bsmx

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst med dålig hovkvalite. Fick då tips att låta den få tillskott av Biotin. Den har nu fått det i ca 10 veckor och har fått bättre hovar enl hovslagaren.
Jag fick då veta att man inte får ge Biotin mer än 5veckor/år. Är det så, varför är det isof tillsatt i olika Musli/Kraftpreparat.
Vad är Biotin egentligen?
Jag brukar inte mixtra med foderblandningar utan ger ett analyserat hö och mineraler ev lite kraft.

Sv: biotin

vi gav vår förra häst biotin året om :eek:
han hade rosa, ljusa hovar och dom var väldigt svaga av sig, eller vad man kan kalla det. hans hovar blev synbart bättre :)

fick ta bort honom för några år sedan och inskaffade en liten dam som oxå har rosa hovar med svart inslag (polkagrishovar kallar jag det:rofl:) och hon går oxå på biotin nu sen nåot år tillbaka.

bevaka denna tråden nu :eek:

Man kan ge Biotin året om. Man ger ju ganska lite. Foderjäst ska man därimot inte ge hela året.

Noggranna studier har visat att biotin kan hjälpa vissa hovproblem men det tar ca 12 månaders användning att kunna se resultat. När man slutat ge det tog det 18 månader innan man såg försämring av hovkvaliteten.

Så en skillnad man ser efter 10 veckor beror inte på biotinet. Mer troligt att hästen fått mer aminosyror eller mer mineraler. Det kan märkas på 2-3 månader. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 005
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka