Bli en bättre ryttare - börja med...?

Tack @Amanda_F Varit utan onyttigheter (godis, glass, kakor etc) har jag gjort i omgångar och mår mycket bättre utan. Men det är lätt att falla tillbaka igen. ;) Gluten har jag inte testat att vara utan, men när jag ändå är igång så kan jag ju testa det också. :) Inte samtidigt som godisbortfallet dock, har lärt mig att göra förändringar stegvis, annars sitter jag i soffan efter en vecka och fuskar. :angel:
 
Angående vikten så är det viktigt att hålla jämnt blodsocker för att inte lägga på sig extra. Så, testa att kolla upp lite kostråd för diabetiker tex :)
Lycka till!
 
Tack @Amanda_F Varit utan onyttigheter (godis, glass, kakor etc) har jag gjort i omgångar och mår mycket bättre utan. Men det är lätt att falla tillbaka igen. ;) Gluten har jag inte testat att vara utan, men när jag ändå är igång så kan jag ju testa det också. :) Inte samtidigt som godisbortfallet dock, har lärt mig att göra förändringar stegvis, annars sitter jag i soffan efter en vecka och fuskar. :angel:
Angående gluten så finns det glutenfri pasta tex, skulle jag inte klara mig utan ;)
 
Jag känner att jag vill ta nästa steg i min utveckling. Men är lite osäker på vad jag skall börja med. Pga tidsbrist tänkte jag att det är enklast att ändra en sak i taget. Men vad börjar jag med?

1) Gå ned i vikt?
2) Förbättra kondition?
3) Träna upp styrkan?
4) Balansträna?
5) Öka smidigheten?

Det här är jag och mitt sto, så får ni en liten känsla för hur jag ser ut. Jag har ridit sedan 1990, men inte tränat för tränare förrän senaste åren. Så jag är duktig på att åka häst och håller på att lära mig lite mer "riktig" ridning. ;)

140601_001_53985dc72a6b220758f73ae4.jpg
Det som kommer att ge dig bäst resultat när det gäller ork, smidighet och balans, är att du går ner i vikt, dom andra bitarna får du på köpet när du väger mindre.
Det är svårt att springa bort övervikt, för att gå ner ett kilo, måste du förbränns ca 7000 kcal, då får du springa långt..
Tyvärr finns inga genvägar, det är bara att ta tjuren vid hornen och sluta med onyttigt godis, pizza, läsk mm.
Bestäm en dag i veckan när du kan äta Lite! av det du saknar mest.
Lycka till, du kan om du vill :)
 
@AliceZeta läsk har aldrig varit min grej, men de andra sakerna. ;) Sätter igång så fort jag tömt skafferiet, har så svårt att kasta godis.

@fejko jag gillar löpning mer, sprang Tjejmilen för ett par år sedan. Men simning och cykling är också skoj och mer skonsamt...
 
@AliceZeta läsk har aldrig varit min grej, men de andra sakerna. ;) Sätter igång så fort jag tömt skafferiet, har så svårt att kasta godis.

@fejko jag gillar löpning mer, sprang Tjejmilen för ett par år sedan. Men simning och cykling är också skoj och mer skonsamt...

Det handlar som sagt om att du ska vara beredd att ändra hur du lever idag. För är du inte beredd att ändra, då kan du göra hur fina planer som helst utan att något kommer hända.

Ett exempel: förra hösten bestämde jag mig för att verkligen lära mig att rida, att se om det gick att klara msv dressyr. Det jag valde att offra var vänner och en hel del pengar. Jag bestämde mig, satsade med hela hjärtat och klarade det. Jag har hela tiden varit ärlig mot mig själv om vad som krävs, haft blicken på målet. Och nu får jag utvärdera om det är värt det. Men jag har provat och lagt om livet, jag var villig att ändra, för jag skulle inte bli msv-ryttare på att rida på ridskola två gånger i veckan...
 
Senast ändrad:
Det handlar som sagt om att du ska vara beredd att ändra hur du lever idag. För är du inte beredd att ändra, då kan du göra hur fina planer som helst utan att något kommer hända.

Ett exempel: förra hösten bestämde jag mig för att verkligen lära mig att rida, att se om det gick att klara msv dressyr. Det jag valde att offra var vänner och en hel del pengar. Jag bestämde mig, satsade med hela hjärtat och klarade det. Jag har hela tiden varit ärlig mot mig själv om vad som krävs, haft blicken på målet. Och nu får jag utvärdera om det är värt det. Men jag har provat och lagt om livet, jag var villig att ändra, för jag skulle inte bli msv-ryttare på att rida på ridskola två gånger i veckan...

Helt sant. Känner att jag verkligen vill nu, jag vill komma vidare i min ridning och är beredd att satsa och offra. Träning 1-2 gånger i veckan är ju inte precis gratis, men jag kan säkert spara pengar på att sluta köpa tomma kalorier. :) Det är dags att ta steget nu, tror det var delvis därför jag postade tråden också. :D
 
Huruvida din övervikt hindrar dig från att utvecklas som ryttare vet jag inget om. Men där jag bor finns det flera ryttare som är överviktiga och ofta blir placerade i dressyr på MsvC-MsvB nivå. Så det går!

Det viktigaste för mig har varit att jobba hårt med min egen mentala bit. Det gäller att ha mål för varje ridpass, att utvärdera målet och se hur östa pass borde se ut utifrån det. Jag är lat av mig och behöver ständigt kontrollera mig själv under ett ridpass. Det går till så att jag kollar av vissa hållpunkter som jag bestämt mig för att jobba med just det passet. Jag kontrollerar mig själv vid bestämda punkter på ridbanan och bestämmer mig för att fokus ska vara enbart på detta under en större del av passet. Först rider jag bara på fyrkanten och volterna men efter ett tag börjar jag göra olika rörelser och försöker hålla kvar fokus på det jag bestämt mig för. Just idag var det tygellängden och att hålla vänsterhanden intill hästhagen som gällde. Jag har en tendens att hålla ut den långt till vänster. Dagens rörelser var åttametersvoler i galopp och enkla byten.

Sedan jobbar jag mycket med positiva tankar under ett ridpass. Det har hjälpt mig allra mest för att utvecklas! Speciellt på tävling.
 
@b_ridutbildning Jag har insett, efter fem dressyrträningar, hur enormt stor skillnad det gör att ha tränarens ögon på sig. Så jag tänker fortsätta med det minst en gång/vecka. :)

Sedan har jag fått se mig själv på film och upptäckt att jag inte alls har alla de stora sitsfel jag trodde jag hade. :eek: Så mental träning känns som en bra väg att gå. Tro på mig själv och våga försöka. :)
 
För övrigt tror jag absolut man kan vara överviktig och rida meddelsvår dressyr. Men jag är övertygad om att det är lättare utan den där övervikten. Precis som det är lättare med ett halvblod än mina fjordhästar. ;)
 
Vad är det rättvisa? Det krävs då sjutton inte 7000 kcal för att gå upp ett kg :cautious:
Ha ha, nä det är faktiskt sant, om du dricker en lite vatten och sen väger dig, så har du gått upp ett kilo..Om man har gått upp, kan man ju skylla på mängden vatten man druckit :)
 
Jo, men det är ju det som är kruxet @mooi Om jag löptränar hinner jag inte styrketräna samma dag. Eller menar du att jag skall komprimera så jag löptränar 10 min, styrketränar 5 min och avslutar med 5 min stretch och balans?

Kör två styrkepass i veckan och ett konditionspass till att börja med :)
 
Oj, oj, oj... Kanske dags att uppdatera den här tråden lite. :angel:

Jag var så taggad att komma igång när jag skrev den, ändå tog det ända till nyårsafton innan jag äntligen tog mig i kragen och skärpte till mig. Så vid tolvslaget drack jag pommac för sista gången, sedan var det nolltolerans mot onyttigheter som gällde.

Det har jag nu hållit i nästan fem månader (hittills) vilket resulterat i att jag blivit 17 kg lättare! :banana: Jag har kommit igång rätt okej med löpträningen, tills jag skadade knäet när jag ramlade av hästen och fick träningsuppehåll i några veckor. :crazy:

Jag fortsätter nu med inga onyttigheter samt ökar på träningen, så lovar jag rapportera lite oftare framöver. Tack alla för era tips, jag har gått tillbaka till den här tråden ett par gångar under hösten/vintern för att försöka peppa mig och det har hjälpt massor. Skall försöka få tag på en bild på när jag sitter till häst nu, så ni får se hur stor skillnad det blivit. Även om jag inte riktigt känner någon skillnad när jag rider. :p
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 789
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 382
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp