Sv: Blandras

Visst kan de hitta hållbara hundar, men de är inte beredda att betala vad det kostar att köpa sig en kvalitetshund. Polisen betalar runt 30 000 för en hund. De bra hundarna kan säljas vidare för mer än så eller behålls av ägarna själva. Varför sälja en stjärna när den ger mer publicitet på tvälingsbanan. Det finns dock flera kennlar som leverar till både polis och övrig tjänst och därifrån kommer det betydligt fler än 2-3 hundar per år. Jag kan också räkna upp ett antal Schäferuppfödare som inriktar sig på sporthundar som är friskare och mer kompetenta än den genomsnittlige blandrasen. Det är dock inga hundar för sällskap.

En annan aspekt att ha i åtanke är vad polisen har för hundförarmaterial. Det är inte alltid fantastiska hundförare så de hundar som köps in får inte vara mer än vad de klarar av.

Det är inte alls så enkelt att det är dåligt med bra hundar.

Jag kan också lägga till att polisen ibland får skylla sig själva. Vet att de köpt in hundar jag inte skulle ta i med tång och hur de tänkte då kan man bara undra.

Utställningsmänniskor är väl knappast den rätta kategorin av människor som vill se en del raser sunda ? Har du sett hur Schäfern utvecklat sig kanske ?

Jag har en "utställningschäfer" men hon ser helt sund ut (tycker jag!)! Som tur är har hon motor också!
24475155.jpg

Är detta ovanligt?
Skulle hon ha tagits i mot bättre som en:
24475141.jpg

??

Hmm, fråga polisen varför dom inte kan hitta hållbara schäferhundar. Att 2-3 st på Buke sitter och ylar att dom minsan har sunda Schäfrar, utgör ju knappast en majoritet av det som finns.

Polisen köper in skit ibland. Men vore schäfrarna så försbaskat taskiga fysiskt hade dom ju fortfarande inte utgjort an majoritet av tjänstehundarna, vilket dom ju faktiskt gör.

Det finns i dagsläget ingen vetenskaplig studie som vare sig stödjer eller förkastar påståendet att blandraser är friskare än renraser.

Finns ingen studie att raskorsningar har fler defekter eller är sjukare än renraser heller.

Enl rasgrupperna hos Agria är min blandis friskare (och billigare i försäkring) än min renras. Båda två är av brukshundraser.

Så du menar att färgen har betydelse?
Man tittar väl på extriören och inte på färgen.

Vad agria har i sina regler säger inte ett dugg tycker jag.

Jag tror att försäkringsbolagen är de som vet vilka hundar som är sjuka/har defekter. Och sätter in dem i grupper efter det. Varför skulle de annars ha olika premier?

Att de har koll på alla olika blandraser tror inte jag.
Däremot går de på vilka reser det är i blandrasen.
Är det två friska raser blandade som brukar vara friska, så blir det en låg premie. Är det blandning mellan 2 raser som är kända för att ha div fel, ja då blir premien högre.
Alltså precis lika som om det vore en frisk renras eller en "sjuk" renras.

Jag behövde inte uppge vad det var för raser i min hund. Det räckte med "Blandras".

en fråga bara , Har du dödsfalls försäkring på dina hundar ? I så fall vad har du satt för värde på dina renrasiga och vad har du satt på din blandis?
För detta kan påverka premien en hel del.
Oftast så är blandis billigare i och med att man inte har den livförsäkrad lika högt som en reggad renras hund.

Tesora

Då är det väl så att statistiken är sådan att en blandras hamnar i mitten av olycksstatistiken i veterinärvården. På annat sätt kan inte jag tolka det. Försäkringsbolagen ser hur mycket de måste betala ut i ersättning till sina kunder och de baserar de på vilken ras de har och hur skadedrabbad den rasen är. Blandraser hamnar i mitten och då finns det rasrena som både är friskare och sjukare än dessa.

en fråga bara , Har du dödsfalls försäkring på dina hundar ? I så fall vad har du satt för värde på dina renrasiga och vad har du satt på din blandis?
För detta kan påverka premien en hel del.
Oftast så är blandis billigare i och med att man inte har den livförsäkrad lika högt som en reggad renras hund.

Tesora

Har dom inte livförsäkrade. Bara veterinärvårdförsäkrade.

www.blandis.se annordnar en hel del tävlingar för blandraser, och även utställningar. Man kan också registrera sin hund i B@R Hundregister och man kan även registrera sig som hunduppfödare av blandraser. Vår hund var registrerad i B@R av uppfödaren, vilket jag tycker att alla som får en blandraskull ska göra.

Har min hund försäkrad i Folksam. Liv: 4000:- tror jag då det var vad vi köpte han för. Vet ej hur högt vet-försäkrad han är. Registrerad som Border Collie-korsning. Betalar typ 79kr/mån.

Tror att blandraser har billigare premie än de flesta renraser hos Folksam?

Tänk att så fort ordet BLANDRAS nämns så kommer samma reaktion...

Det ska argumenteras FÖR och EMOT. Argumenten håller dessutom inte sträck utan samma personer talar ofta emot sig själv.

Vad är det som hindrar att man röntgar en blandrashund? Man kan röntga döda fåglar och halta råttor, varför inte en blandrashund? Sen är det ju så att en röntgenplåt varken gör en hund friskare eller sjukare, dessutom misstolkas ibland resultaten och man kan ibland med rätt träning ställa till rätta endel fel som identifieras på röntgen.

Att en renrasivrare är mer mån om att få friska hundar än en blandrasaccepterare är väl lite att generalisera. Speciellt som renrasivraren ju är väl medveten om att det i speciella raser förekommer speciella typfel. DET om något är väl att utmana ödet - att korsa...f´låt para två friska individer som KAN vara bärare av en gen som i dubbel uppsättning ger upphov till en defekt. Tala om grisen i säcken.

Att man på förhand inte kan veta exakt hur en blandrashund kommer att se ut är ju sant, men man kan ju anta att den kommer att likna någondera föräldern mer eller mindre... Dessutom kan renrasiga hundar också få felaktigheter. På en utställning nyligen "kritiserades" en hund av samma ras som min för sina rosenöron, rasen ska ha (och föräldrarna har) vanligt hängande öron. Tänk så det kan bli även i de bästa familjer.

Blandraser kan, likväl som renraser som har anlag för det, lyda, spåra, hämta tofflor, pussas, hoppa hinder, bli skådespelare, sno söndagssteken eller skälla åt kråkor.

En hund är en hund är en hund.
Somliga är stora somliga är små.

Jag tror att försäkringsbolagen är de som vet vilka hundar som är sjuka/har defekter. Och sätter in dem i grupper efter det. Varför skulle de annars ha olika premier?

En anledning är ju att väldigt många med blandras skiter i att ö h t försäkra dem = de finns inte i statistiken. Jag vet personligen ett flertal som sagt att "blir hunna sjuk så skjuter jag den istället och skaffar en ny" och dessa har varit uteslutande blandraser.

Fast Agria och övriga bolag baserar sina riskgrupper på utnyttjade försäkringar. Det är ingen tillförlitlig källa. Vad som skulle behövs är en stor studie på vetenskaplig nivå och gärna flera. Först då kan man säga vad som är sant.

Dock är det jag skrivit i tidigare inlägg om nedärvning vetenskapligt belagt och inget som kan viftas bort med vad försäkringsbolagen anser. En hund blir inte friskare för att den blandas och det är dessutom sällan de bästa exemplaren som går till blandrasavel till skillnad från den korsning avel inom svin som Peter_Lundin talat om i en tråd. Istället är det de exemplar som inte duger till som blandas. Det är helt enkelt avskrapet som inte ens de som avlar avarter skulle titta åt, för att inte tala om de riktigt seriösa uppfödarna. Och det tror ni ska bli friska och mentalt goda hundar bara för att de blandas?
Ofta vet man heller inte ett smack om hundarnas nedärvbara egenskaper utan bara det som kan ses med blotta ögat. Självkritiken är dessutom relativt dålig. Det är den inom renrasaveln också så där är blandrasavlare inte ensamma, men inom renras- och prestationsaveln kan man i varje fall hitta några som som kasserar undermåliga avelsdjur.

Det är för mig ofattbart att ni inte kan ta åt er de fakta som presenteras om nedärvning och genetik när ni egentligen inte vet något om det.

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 298
Senast: Ginne
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: cassina
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka