Betäcka arabsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 822
M

maac

Har nu varit i funderationerna på att betäcka mitt arabsto under en längre tid och nu har jag till och med börjat sitta och kolla runt på hingstar på nätet. Har en fundering angående storlek på hingsten. Mitt sto är ca 153 hög och har relativt bastant kropp för att vara arab. Nu är min tanke att betäcka henne med en halvblodshingst som ger lite större avkommor för att få upp höjden lite fölet. Men hur stor hingst vågar man betäcka med? Har kollat lite på Samba Hit och tycker att han verkar passa mitt sto som handen i handsken, men skräms lite av hans storlek. Skulle ni våga er på denna hingst till ett så litet sto?

Sv: Betäcka arabsto

Varför halvblod? Ta en xx hingst istället, om du nu måste ha en annan ras.

madde++++

Varför inte ett halvblod? Jag har ännu inte bestämt mig permanent för vad det blir för hingst till henne men det lutar åt halvblod eftersom jag tycker mig hittat de bästa kombinationerna på halvblodssidan. Dock ska jag tillägga att jag mest kollat där också. Har du några tips på annan bra hingst så lyssnar jag självklart och är intresserad :)
Anledningen till att jag kollar annan ras är som jag skrev tidigare att jag vill försöka att få upp mankhöjden på fölet lite men jag vill ju självklart inte att det ska bli problem på grund av för stor hingst och det är därför jag skrev inlägget.

Varför halvblod? Ta en xx hingst istället, om du nu måste ha en annan ras.

madde++++

Det finns ju många stora fullblodshingstar och även anglo ( även om jag inte är så insatt i dem... det finns säkert många andra som kan alla fina xx hingstar). Men det är nog bara att jag är lite "allergisk" mot halvblod i arab aveln. Inget personligt mot halvblodshingstar. tycker bara att det stämmer bättre med xx.

madde++++

Jag har ett arabsto...också 153cm av den grövre modellen.
Rör sig bra o är exteriört korrekt.
Jag skulle betäcka henne med Don Romantic i våras men hennes brunster krånglade så, så jag förstökte med ridponny hingst istället.
Men jag skulle väldigt gärna ha en avkomma mellan henne o D R.
Donnerhall blodet ger stora o rörliga individer med mycket bra ridbarhet.
Fölungen anpassar sig efter livmoderns storlek så det är ingen fara, på det planet.

Men det är nog bara att jag är lite "allergisk" mot halvblod i arab aveln.

Fast det blir inte 'halvblod i arabavel', det blir arab i halvblodsaveln ;) Ungen blir om hingsten är gdk och har papprena i ordning ett 'renrasigt' (så renras det nu blir med en så vidöppen stambok) halvblod med gröna papper.

/Alexandra - som betäckte sitt arabsto med Akribori. Hon kastade tyvärr på dygn 99

Vidöppen är den inte då endast fullblod är ok för gröna papper.

Det är ju ett enormt antal stamböcker som är godkända, KWPN, trakh, hannoveranare, xx, ox, westfahlen etc etc.

Det jag menade med att den är så vidöppen så det är svårt att tala om renras, eftersom SWB är en 'kontrollerad blandras' (jag har absolut inget emot halvblod, tvärtom, så det är inget negativt menat).

Dessutom kan man byta färg på papprena med lite genomtänkt avel, och starta med något icke godkänt, men X led senare ha fått in en avkomma på gröna papper, som har det icke godkända längre bak i stammen.

Det är vidöppen stambok för mig =)

Ja så kan man ju se det...men det lät nästan som om man kunde ta tex ett NF sto o betäcka med hbl hingst så hade man ett hbl med gröna papper...
Men då är vi helt på samma våglängd..:)

Jag har också ett arabsto som jag tänker betäcka till våren. Har bestämt mig för att betäcka med Jaguar Mail för att få storlek, hoppförmåga och nästan anglo.

Det kan ju bli en intressant häst med Samba Hit o arab. Har du tur ploppar det ut en mindre, nättare men med samma gångarter som sin far.
Jag har sett en avkomma med ett halvblodssto. Han blev inte stor. Stoet var ca 160 och avkomman blev endast några cm större. Har för mig att SH ligger runt 180cm eller hur?
// Linda

Kan säkert bli jättebra om stoet har bra nerver.
SH lämnar mycket nerver i hästarna.
Men han lämnar stort o ofta med mycket gång.

Om fallet är så blir det nog att lägga SH åt sidan, men har hört olika åsikter angående hans avkommors temperament. Dock så har min dam lite grann nerverna utanpå så jag skulle gärna ha en hingst som lämnar efter sig lite lugnt blod :) Är ingen vidare kombination med två hästar med mkt nerv.

Kan säkert bli jättebra om stoet har bra nerver.
SH lämnar mycket nerver i hästarna.
Men han lämnar stort o ofta med mycket gång.

Då tycker jag Donnerhall blodet är en mycket bra kandidat. Storlek o gång o bra temperament.

Det finns ju många stora fullblodshingstar och även anglo ( även om jag inte är så insatt i dem... det finns säkert många andra som kan alla fina xx hingstar). Men det är nog bara att jag är lite "allergisk" mot halvblod i arab aveln. Inget personligt mot halvblodshingstar. tycker bara att det stämmer bättre med xx.

madde++++

På ett sätt håller jag med dig i dina åsikter, att en fullblodshingst vore det bästa alternativet för ett arabsto. Men denna tjej, gör det många halvblodsägare skulle vilja göra om utbudet på arabhingstar med godkänt bruksprov, vore större.
Tittar man över gränsen och ser vad som sker i Tyskland, där bla arabhingstar med typ och gångarter, står tillförfogande för bla hannoveranare, oldenburgare osv osv. För vi alla uppfödare är beroende av varandras raser. Vi på halvblodsidan hade behövt ett par droppar arablod för att få in lite mer skönhet och utstrålning.
Precis så har man tänkt i Tyskland. Samtidigt så får ni på arabsidan en ny marknad, för uppfödare som vill satsa bredare.

Jag har känt en avkomma till Samba Hit. När han var 3 år var hans rumpa högre än mig och jag är 1,76!

Tycker det är lite tråkigt att många arabägare vill korsa sina avkommor, när det börjar pratas om höjden, det finns större araber.
Titta lite extra på Hajar al Kamar han är själv ca 160, stor i kroppen, ger massa till avkommorna, älskar att hoppa och gör det bra! Har en mycket trevlig teknik!
Vacker och enkel att rida. Han kommer att stå ett år till i Sverige sedan åker han tillbaka till Frankrike, passa på.
Om du endast ska betäcka med en halvblodshingst för att få en större häst så är det ju inte säkert. Ditt sto kanske ger mindre hästar tyvärr. kolla det innan du börjar mixtra.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 676
Senast: Freazer
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 808
Senast: dobbis
·
Avel ska betäcka mitt sto sto till sommaren. hon har ingen märkvärdig stam annat än att farfar är donnerhall. ska inte sälja fölet utan ska...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 781
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka