Bichon Havanaise

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare skyfall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 265
Sv: Bichon Havanaise

Jag fullkomligt älskar cottarna, pigga och alerta små studsbollar, med av och på knappar. Vill man ta det lugnt är det ok, vill man göra någon aktivitet är det ok.
Nackdelen är pälsen. De kräver en hel del för att ha i fullpäls, och de är inte fagra nerklippta. Gillar du pälsvård är det absolut en ras för dej.
Vill man inte lägga tid på pälsvård, så är det bättre med tex pudel som kan vara nerklippta och ändå se trevliga ut.

Sheltien är också trevlig, och pälsvården är inte lika krävande (en genomborstning/vecka räcker), men jag har uppfattningen att de kräver lite mer jämn aktivering för att må bra.

jag antar att det ditt inlägg är menat till TS.

men jag håller med om att coton är en underbar ras. Skulle aldrig byta bort min lilla hårboll mot nåt annat i världen.

Kookierhondje
Stabyhound
Lagotto romagnolo
Schapendoes
Cavalier king charles spaniel

Lite förslag.

Och det är nog väldigt få hundraser som inte klarar en promenad på två timmar... ;)

Havanaisen är jag själv rätt förtjust i men tvekar lite angående pälsvården, har aldrig haft långhårig hund.

Jag har en bichon havanais på sex månader. Han är min första hund och hittills har allt gått bra! Jag valde rasen just eftersom den verkade lämplig som första hund.

Min är pigg och glad, lättlärd och social. Han älskar att träffa andra hundar och människor, egenskaper som jag gärna ville att min hund skulle ha. Han älskar att följa med ut i skogen, och enligt uppfödaren så kan de följa med på nästan hur långa promenader som helst utan att bli trötta.

Rasen kräver som sagt en hel del pälsvård. De tappar ju ingen päls, eller rättare sagt, den pälsen de tappar sätter sig fast i andra hårstån så om man inte borstar och kammar regelbundet blir det många tovor. Positivt är ju att man inte får så mycket hundhår i lägenheten :D

Så här såg han ut för en vecka sedan:
IMG_0916.jpg
IMG_0917.jpg

Och det är nog väldigt få hundraser som inte klarar en promenad på två timmar... ;)

Havanaisen är jag själv rätt förtjust i men tvekar lite angående pälsvården, har aldrig haft långhårig hund.

Haha det har du nog alldeles rätt i. Jag tänkte nog på att det skulle vara konstigt att ta med en liten chiuaua på två timmars promenad i skog o mark. Fast det kanske det inte är. :)

Pälsvård har jag inget emot. Än så länge iaf ;)

Senast ändrad av en moderator:

Åh vilket charmtroll! :love: Blev jättekär i honom!

, har en havanaiskorsning, ser mest ut som havanais och är som en. det är en sällskaps hund, min skulle dö om han var tvungen att ut o jogga en mil typ:_) många pensionärrer har havanais mm, det är en väldigt lätthanterlig snäll rolig hund, min är med väldigt lat kan man säga med det är väl olika.
han behöver inte såå mkt motion precis. men otroligt social, vi lämnar honom aldrig ensam hemma, då skulle han gråta hur länge som helst. det är en typisk social sällskaps hund tycker jag. som inte kräver så mkt alls.

Pa080037.jpg

Phaléne!

En liten, härlig ras full med energi. Är med på allt, långpromenader, slappa i soffan och så oerhört trevliga. Lättlärda och gillar att träna. Knappt någon pälsvård och tuffa trots sin storlek. Nemo (4 kg tung) lekte utan problem med en schäferkorsningsvalp (4,5 månad och 16 kg). Ganska hårdhänta lekar. Lätt att ha med sig, en frisk och sund ras. Kan definitivt rekommendera denna ras!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 530
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ännu en rasvalstråd :o Jag har en nära bekant som funderar på att skaffa hund. Hen frågade mig lite kring min ras, som jag sa att jag...
Svar
10
· Visningar
1 067
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Theodor
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka