Bichon Havanaise

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare skyfall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 265
S

skyfall

Är det någon som har en sådan hund? Är dom okay att skaffa som första hund?

Jag är jättesugen på att skaffa en Bichon Havanaise-valp men det blir min första egna hund så det känns som jag måste tänka till några gånger innan jag slår till. Jag har såklart erfarenheter av hundar sen tidigare, pojkvännen har en golden till exempel. Dock är det väll stor skillnad mellan att umgås med en vuxen och extremt lydig golden och att ha en egen valp.

Har ni några andra förslag på lämplig första hund av den mindre modellen? Jag hade gärna köpt en större hund, dock bor jag litet 45 kvadrat och det hade inte kännts schysst mot hunden. De enda jag intre är intresserad av är olika terrier.

Sv: Bichon Havanaise

Hur stor lägenheten är har sällan betydelse för storleken på hund. Man motionerar inte hunden inne, det gör man ute;)

Nej jag vet men jag är uppvuxen med att goldenhannen alltid kunde välja att vara ute på gården eller inne, i princip som han ville under vår/sommarhalvåret. Det känns som lite "taskigt" att inte ha en gård där hunden får springa, om det är en stor hund. Men det är nog för att jag är uppvuxen på landet.

Samt att jag skulle tycka att det var trångt i en liten lägenhet med stor hund, jag vill ha hus om jag ska ha stor hund. Inte sagt att det är fel med stor hund i lägenhet, det är bara så jag känner.

Fast springbehovet avgörs ju inte heller av storleken på hund. Många småhundar är ju minst lika aktivitetskrävande som en större medans det finns stora hundar som helst ligger på soffan hela dagarna.

Ja det förstår jag också, trots min bristande erfarenhet. Men vad jag har läst om de raser som jag än så länge har bott med eller är intresserade av att skaffa så verkar det iaf som att de större hundarna har större behov av att röra sig + det sista jag skrev, att jag skulle tycka det var trångt. Jag är uppuxen i villa/hus och tycker att det skulle bli trångt att bo med stor hund i mindre lägenhet.

Motionen lär inte hunden gå miste om, jag promenerar eller joggar minst en mil om dagen och kommer fortsätta med det, varesig jag skaffar en hund som behöver mkt motion eller ej.

Några förslag på hund som skulle kunna passa mig?

Hej!
Det är först lättast att du beskriver vad du vill göra med hunden så kan man ge förslag på ras utifrån det =)

Hej!
Det är först lättast att du beskriver vad du vill göra med hunden så kan man ge förslag på ras utifrån det =)

Oj, ja självklart.
Jag vill (nog) ha en mindre, ganska livlig sällskapshund. Jag tränar gärna agility men helt utan ambitioner att tävla osv. Jag är en aktiv person som inte har någor emot 2-timmars promenader, dock betyder inte det att hunden måste följa med på dessa (om jag köper en mindre hund som inte har förutsättningarna). Jag har inga barn och lär nog inte skaffa några inom de närmsta 5-10 åren.

Nått mer du behöver veta innan du kan ge förslag? :)

vad är du själv inne på för raser? jag känner bara en enda havanaise så har inet så stor erfaranhet av rasen. den jag känner är trevlig och glad mot andra hundar, lite osocial mot männiksor förutom sin ägare. Kräver inet så mycket aktivering utan är faktiskt ganska lat.

Jag har träffat några havaniaser och de har varit livliga och pigga. Jag vill inte ha en lat hund. Min farbror och en av vännerna har shetland sheepdogs, vilka jag älskar. Så dessa har jag funderat på.

Dessutom har jag haft golden retriever i tankarna, trots att jag helst inte skaffar en stor hund. Goldenhundar har jag umgåtts med hela livet och dessa är helt klart en favorit. Även flatcoated retriever som min mamma fött upp. Men dessa kräver (nog) mer aktivering än jag kan ge för tillfället.

Jack russel och tibetansk spaniel är andra hundar jag funderar på.

Jag vill så himla gärna göra ett noga genomtänkt val av hund. Hunden och jag ska föhoppningsvis trivas med varandra i 10-15 år så jag vill gärna att det ska bli rätt.

Jag tar gärna emot förslag på trevliga hundraser, jag är trots allt nästan novis på området. :)

Chihuahua passar in, aktiv liten sällskapshund som funkar till det mesta (inge problem med långpromenader och kan också följa med på kortare löprundor om de är tränade, Uno är med på 5km löprundor). Oftast relativt okomplicerade.

Annars passar nog de flesta sällskapshundarna in, pappillion, pudel, dv.pincher, bishon frisé, sheltie är alla trevliga. De du kanske ska undvika är de klumpiga raserna med mysko exteriör.
Havanais, skulle säkert funka, fast alla jag mött har varit ganska sega (beror väll vad man jämför med iofs), mindre livliga än friséen av någon anledning...

tillägg: Såg nu att du var intresserad av tibetansk spaniel, skulle nog lägga de ett snäpp under havanaiserna i aktivitetsnivå av de jag träffat. De är utomordentligt poppulära hundar bland tanterna i kvarteret min mor bor i, har nog aldrig stött på mer okomplicerade hundar än de.

Är ganska stor skillnad mellan Jack Russel och tibetansk spaniel. Egensinnig turbo och bubbla :p

Senast ändrad:

Jag är mycket svag för pudel och det är en aktiv ras som kräver en del.

Chihuahua är jättefina hundar och din Uno speciellt. :) Dock skulle jag nog gärna vilja ha en liite större hund.

Tack för tipsen. Det känns som det står mellan havanaisen eller sheltien än så länge. Men jag är väldigt öppen för mer förslag.

Pudel skulle kunna vara en idé :) ska kolla lite närmare på dom!

Är också emellanåt sugen på en lite större hund :angel: fast då mycket större

Om du gillar långhåriga hundar typ havanais så kolla på Malteser, har bara träffat en sådan. Men jäklar vilken rolig liten aktiv hund :love:

Kom även att tänka på coton som även den är en liten livlig hund.

Är ganska stor skillnad mellan Jack Russel och tibetansk spaniel. Egensinnig turbo och bubbla :p

haha jo jag har förstått det nu när jag har tagit kontakt med tibetansk spaniel uppfödare. :D det blir ingen sådan för mig, dock är dom hemskt fina :)

jag har googlat lite på coton sen du skrev inlägget och det är helt klart en intressant hund. tack så mycket :)

de intressantaste nu är havanais, sheltie och coton de tulear. har dock aldrig träffat någon av den sistnämnda rasen men jag reser gärna runt o tittar runt hos uppfödare innan jag bestämmer mig.

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Jag ska snart bli hundägare åt en liten bichon Havanaise/Coton tik. Hon blir 8 v. den 16/11. Längtar jätte mycket.
Har haft en Bichon frise för 20 år sedan och bara älskade rasen. Livlig,glad och lagom stl. Tyckte inte att pälsvården var så jobbig.

Lycka till i ditt letande efter hund och ras

coton är en underbar ras. Pigga, lättlärda och väldigt glada hundar. Gillar att hänga med på det mesta, samtidigt som dom inte har nåt emot att ligga hemma och lata sej en hel dag.
Dock kräver dom väldigt mkt pälsvård om man ska ha dom i utställningsskick, och att dom ser ut såhär:
24568209.jpg
efter en promenad när det är blött och lerigt ute :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 530
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ännu en rasvalstråd :o Jag har en nära bekant som funderar på att skaffa hund. Hen frågade mig lite kring min ras, som jag sa att jag...
Svar
10
· Visningar
1 067
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Theodor
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka