Blistring för/emot

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lillfina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 679
Sv: Blistring för/emot

KL

Nu har det varit flera inlägg för och emot blistring, men det är ingen som har svarat de tre som frågat (plus jag) vad blistring är och vad det är bra för...

En lättare variant av punkt bränna.
Man ger hästen en lokal inflammation i huden, för att "tillkalla" de vitablodkropparna till området för att läka skadan.. Förhoppningen ligger i att de på samma gång ska läka anledningen till blistringen, t ex ett ligament fäste eller likande, en påbörjad ledinflammation..
Tror jag förklarar ganska dåligt? :o

I ts fall var det veterinären som rekommenderade blistring..

En tanke som slog mig när jag läste denna tråd. :idea:
Hur skulle ni själva tycka det var att bli blistrade med något som fräter på en skadad fot och få öppna sår efter, av blistrandet?!
Borde det då inte vara
...bättre att låta skadan få självläka eller uppsöka läkarhjälp och få någon
medecin som kan hjälpa och ha en längre konvalescens tid och bli bra för resten av livet.
:) Mvh

Senast ändrad:

Precis som Humelibumlan skrev så fungerar det läkande genom att öka blodtillförseln till det skadade området.

Det är precis samma effekt som när man bandagerar en häst eller masserar den. Med blister så blir dock effekten mycket större.

Förr i tiden så trodde man (det finns säkert de som tror det fortfarande) att för att få effekt på blistret så var man tvungen att blistra så mycket så att hästen får fula sår. Idag så vet man att det inte är nödvändigt för att få effekt av blistringen.

Blistring kan vara bra på de ställen där det är dålig blodcirkulation i vanliga fall som tex hovled, knäled och liknade. Där en sköljning av en led inte gör nytta kan en blistring göra underverk.

Men blistring skall göras av kunniga personer. Man får inte ta för mycket för då får hästen ont och man får inte ta för lite för då gör det ingen nytta. Ibland så kan hästen bli svullen men utan att visa smärta eller få sår, men det effekten kan man även få av tex Back on Track underlägg. Det som har hänt är helt enkelt så att blodcirkulationen har ökat väldigt mycket. Svullnaden brukar lägga sig efter någon dag.

Man får tänka på att värme ökar blistringseffekten. Det är säkert därför det blir så mycket sår när folk tex blistrat ryggen (förutom att huden är så mycket känsligare där). Man lägger på ett täcke efteråt och tänker inte på att det då blir minst dubbel blistrande effekt.

Samma sak är det med vatten. Man kan få till rejäla sårskorpor om man tar på vatten på ett blistrat ställe.

Så blistring är inget man skall experimentera med hemma om man inte är väldigt kunnig inom området. Man kan tillfoga hästen mycket smärta i onödan om man inte vet vad man håller på med.

Mvh

Tora

Cedar oil är också helt ok att använda men jag tycker det ger väldigt olika reaktion på olika hästar så försiktigt första gången, inte gnugga hårt eller länge.
Det här är en vanlig föreställning att blister tar mer ju längre tid man gnuggar. Saken är att det är precis tvärtom. Ju mindre gnugg ju mer tar det.
Vill man få en lindrig effekt så gnuggar man lite längre. För mycket gnugg och det händer inget alls. Vill man att det ska ta rejält så gnuggar man pyttelite.
Jag anser att ju mer man använder blister ju kunnigare blir man. Jag är inte överförtjust i det och mina hästars ben får sällan smaka blisterborste. Men det händer om vetrinär eller tränare anser att det behövs.
gulan

Precis som Humelibumlan skrev så fungerar det läkande genom att öka blodtillförseln till det skadade området.

Det är precis samma effekt som när man bandagerar en häst eller masserar den. Med blister så blir dock effekten mycket större.

Förr i tiden så trodde man (det finns säkert de som tror det fortfarande) att för att få effekt på blistret så var man tvungen att blistra så mycket så att hästen får fula sår. Idag så vet man att det inte är nödvändigt för att få effekt av blistringen.

Blistring kan vara bra på de ställen där det är dålig blodcirkulation i vanliga fall som tex hovled, knäled och liknade. Där en sköljning av en led inte gör nytta kan en blistring göra underverk.

Men blistring skall göras av kunniga personer. Man får inte ta för mycket för då får hästen ont och man får inte ta för lite för då gör det ingen nytta. Ibland så kan hästen bli svullen men utan att visa smärta eller få sår, men det effekten kan man även få av tex Back on Track underlägg. Det som har hänt är helt enkelt så att blodcirkulationen har ökat väldigt mycket. Svullnaden brukar lägga sig efter någon dag.

Man får tänka på att värme ökar blistringseffekten. Det är säkert därför det blir så mycket sår när folk tex blistrat ryggen (förutom att huden är så mycket känsligare där). Man lägger på ett täcke efteråt och tänker inte på att det då blir minst dubbel blistrande effekt.

Samma sak är det med vatten. Man kan få till rejäla sårskorpor om man tar på vatten på ett blistrat ställe.

Så blistring är inget man skall experimentera med hemma om man inte är väldigt kunnig inom området. Man kan tillfoga hästen mycket smärta i onödan om man inte vet vad man håller på med.

Mvh

Tora

KL
Försöker en gång till att försöka få fram det jag menade...
...Borde det då inte vara
medecin som kan hjälpa och ha en längre konvalescens tid och bli bra för resten av livet.
Gott sunt förnuft.

Fast det är inte alla skador som läker ut av sig själva. Ta tex när min häst stukade sitt knä när hon råkade trampa av sig skon. Hon stod i nästan ett år utan att bli annat än väldigt lite bättre. När veterinären äntligen (lång historia) behandlade rätt led så var hon 100% på bara en månad.

Under det året hon behandlades i fel led så stod hon i princip hela tiden så igentligen så borde skadan ha läkt ut av sig själv med det gjorde det inte.

Sen är det inget fel att påskynda och hjälpa en läkning. Ju fortare något läker dessto mindre risk är det att få sekundära skador.

Blistring är inte något man använder istället för att gå till veterinären utan som en del i en läkningsprocess eller för att förebygga skador så att man inte behöver gå till veterinären. Faktum är att det också används som eftervård av skador så att hästen skall förbli frisk och inte behöva gå till veterinären igen.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

KL
Gott sunt förnuft.

Tyvärr så finns det många småskavanker som inte självläker så snabbt som man skulle vilja önska.

Tänk dig att du har värk i ena axeln. Det värker lite varje dag, så pass att du märker av det hela tiden och det handikappar dina armrörelser lite men det gör inte jätteont.
Skulle du då föredra att fortsätta att ha det så för att de kanske någon gång självläker...? Mest troligt gör det inte det utan blir bara värre och värre med tiden.
Eller, skulle du acceptera 2-4 dagars ökad smärta för att sedan bli helt bra?

För mig är detta ett solklart val. JAg tror det är det även för hästarna. Givetvis förutsätter det att den som blistrar vet vad den gör.

Så lät det inte på VETERINÄREN som lärde och visade mig hur jag ska använda cedar...
Använder dock inte cedar särskilt mycket just därför att jag tycker det är svårt att förutse effekten då hästarna reagerar så olika på den. Sen tycker jag också att en cedar-blistrad häst blir känslig för fukt/vatten trots att det står på flaskan att så ej ska vara fallet, och det är svårt att hålla hästen torr dygnet runt så här års. Använder mig mer av mildare preparat i kombination med bandage och eftersom jag känner min häst så vet jag precis hur lätt/hårt jag ska blistra... Men som sagt, det är svårt och ska utföras med försiktighet.

Så lät det inte på VETERINÄREN som lärde och visade mig hur jag ska använda cedar...
Sorry, men vad vet VETRINÄRER om blister????? De gillar bara kanyler och sånt som kostar mycket pengar.......
Men jag vet vad jag pratar om.
Och en nyblistrad häst ska inte har någon kontakt med vatten oavsett vad som står på flaskan. När jag blirstar med cedar eller starkare lägger jag alltid om med bandage fram, eftersom det hänt jag kommit till stallet dagen efter med blistrat huvud och svullna ögon. (de kliar sig på benen). Är det dåligt väder dagen efter får de stå inne. Andra dagen brukar det inte vara någon fara om det kommer lite vatten på. (dvs. inga vattendränkta hagar, lite småkladdig gör inget om bandagen sitter på)Den tredje är det grönt och då kan hästarna duschas.
gulan

Ja min veterinär jobbar nästan uteslutande med travhästar samt tränar egna med bra resultat så han har nog väldigt bra koll på blister. Och dessutom är han inte alls enbart intressarad av sprutor, kanyler och saker som kostar pengar... Tänk så olika det kan vara.

Jo det är ju det jag menar, JAG vet också att de ÄR känsliga för vatten även om det faktiskt inte ska vara så med den svenska Cedar oilen. Annat var det i USA :crazy:

KL
Gott sunt förnuft.

Kan man inte göra både och då?? Blistra o låta hästen vila??
I ts fall var det veterinären som rekommenderade blistring...

Ja min veterinär jobbar nästan uteslutande med travhästar samt tränar egna med bra resultat så han har nog väldigt bra koll på blister.
Ok, då kan du be honom göra ett expriment.
Nästa gång han ska blistra så på ena benet tar han blisterborsten och bara drar medhårs och gnuggar inget. På andra benen gör han likadant och gnuggar lite lagom upp till 1 minut ca. Så får han själv se vilket ben som det tar mest på.......
Och tyvärr så finns det en hel del travtränare och hästskötare som ochså tror att ju mer man gnuggar ju mer tar det -så det är inte bara vetrinärer som är okunniga på detta område.
Var det inte humlan som jobbade hos en riktig blisternisse? Eller var det Djurjouren?
gulan

Ok, då kan du be honom göra ett expriment.
Nästa gång han ska blistra så på ena benet tar han blisterborsten och bara drar medhårs och gnuggar inget. På andra benen gör han likadant och gnuggar lite lagom upp till 1 minut ca. Så får han själv se vilket ben som det tar mest på.......
Och tyvärr så finns det en hel del travtränare och hästskötare som ochså tror att ju mer man gnuggar ju mer tar det -så det är inte bara vetrinärer som är okunniga på detta område.
Var det inte humlan som jobbade hos en riktig blisternisse? Eller var det Djurjouren?
gulan

Det var nog inte Humlan, inte vad hon minns nu iallafall ;):o

*kl*

Jag skulle vilja påstå att det där med att ha vatten på ett blistrat ben är en sanning med modifikation.. De hästar jag blistrat (med Cedar Oil) har jag alltid tvättat det blistrade området med såpa och vatten dagen efter för att undvika att blistret "blistrar om". Vilket jag tycker Cedar Oil gärna gör... Har ALDRIG haft några som helst problem med att göra detta och jag har dessutom haft mindre blisterskorpor! Som någon skrev att det var annorlunda med Cedar Oilen i USA - jag gjorde precis likadant där och hade inga problem då heller!

De hästar vi blistrade i USA hade tre dagars "vattenförbud" och sen tvättade vi också med vatten och såpa. Jag vet inte exakt vad som användes att blistra med men nån form av cedar var det iaf. Det gav mindre trevliga resultat, mkt skorpor som gärna sprack och vätskade. (Blistrade där efter tränarens order och instruktion, hade aldrig blistrat min egen häst på det viset men det var bara att gilla läget och utföra order)

Jag är nu ingen blistrings-expert men jag har iaf på en del hästar sett klar påverkan om de kommit i kontakt med alltför mycket vatten för tätt inpå... kanske beror på vilket märke av cedar man använder :confused:

Och till gulan: Jag köper inte det där, de hästar jag har blistrat har reagerat mer på mer gnugg... men vi har väl olika erfarenheter då. För övrigt är ju hästarna olika känsliga så oavsett om man gnuggar exakt lika mkt så får man olika reaktion på olika hästar. Det beror såklart också på VAD man blistrar och varför...

Det där med vilket märke Cedar Oil man använder har stor betydelse på "resultatet" tycker jag! Det finns/fanns en liten flaska som var mörkt genomskinlig med vit kork - den Cedar´n tyckte jag var kass för jag tyckte att den blistrade riktigt jävligt och med enormt olika resultat! Nä, tacka vet jag den höga flaskan!

Tyvärr så finns det många småskavanker som inte självläker så snabbt som man skulle vilja önska.

Tänk dig att du har värk i ena axeln. Det värker lite varje dag, så pass att du märker av det hela tiden och det handikappar dina armrörelser lite men det gör inte jätteont.
Skulle du då föredra att fortsätta att ha det så för att de kanske någon gång självläker...? Mest troligt gör det inte det utan blir bara värre och värre med tiden.
Eller, skulle du acceptera 2-4 dagars ökad smärta för att sedan bli helt bra?

För mig är detta ett solklart val. JAg tror det är det även för hästarna. Givetvis förutsätter det att den som blistrar vet vad den gör.

KL
Då skulle jag faktiskt uppsöka
läkarhjälp och få den kvalificerade hjälp
som läkare faktiskt erbjuder.
Och då i sådana fall för djur
uppsöka veterinär istället för att blistra
då det finns kunskaplig råd och hjälp att
få på en vetrinärstation,djurklinik eller
hos sin hästs veterinär.
Även om den som blistrar vet vad den gör så finns
ju risken att det kan göra skadan
värre med att man blistrar.
:angel:Oj vad strängt det lät...det är inte
meningen att det ska låta så.
Mvh Xoya :)

KL
Då skulle jag faktiskt uppsöka
läkarhjälp och få den kvalificerade hjälp
som läkare faktiskt erbjuder.
Och då i sådana fall för djur
uppsöka veterinär istället för att blistra
då det finns kunskaplig råd och hjälp att
få på en vetrinärstation,djurklinik eller
hos sin hästs veterinär.
Även om den som blistrar vet vad den gör så finns
ju risken att det kan göra skadan
värre med att man blistrar.
:angel:Oj vad strängt det lät...det är inte
meningen att det ska låta så.
Mvh Xoya :)

Jag upprepar, ts fick order från veterinär att blistra hästen..
Kan vi då anse att veterinären ansåg att blistringen skulle hjälpa denna aktuella hästen?

Hur skulle blistring kunna göra skadan värre?? :eek:

Jag upprepar, ts fick order från veterinär att blistra hästen..
Kan vi då anse att veterinären ansåg att blistringen skulle hjälpa denna aktuella hästen?

Hur skulle blistring kunna göra skadan värre?? :eek:

Har faktiskt lite svårt och tro att en vet
skulle rekommendera detta...
...men det är kanske olika från vet tilll vet.
Dom vet jag pratat och träffat
skulle då aldrig rekommendera en sådan sak.
Medel man blistrar med är frätande och det kan ju fräta sönder ledband och orsaka inre blödningar på benen.
Menar inget illa med det jag skriver bara vad jag har för erfarenhet om blistring och vad veterinärer jag pratat och träffat med sagt om detta.
Mvh xoya

Har faktiskt lite svårt och tro att en vet
skulle rekommendera detta...
...men det är kanske olika från vet tilll vet.
Dom vet jag pratat och träffat
skulle då aldrig rekommendera en sådan sak.
Medel man blistrar med är frätande och det kan ju fräta sönder ledband och orsaka inre blödningar på benen.
Menar inget illa med det jag skriver bara vad jag har för erfarenhet om blistring och vad veterinärer jag pratat och träffat med sagt om detta.
Mvh xoya

Eftersom jag stod ca 1 m från veterinär och ts när vet sa det och eftersom vet sa det till mig, så är jag helt 100% säker på att det var vad hon rekommenderade!

Lyckas man fräta sönder ledband o orsaka blödningar så har man totalt misslyckats... :eek:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 813
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
12 623
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn