Sv: Blandras

Tänk att så fort ordet BLANDRAS nämns så kommer samma reaktion...

Vad är det som hindrar att man röntgar en blandrashund? Man kan röntga döda fåglar och halta råttor, varför inte en blandrashund? Sen är det ju så att en röntgenplåt varken gör en hund friskare eller sjukare, dessutom misstolkas ibland resultaten och man kan ibland med rätt träning ställa till rätta endel fel som identifieras på röntgen.

Nej det är ju inget som hindrar det men hur många blandisägare gör det? Inte många skulle jag vilja påstå. Det finns argument som "nej hon är ju bara sällskapshund och ingen avelshund", "varför röntgar man?" och "nä, min hund är frisk så det behövs inte".
Det finns ju mycket man kan/bör göra men ändå inte gör.

Sen är det ju så att har en hund HD så har den HD och det är inget som varken misstolkas på röntgenplåten eller kan tränas bort.. Däremot är det ju himla bra att veta det för ägaren så man kan anpassa träning och levnadsstil utefter hundens förutsättningar. En hund med D på höfterna bör t ex int ehoppa i och ur en hög baklucka. Om man inte har en aning så kanske man måste ta bort sin hund i förtid för att man slitit ut den av okunskap.

Att man på förhand inte kan veta exakt hur en blandrashund kommer att se ut är ju sant, men man kan ju anta att den kommer att likna någondera föräldern mer eller mindre... Dessutom kan renrasiga hundar också få felaktigheter. På en utställning nyligen "kritiserades" en hund av samma ras som min för sina rosenöron, rasen ska ha (och föräldrarna har) vanligt hängande öron. Tänk så det kan bli även i de bästa familjer.

En hund lider inte av att ha hängande öron istället för ståöron. Däremot lider en hund oftast av att ha HD eller någon annan defekt.

Kan berätta att jag för en vecka sen körde ett litet experiment. Jag letade upp blandisvalpar med min ras (RR) i på blocket. Sedan mailade jag uppfödarna och låtsades vara spekulant.

Mina frågor var om föräldrarna var HD+AD-röntgade och om valparna, i och med att de inneöll RR, var kollade mot den inom RR befintliga defekten Dermoid sinus. (DS är en defekt som liknar ryggmärgsbråck hos människa och en hund med DS får oerhörda smärtor och komplikationer när det väl blossar upp, däför avlivas alla RR valpar med DS efter födseln. DS är en defekt som inte syns utan man måste vra kunnig för att hitta den.).

Fick svar från alla och den gemensamma nämnaren var att ingen av föräldrarna var röntgade. Antingen hade de inga symptom på HD/AD och det var anledningen eller så angavs ingen anledning. Och alla raser som förekom var sådana som har hälsoprogram mot dessa sjukdomar....

Några hade ingen aning om vad DS var och en brydde sig inte för det var ju pappan som var RR och hon hade ingen kunskap om den rasen :crazy: Ja, man får ju hoppas att valpen inte får några gener från pappan då.

Ja, jag hoppas verkligen att ingen av dessa valpar råkar ha DS och någon stackars valpköpare råkar ut för att behöva ta tag i det sedan. DS som hittas först när den blossar upp resulterar i en allvarlig operation där utgången ofta är döden....

En hund är en hund är en hund.
Somliga är stora somliga är små.

Vissa med bättre förutsättningar än andra....

men inom renras- och prestationsaveln kan man i varje fall hitta några som som kasserar undermåliga avelsdjur.
.

Jag hade min senaste kull 2003 och har nu fyra hundar (varav två hemma) där ingen, iaf för närvarande, håller måttet för att avlas på.....

Vad hjälper det aveln om man röntgar en hund?
Den kan fortfarande vara anlagsbärare och det utesluts inte på något annat vis än att röntga hela släktens och alla dess avkommor. Detta ska sedan registerföras någonstans så att det är mögligt att kontrollera resultaten som potentiell uppfödare.

Att med hjälp av träning rätta till fel gör mer skada än nytta för träningen nedärvs inte. Felet gör det dock.

Det är just tack vare register och kontroll som renrasaveln kan få fram avelsdjur som inte är anlagsbärare. Om du läst mina tidigare inlägg så vet du också att risken är lika stor(om inte större) att två blandraser är anlagsbärare och att därmed lämar defektea avkommor. Vi talar inte om små skönhetsfel här utan kroppsliga defekter eller mentaliteter som inte är kompatibla. Det orsakar lidande för hunden som hade kunnat undvikas om uppfödaren bara visste vad den gjorde.

Det finns en annan typ av blandrasavel som jag brukar kalla prestationsavel, därför att den är inriktad på just prestation. Som mest ser man det bland slädhundar och jakthundar, men den är ljusår ifrån den avel som vanliga Svensson bedriver. Prestationsaveln är minst lika noga som den seriösa renrasaveln och många gånger mycket hårdare. Den hund som inte duger kasseras direkt. De har otrolig koll på vad som fungerar och vad som blir pannkaka. Ibland chansas det och resultatet slår fel ut, men då kasseras de avkommorna också. Aldrig att de skulle nöja sig med den bristfälliga gallring som blandras-svensson håller på med. Prestationsaveln är en otroligt seriös avel med tydlig riktning och mål. Det är inte Svensson-aveln.

Jag citerar C. Nälser (vet. med genetik som spec); "Blandraserna är friskare i första generation. Effekten kallas heterosis." Och då kan man väl bara konstatera att skaffar du en hund med föräldrar som är av två olika raser så har du troligen en friskare hund än om du köper en renras av en eller andra sorten. När man sen avlar vidare på blandrasen så är du tillbaka på ruta ett och risken är att avkomman blir sjukare.

Intressant att läsa olika åsikter om renras/blandras.
För mig spelar det ingen roll, vilket av dem hunden är.
Om man köper en renras så finns det inga garantier att den skulle vara friskare än en blandis. Har haft en renrasig bichon , hon hade patella( opererades) livmoderinflammation ( opererades) Sina sista 4 år hade hon diabetes ( behandlades med insulin 2 ggr/dag) Ska tillägga att hon blev 14 och 1 halvt år gammal. Så med rätt vård och ägare som är berädd att både offra tid och pengar så kan även en "sjuk" hund få ett bra liv.
Varför jag valde en blandning mellan bichon / coton är för att jag alltid velat ha en sådan blandning, och nu dök det upp en sådan.

Vad är det som hindrar att man röntgar en blandrashund? Man kan röntga döda fåglar och halta råttor, varför inte en blandrashund? Sen är det ju så att en röntgenplåt varken gör en hund friskare eller sjukare, dessutom misstolkas ibland resultaten och man kan ibland med rätt träning ställa till rätta endel fel som identifieras på röntgen.
[/QUOTE=Tititu;11549559]

Det handlar inte om att röntga en redan född hund. Det handlar om att röntga föräldradjuren och dess syskon för att få en tydlig sjukdomsbild och kunna avgöra om just de två tilltänkta avelshundarna passar att avla på.

Alltså det är ju ingen som kan till 100% garantera att du får en friskare hund, men chansen att få en frisk hund ökar i och med att du kan kolla upp mer information bakåt i stamtavlan.

Men det jobbet ligger på dig som köpare, hur noga du är själv när du ska köpa din hund givetvis.

Ett av de starkaste argumenten mot Blandrasavel är den mentala delen - folk som köper Blandraser är ofta (och då pratar jag av erfarenhet, lång sådan, av hundägare i min omgivning) bara intresserade av en valp. Stor liten eller mittemellan, där mamman ser snäll och fin ut. Samma människor som aldrig i livet skulle köpa en Schäfer, kan åka hem med en Blandrasvalp exempelvis Schäfer/BorderCollie/Drever, för att ta ett aktuellt exempel. Och tro att resultatet blir nåt neutralt och bara trevligt i största allmänhet.
Problemet är inte lika stort bland småhundarna, t.ex. två dvärghundar av ren sällskapsras. Problemet kommer när folk köper stora hundar, ofta hanhundar, Bruksraser blandade med Vallande raser och/eller Jakt. Och får ett hopkok som ger en intensiv och "svår" hund som dom helt enkelt inte klarar av. Och sen har dom ingen aning om varför det gick åt skogen och varför hunden beter sig som den gör.
Höftledsproblem förekommer väl egentligen hos de flesta raser av större format??

Hade en blandras av den typen som man tydligen inte ska ha (fem raser i henne, alla valparna i kullen var helt olika) och hon blev 14 år, inga rasdefekter, den mest tillgivna och fantastiska familjemedlem man kan ha. Köpte sedan en rashund för att få vara med i brukshundsklubben (jo jag vet att blandisar inte är portade i teorin men det var alltid kö till kurserna och vi fick aldrig plats!!). Nya hunden är visserligen vacker (är utställd med bra resultat) men inte i närheten av blandisen i att kunna umgås med folk eller ens vistas inomhus. Dessutom gillar han inte kurserna på brukshundsklubben...
Vad som är rätt och fel är såklart upp till den som ska leva med hunden.

Det jag retar mig på är att folk betalar flera tusen kronor för en valp som inte är registrerad, vaccinerad, veterinärbesiktigad etc, etc. En seriös uppfödare oavsett ras/ blandras har ju en del kostnader och dem måste man ju som valpköpare bidra till, men när valparna bara råkade bli till när tiken var på rymmen och man inte har andra kostnader än en annons när de små liven ska säljas är nåt helt annat.

Impuls skrev:
Hade en blandras av den typen som man tydligen inte ska ha (fem raser i henne, alla valparna i kullen var helt olika) och hon blev 14 år, inga rasdefekter, den mest tillgivna och fantastiska familjemedlem man kan ha. Köpte sedan en rashund för att få vara med i brukshundsklubben (jo jag vet att blandisar inte är portade i teorin men det var alltid kö till kurserna och vi fick aldrig plats!!). Nya hunden är visserligen vacker (är utställd med bra resultat) men inte i närheten av blandisen i att kunna umgås med folk eller ens vistas inomhus. Dessutom gillar han inte kurserna på brukshundsklubben...

Calazirya skrev:
Alltså det är ju ingen som kan till 100% garantera att du får en friskare hund, men chansen att få en frisk hund ökar i och med att du kan kolla upp mer information bakåt i stamtavlan.

Men det jobbet ligger på dig som köpare, hur noga du är själv när du ska köpa din hund givetvis.

+ att olika raser har olika förutsättningar att vara sällskapliga och fungera i olika miljöer.

Det där med platsbrist på Bruks verkar vansinnigt, du menar att du aldrig fick vara med (fick plats) med blandisen, men när du skaffade renras fick du plats?

Jag skulle direkt valt att INTE gå kurs för en sådan brukshundklubb, är så himla tacksam för klimatet på min BK. Här är ALLA raser/blandraser välkomna och man får alltid ett trevligt bemötande från ledarna/instruktörerna :)

Senast ändrad:

Jag känner också flera enormt trevliga, härliga Blandrashundar, bl.a. en i min närhet, en sk "svår" blandning som uthärdar ett liv ingen hund borde behöva leva, utan att bli galen.
Men den "stora" bilden är en annan och du låter ju dessutom som en aktiv och "hundklok" hundägare som säkert gett din hund jättebra förutsättningar. Får man vara fräck och fråga vilka raser det fanns i din första hund och vad det nya vovven är för ras?

Jag har haft både blandis och renras,min blandis var av bruksraser,rottis/dobberman,och hane!

Han var nog det bästa i hund jag haft under mina 25 år som hundägare!

Nu kände jag både tik och hanägare väldigt väl,så jag visste precis allt om båda föräldradjuren och bakåt! Och därför vågade köpa honom!

Tyvärr blev han bara 6 år,fick mycket problem med prostatan,och det var inte pga att han var blandis!
Det är nog den hund jag har haft minst veterinärräkningar på(ja tills prostatan startade)!

Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en blandisvalp av någon jag känner,men endast med två raser i,och där jag vet MYCKET om föräldrardjuren och bakåt,men i dagsläget så känner jag ingen som håller på med blandraser!

Men nu har jag ju för mig att du är en mycket kapabel hundägare, van vid brukshundar...? Det är när folk utan hundkunskaper och hundvana, köper en gullig valp som familjehund, och valpen är en Bruksblandning med annat intensivt i sig, som det kan bli svårt. Att köpa en Blandrasvalp mellan t.ex. dvärgpudel och Bichon Frise´ går säkert bra - men när man åker hem till nån som säljer gulliga Blandrasvalpar, med en söt och snäll tik till mamma ... och man kommer hem med en Bruks/Vall/Jaktblandning man inte är beredd eller kapabel till... Det är ju dessa hundar som befolkar Hundstallarna och som man ser till salu på Blocket. I England är det till 90% BorderColliekorsningar man har dessa problem med.
Många skulle aldrig köpa en ren Brukshund från en uppfödare, men har inga tveksamheter att ta hem en Blandrasvalp med Bruksraser i.

Senast ändrad:

(jo jag vet att blandisar inte är portade i teorin men det var alltid kö till kurserna och vi fick aldrig plats!!)

Jag har aldrig mött någon diskriminering av brukshundklubben här på orten. Har alltid kommit med på kurserna. Och känt mig välkommen. Nu när jag gick på senaste valpkursen (med min renras) var det en majoritet av blandisar. Och visst är det bättre att öppna dörrarna för dessa hundägare så de får den kunskap de behöver så att det inte blir problemhundar i framtiden? Jag tycker du ska skippa den där klubben och gå för någon privat som ser ner på dig för ditt hundval. Det skulle jag ha gjort.

Ja,jag har bara haft bruksraser,usch nu känner jag mig gammal..men jag skaffade min 1a riesen för 25 år sen..och håller än idag hårt i rasen,och så en bruksblandis,så då hade jag en blandis och riesen samtidigt!

Om läst noggrannare om heterosis så hade du insett att det inte är så enkelt. Vissa kriterier måste vara uppfyllda för att avkomman ska ha en chans att bli friskare. De kriterierna har jag nämnt tidigare i tråden. Härliga Hund brukar inte vara mycket till källa då de förenklar och utelämnar ganska mycket

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 298
Senast: Ginne
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: cassina
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka