Björn Svensson: ”Kollen på skyldigheter har tappats bort”

Fattar ingenting av den här krönikan...

"De som söker nu har blivit curlade genom sitt hästintresse. De har aldrig lyft sin av stor solskärm begränsade blick tillräckligt högt för att se vad som verkligen krävs."

Va?

Förstår inte alls heller. Vems skyldigheter menar han? Arbetsgivarnas?
Ibland när krönikorna blir så här konstiga och verkar avklippta så tror jag att det faktiskt är det de är. At krönikören inte har lyckats få med det de vill på tillgängligt antal tecken och då har någon redaktör klippt utan att kontrollera att innehåller blir begripligt.
"Nu för tiden har alla bättre koll på sina rättigheter. Ibland får jag dock känslan av att kollen på skyldigheter har tappats bort. Jag tror inte att det finns färre guldkorn nu, jag tror inte heller att de var lättare att hitta förr. Omsättningen på mina kollegor var ju faktiskt ganska hög när jag tänker tillbaka.
Man ska komma ihåg att vi som i dag anställer och säger att det är sämre nu, bara har erfarenhet av att vara bäst förr."

En viss självgodhet och möjligen kritik mot arbetstidslagen (vi vet ju inte HUR mycket han jobbade) lyser dock igenom:
"Jag blev den där anställda som många säger är så himla svår att hitta i dag. Den som inte bara älskar hästar, utan också älskar jobbet att sköta och träna dem. Den som förstår att hästarna alltid står över chefen när det gäller att ha sista ordet angående arbetstider. Man ska inte romantisera dåtidens villkor – jag hade ju inte lärt mig mindre om jag tjänat mer pengar – men jag vet också att jag lärde mig mer för att jag aldrig valde att arbeta mindre."

Han frossar i någon slags förskönade minnen från när skötare sov i halmen i hästtransporten på tävling efter att ha levt på mackor i två dagar och värmt tävlingsryttares sängar någon timme för att bli utkastade innan någon såg. True story.

Nu vet jag inte vilka anställningsvillkor han erbjuder, men...
Jag känner till åtskilliga företagare i hästbranschen som inte har svårt att hitta personal och som inte har hög personalomsättning. Det gemensamma för de arbetsgivarna är att de har vettiga villkor- lön enligt avtal, följer lagar och avtal angående arbetstid etc.

Själv tycker jag bara det är bra om unga är med noga angående jobb och har mer kunskap som sina rättigheter. Jag känner till fall där folk haft väldigt låg lön och sen blir rejält skadade. De kände inte till att sjukpenning grundas på din inkomst och arbetsgivaren hade ingen försäkring så de fick inte ut något där etc. Ibland undrar jag verkligen hur arbetsgivare med dåliga villkor inte skäms- att de förväntar sig att unga anställda ska riskera att bli skadade utan att ens ha försäkringar eller en inkomst som sjukpenning kan beräknas på vid skada. Så oförskämt. Att jobba med hästar är ju en högre risk än många andra arbeten.
Så heja alla unga som står på sig och vet mer än vad jag och min generation ofta gjorde för 30 år sedan!

Jag har också flera gånger hört folk prata om detta och säga att med rimliga arbetsvillkor skulle ingen kunna driva företag inom ridsporten etc. Det märkliga är att de personerna inte istället ser att det då inte är en rimlig affärsidé och att det inte går runt. Nej då är det personalen som med nästan gratisjobb orimligt många timmar ska göra så någons företag går runt.
Så största problemet är att många inte vill betala vad det faktiskt kostar om man ska ha personal anställd. Och på samma sätt måste också köpare tex hästägare förstå vad det kan kosta att köpa tjänster.

Jag tror det. De vill inte göra skitjobbet och dessutom vill de ha lön! Hemska tanke.
Eller hur? Folk är så bortskämda nuförtiden. De bara "Jamen enligt lagen så har man rätt till en viss vila per vecka", istället för att tänka "Hästen är chef, så om den vill ha mat kl 07 och 22 varje dag, så är mina arbetstider 7-22 sju dagar i veckan. Där ser man! 105 timmars arbetsvecka! Ja, det är bara att kavla upp ärmarna, jag ska inte klaga."

Jag har också flera gånger hört folk prata om detta och säga att med rimliga arbetsvillkor skulle ingen kunna driva företag inom ridsporten etc. Det märkliga är att de personerna inte istället ser att det då inte är en rimlig affärsidé och att det inte går runt. Nej då är det personalen som med nästan gratisjobb orimligt många timmar ska göra så någons företag går runt.
Så största problemet är att många inte vill betala vad det faktiskt kostar om man ska ha personal anställd. Och på samma sätt måste också köpare tex hästägare förstå vad det kan kosta att köpa tjänster.
Precis. "Jamen om jag ska följa lagen så går mitt företag inte runt!" Nå, då har du ju svaret där. Företaget går inte runt, och du får fila på affärsidén.

Han frossar i någon slags förskönade minnen från när skötare sov i halmen i hästtransporten på tävling efter att ha levt på mackor i två dagar och värmt tävlingsryttares sängar någon timme för att bli utkastade innan någon såg. True story.
Ridsporten goes Four yorkshiremen.
"På min tid, då behövde man inte lön! Man var glad om man fick en macka nån gång."
"Mackor! Vilken lyx! Jag brukade få äta hästarnas havre!"
"Ja, somliga hade det bra! Jag brukade på sin höjd få slicka på hästens mineralsten, på söndagar!"

Ridsporten goes Four yorkshiremen.
"På min tid, då behövde man inte lön! Man var glad om man fick en macka nån gång."
"Mackor! Vilken lyx! Jag brukade få äta hästarnas havre!"
"Ja, somliga hade det bra! Jag brukade på sin höjd få slicka på hästens mineralsten, på söndagar!"
Ahahahahahah klockrent 😂😂😂

Men pallaaa alla de där som ska humble-braga om att de minsann jobbar så hårt och att andra är curlade gnällspikar.

Man bara mmm kej fint för dig att allt gick bra och du hade turen att inte bli skadad, för hade du blivit det hade du med största sannoikhet INTE kunnat jobba med ditt jobb idag.

Blir faktiskt glad när det skrivs om yngre som inte vill jobba under usla villkor. Ser det inte som curlade unga utan ser det som att det är unga som vet om vad det innebär att jobba för inget/svart och under usla villkor alternativ någon vuxen som bryr sig och förhindrar att det sker.

Blir faktiskt glad när det skrivs om yngre som inte vill jobba under usla villkor. Ser det inte som curlade unga utan ser det som att det är unga som vet om vad det innebär att jobba för inget/svart och under usla villkor alternativ någon vuxen som bryr sig och förhindrar att det sker.
Sen kan det väl också vara att det finns fler hästjobb idag? Att få jobba med hästar i någon form är inte längre en omöjlig dröm som man måste vara beredd att få ge vad som helst för att få uppfylla. Numer finns det ju rätt mycket hästjobb, och de som verkligen är beredda att satsa allt har lite att välja på. Då kan det ju vara svårrekryterat för de som inte har alltför bedrövliga villkor att erbjuda.

Jag tyckte också krönikan var svårbegriplig. Dock vill jag (som arbetsgivare med vita löner över avtal) faktiskt bestämt hävda att det ÄR svårt att få tag på (bra) folk. Nu säsongsanställer jag bara vilket såklart påverkar men alla låglönebranscher (och även andra) har svårt att hitta folk. Jag tror bara en del av förklaringen är att folk inte vill jobba med såna yrken (det kan vi nog konstatera är ett faktum) utan också att det helt enkelt inte finns människor så det räcker. Varierar såklart med geografi också.

Sen kan det väl också vara att det finns fler hästjobb idag? Att få jobba med hästar i någon form är inte längre en omöjlig dröm som man måste vara beredd att få ge vad som helst för att få uppfylla. Numer finns det ju rätt mycket hästjobb, och de som verkligen är beredda att satsa allt har lite att välja på. Då kan det ju vara svårrekryterat för de som inte har alltför bedrövliga villkor att erbjuda.
Hade nog varit lättare att hitta folk att anställa om den anställa inte behöve bo på gården så som det ofta är (fortfarande), får en vit lön, 40h med ob och översättningar med fler självklara saker. Finns ju liksom ett liv utanför jobbet.
Många som jobbar med hästar är inte ute efter att satsa.

Det saknas ett intresse för att sätta sig in i vad det innebär att vara arbetsgivare och ha anställa så som det ser ut idag.
Tack för att inte unga står med mössan i näven och ber om jobb oavsett vad.

Jag tyckte också krönikan var svårbegriplig. Dock vill jag (som arbetsgivare med vita löner över avtal) faktiskt bestämt hävda att det ÄR svårt att få tag på (bra) folk. Nu säsongsanställer jag bara vilket såklart påverkar men alla låglönebranscher (och även andra) har svårt att hitta folk. Jag tror bara en del av förklaringen är att folk inte vill jobba med såna yrken (det kan vi nog konstatera är ett faktum) utan också att det helt enkelt inte finns människor så det räcker. Varierar såklart med geografi också.
Visst är det så. Är inte många caféer som inte hade en skylt vid kassan om att personal sökes. Slutade nyss som söndags bud och även där är svårt att hitta folk och även vanliga knegar jobb som truckförare är svårt att hitta arbetare till.
Den där annalkande lågkonjunkturen som så många pratar om har jag inte märkt av på jobbsidan. Detta är ju ändå kategorin enkla jobb som inte behöver utbildning men körkort eller 3 dagars kurs för truckkort.

Visst är det så. Är inte många caféer som inte hade en skylt vid kassan om att personal sökes. Slutade nyss som söndags bud och även där är svårt att hitta folk och även vanliga knegar jobb som truckförare är svårt att hitta arbetare till.
Den där annalkande lågkonjunkturen som så många pratar om har jag inte märkt av på jobbsidan. Detta är ju ändå kategorin enkla jobb som inte behöver utbildning men körkort eller 3 dagars kurs för truckkort.
Kruxet är väl att alla vill ha de där pigga, glada, självgående, pålitliga och okomplicerade medarbetarna. Plus att arbetslösheten är rekordlåg, så de som saknar jobb nu är de som står lite längre från arbetsmarknaden, som det heter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Krångla inte till hanteringen – och hoppa inte på alla nya trender! Träna i stället hästen på det du vill att den ska kunna – och lär...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 158
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka