- Svar: 22
- Visningar: 1 647
Vad krävs egentligen av stallpersonal i nutid? Går rättigheter alltid hand i hand med skyldigheter? Om det skriver Björn Svensson, unghästutbildare, influencer och festfixare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Försöker han säga att det är dåligt att de som vill jobba i stall också kräver vettiga arbetsvillkor?
Eller hur? Folk är så bortskämda nuförtiden. De bara "Jamen enligt lagen så har man rätt till en viss vila per vecka", istället för att tänka "Hästen är chef, så om den vill ha mat kl 07 och 22 varje dag, så är mina arbetstider 7-22 sju dagar i veckan. Där ser man! 105 timmars arbetsvecka! Ja, det är bara att kavla upp ärmarna, jag ska inte klaga."Jag tror det. De vill inte göra skitjobbet och dessutom vill de ha lön! Hemska tanke.
Precis. "Jamen om jag ska följa lagen så går mitt företag inte runt!" Nå, då har du ju svaret där. Företaget går inte runt, och du får fila på affärsidén.Jag har också flera gånger hört folk prata om detta och säga att med rimliga arbetsvillkor skulle ingen kunna driva företag inom ridsporten etc. Det märkliga är att de personerna inte istället ser att det då inte är en rimlig affärsidé och att det inte går runt. Nej då är det personalen som med nästan gratisjobb orimligt många timmar ska göra så någons företag går runt.
Så största problemet är att många inte vill betala vad det faktiskt kostar om man ska ha personal anställd. Och på samma sätt måste också köpare tex hästägare förstå vad det kan kosta att köpa tjänster.
Ridsporten goes Four yorkshiremen.Han frossar i någon slags förskönade minnen från när skötare sov i halmen i hästtransporten på tävling efter att ha levt på mackor i två dagar och värmt tävlingsryttares sängar någon timme för att bli utkastade innan någon såg. True story.
Ahahahahahah klockrentRidsporten goes Four yorkshiremen.
"På min tid, då behövde man inte lön! Man var glad om man fick en macka nån gång."
"Mackor! Vilken lyx! Jag brukade få äta hästarnas havre!"
"Ja, somliga hade det bra! Jag brukade på sin höjd få slicka på hästens mineralsten, på söndagar!"
Sen kan det väl också vara att det finns fler hästjobb idag? Att få jobba med hästar i någon form är inte längre en omöjlig dröm som man måste vara beredd att få ge vad som helst för att få uppfylla. Numer finns det ju rätt mycket hästjobb, och de som verkligen är beredda att satsa allt har lite att välja på. Då kan det ju vara svårrekryterat för de som inte har alltför bedrövliga villkor att erbjuda.Blir faktiskt glad när det skrivs om yngre som inte vill jobba under usla villkor. Ser det inte som curlade unga utan ser det som att det är unga som vet om vad det innebär att jobba för inget/svart och under usla villkor alternativ någon vuxen som bryr sig och förhindrar att det sker.
Hade nog varit lättare att hitta folk att anställa om den anställa inte behöve bo på gården så som det ofta är (fortfarande), får en vit lön, 40h med ob och översättningar med fler självklara saker. Finns ju liksom ett liv utanför jobbet.Sen kan det väl också vara att det finns fler hästjobb idag? Att få jobba med hästar i någon form är inte längre en omöjlig dröm som man måste vara beredd att få ge vad som helst för att få uppfylla. Numer finns det ju rätt mycket hästjobb, och de som verkligen är beredda att satsa allt har lite att välja på. Då kan det ju vara svårrekryterat för de som inte har alltför bedrövliga villkor att erbjuda.
Visst är det så. Är inte många caféer som inte hade en skylt vid kassan om att personal sökes. Slutade nyss som söndags bud och även där är svårt att hitta folk och även vanliga knegar jobb som truckförare är svårt att hitta arbetare till.Jag tyckte också krönikan var svårbegriplig. Dock vill jag (som arbetsgivare med vita löner över avtal) faktiskt bestämt hävda att det ÄR svårt att få tag på (bra) folk. Nu säsongsanställer jag bara vilket såklart påverkar men alla låglönebranscher (och även andra) har svårt att hitta folk. Jag tror bara en del av förklaringen är att folk inte vill jobba med såna yrken (det kan vi nog konstatera är ett faktum) utan också att det helt enkelt inte finns människor så det räcker. Varierar såklart med geografi också.
Kruxet är väl att alla vill ha de där pigga, glada, självgående, pålitliga och okomplicerade medarbetarna. Plus att arbetslösheten är rekordlåg, så de som saknar jobb nu är de som står lite längre från arbetsmarknaden, som det heter.Visst är det så. Är inte många caféer som inte hade en skylt vid kassan om att personal sökes. Slutade nyss som söndags bud och även där är svårt att hitta folk och även vanliga knegar jobb som truckförare är svårt att hitta arbetare till.
Den där annalkande lågkonjunkturen som så många pratar om har jag inte märkt av på jobbsidan. Detta är ju ändå kategorin enkla jobb som inte behöver utbildning men körkort eller 3 dagars kurs för truckkort.