lika mkt så får man olika reaktion på olika hästar. Det beror såklart också på VAD man blistrar och varför
Ja det är helt rätt. Därför är det lite vanskligt det där med blister.
Sen tycker jag att effekten med blister är, att ju flitigare det används på en häst, ju sämre effekt.
gulan

Ja men jag undrar bara varför du tycker det är fel om en erfaren person blistrar på ett bra sätt?

Finns det verkligen någon person som kan kallas "erfaren" nog för att veta sig om att alla tillfällen då man blistrar ska utge ett gott resultat?!
Mvh Xoya

En tanke som slog mig när jag läste denna tråd. :idea:
Hur skulle ni själva tycka det var att bli blistrade med något som fräter på en skadad fot och få öppna sår efter, av blistrandet?!
Borde det då inte vara
...bättre att låta skadan få självläka eller uppsöka läkarhjälp och få någon
medecin som kan hjälpa och ha en längre konvalescens tid och bli bra för resten av livet.
:) Mvh

Jag har blistrat mig själv ett flertal gånger med gott resultat.
Visst det svider en del men leden läker ut, till skillnad om jag tar smärtstillande och antiinflamatoriskt då jag ofta överanstränger och förvärrar skadan. Som egen företagare i detta land så har man inte råd att vänta ut småskador utan man får ta fram blisterburken.

Många veterinärer med gedigen hästerfarenhet som jobbar ute på fältet rekomenderar blistring. Fördommar mot blister ser man ofta hos ridhästfolk som har noll erfarenhet av metoden.

KL

Nu har det varit flera inlägg för och emot blistring, men det är ingen som har svarat de tre som frågat (plus jag) vad blistring är och vad det är bra för...

Blistring är en smörja tex. Cedaroil eller Speedway som man använder på benen, ifall hästen ifråga har trassel med benen tex. inflammationer och dyl. Olika hästar reagerar olika på blistring, det vanligaste är att det blir skorv ungefär som brännskador. Blistringen ökar blodcirkulationen kraftigt och man kan också välja graden på "värme och styrka" när man blistrar. Speedway är lite mildare än Cedaroil tex, och om man lägger om benen efteråt så får man en högre effekt.
I vårt stall (travstall) där jag jobbar, blistrar vi inte mycket. Det är isåfall om det är en häst som ahr ett återkommande problem med benen och inte kan springa ordentligt.
Själv vet jag inte vad jag ska säga om blistring, jag kan hålla med om att det gör benen bra men smärtan som hästarna måste ut stå gillar jag inte..

Finns det verkligen någon person som kan kallas "erfaren" nog för att veta sig om att alla tillfällen då man blistrar ska utge ett gott resultat?!
Mvh Xoya

Du får det att låta som att man aldrig någonsin en enda gång får göra fel, och jag tror alla gör fel någon gång.

Men annars ja på frågan.

Jag har blistrat mig själv ett flertal gånger med gott resultat.
Visst det svider en del men leden läker ut, till skillnad om jag tar smärtstillande och antiinflamatoriskt då jag ofta överanstränger och förvärrar skadan. Som egen företagare i detta land så har man inte råd att vänta ut småskador utan man får ta fram blisterburken.

Många veterinärer med gedigen hästerfarenhet som jobbar ute på fältet rekomenderar blistring. Fördommar mot blister ser man ofta hos ridhästfolk som har noll erfarenhet av metoden.

Fördommar och fördommar...snarare vad jag skulle kalla att jag går efter mitt sunda förnuft och vad jag sett själv efter resultat av blistring av en "erfaren" travtränare. Mvh Xoya

...jag trodde tills jag tagit del av denna tråd att när hästen blev "blistrad" så har något gått väldigt fel.

Inte:devil: trodde jag det fanns folk som orsakar brännskador på sina hästar med flit?:o
Å hur :devil: kan man vara för det :confused:?

Någon som e för/emot mugg? För/emot framkallning av kolik? tarmvred? stympning någon.....?

...jag trodde tills jag tagit del av denna tråd att när hästen blev "blistrad" så har något gått väldigt fel.

Inte:devil: trodde jag det fanns folk som orsakar brännskador på sina hästar med flit?:o
Å hur :devil: kan man vara för det :confused:?

Någon som e för/emot mugg? För/emot framkallning av kolik? tarmvred? stympning någon.....?

Du kan ju inte jämföra blistring med mugg, kolik eller något av de andra alternativen du skrivit... Blistringen (om den görs rätt!) skadar inte hästen på något vis utan man gör ju detta för att få hästen till att må bättre i sina ben. Jag har sett blistringar som inte utförts på rätt sett och jag tycker det är förjävligt när folk som inte vet hur dom ska göra ändå ger sig på det. Jag har blistrat otaliga antal ben i mina dagar som hästskötare hos div olika travtränare både i Sverige och i USA och jag har aldrig upplevt att någon av de hästar jag blistrat mått dåligt eller blivit sämre! Jag skulle vilja påstå att jag KAN blistra - jag VET hur man gör för att inte skada hästen!
Det som du kallar "brännskada" är ingen brännskada utan en reaktion som uppstår i huden pga av att den aktuella leden ofta svullnar upp lite (pga av att man genom blistret ökar blodtillströmningen) och då tänjs huden ut och i vissa fall kan småsprickor i ytterhuden uppstå. Dessa läks på ett par dagar och hästen dör inte av detta - heller.

Mer eller mindre allt kan skada vid felaktig användning. Knaprar du i dig en torr treo så ska du se att du inte heller mår så bra, låter du den dock lösas upp i vatten först så kan du nog se dig själv som oskadd.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 813
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
12 621
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka