Betäcka 2årig islänning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dragonora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 980
D

Dragonora

Hej på er alla avelsfantaster.
Jag undrar om ett 2årigt sto som blir betäckt och som blir mamma vid 3års ålder, verkligen är mogen för det psykiskt och fysiskt?
Har inget eget sto själv, men läser ofta om islänningar som får sitt första föl vid 3.
Finns det några ålderskrav på modern för registrering av föl? Eller hur länge stoet måste vila innan nästa föl isåfall, eller får hon bli betäckt som 3åring igen?????
Nu tänker jag mest på islandshästar...

Tacksam för svar.

Sv: Betäcka 2årig islänning?

Jag hoppas och tror inte att någon vettig människa betäcker ett 2-årigt sto!?
Däremot som tre-åring kan man ju göra det....

Jag tror inte Sverige har så lite hästar att man måste göra det.
För mig vore det otänkbart.

Tycker inte det är rätt mot stoet att betäcka så tidigt..
Själv sålde jag en 3-åring i fjor och de betäckte henne genast och jag kan säga som så att det har tagit henne väldigt hårt. Hon var mycket finare som 3 åring än nu som 4 åring. Hon flyttade också en hel del (sista flytten gick till Österike) under sin dräktighet, det har kanske gjort sitt till.

Jag vet några som betäckt sina tvåringar.
Man måste ju se till individen visar den tydlig brunst och är relativt "färdig" så ok men är den i riktig växtfas så kan det ta hårt på benen som inte är färdigtutvecklade. Se människan dom kan få barn som 13åring och dom blir nog normala.
I vilt tillstånd så fölar många som 3åringar...naturen styr mycket.

En islandshäst är inte färdigväxt förrän den är ca 5 år! När hästen är 4 år är det lämpligt att ta ett första föl om man vill det, i vissa fall 3 men då får den vara välutvecklad. Då stör det inte tillväxten på hästen för mkt.

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Görel
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Habina
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka