Besikta häst

caradan

Trådstartare
Kan jag låta säljaren besikta hästen i förväg så den bara är att hämta eller måste jag vara med? (Långt att åka om den ej går igenom)
 
Kan jag låta säljaren besikta hästen i förväg så den bara är att hämta eller måste jag vara med? (Långt att åka om den ej går igenom)
För din egen del bör du vara med på besiktningen. Både för att höra allt veterinären säger och kunna ställa frågor.
Är säljaren privatperson är det extra viktigt att du är med och det bästa rent juridiskt är att det är du som väljer veterinär och betalar besiktningen. Det har att göra med din undersökningsplikt vid eventuella framtida problem och att veterinären har viss form av tystnadsplikt och bara får lämna ut det beställaren av besiktningen godkänner. Beställaren = den bokar och betalar.
 
När jag köpte min unghäst så fick jag besikta (gårdsbesikta) henne hemma och så fick jag skicka faktura och ett ex av besiktningsprotokollet till säljaren/uppfödaren :).
 
Kan bero på att det var säljarens förslag och jag hade betalt hästen innan vi åkte hem, givetvis! :).

Oavsett vems förslag det var så hade jag aldrig släppt iväg en häst så, mycket kan hända bara hästen lastas och körs, nytt stall, nya hagar, nya hästkompisar mm är sådant som kan orsaka skador. Det är en stor risk för ägaren att ev. få tillbaka en skadad häst. Alla gör som de vill, men jag tror inte många säljare skulle ha gjort så.

Det är också en risk för dig som köpare att ta hem en häst obesiktigad om säljaren sedan skulle påstå att ev. fel som hittas vid en besiktning uppkommit hos dig. Vet inte hur ni skrev i kontraktet, men är hästen betald så är den såld.

Vis av erfarenhet, tyvärr, besiktigas de hästar jag säljer på en klinik med köparen närvarande, innan köpet går igenom.
 
Oavsett vems förslag det var så hade jag aldrig släppt iväg en häst så, mycket kan hända bara hästen lastas och körs, nytt stall, nya hagar, nya hästkompisar mm är sådant som kan orsaka skador. Det är en stor risk för ägaren att ev. få tillbaka en skadad häst. Alla gör som de vill, men jag tror inte många säljare skulle ha gjort så.

Nej jag håller med dig, och förstår ditt tänk för jag tänkte likadant! Men eftersom hästen bodde rätt långt från oss (30 mil enkel resa) tyckte säljaren tillika uppfödaren att det var det bästa då hästen inte var besiktad innan alldeles nyligen :).
 
Jag har köpt en häst som besiktigades av uppfödarens veterinär, dock en seriös uppfödare som jag litar på. Hästen en unghäst och den gick igenom och är fullt frisk än idag.
Men för din egen skull så tycker jag att du ska vara med.
 
Kan jag låta säljaren besikta hästen i förväg så den bara är att hämta eller måste jag vara med? (Långt att åka om den ej går igenom)
Jag har inte alltid varit med vid besiktning men jag har fått välja klinik och veterinär själv och haft telefonkontakt med dem.
Jag har varken tid eller råd att åka 50+ mil för att vara med på besiktning och att hämta den i samma veva har inte heller varit aktuellt eftersom köpet inte blivit av om inte hästen varit ua.
 
@caradan Min erf är samma som @LenaH .
I vissa fall har jag och folk jag känner låtit besikta hästen på distans dvs valt klinik och säljaren har då kört dit med hästen, och veterinären har sedan i samband med besiktningen funnits på telefonen i direktsamtal med köparen.

Har inte erfarit några problem .

Skulle aldrig, någonsin, som några föreslagit i tråden, hämta hem hästen för att sen låta besikta den hemmavid i efterhand efter transport och flytt från säljaren :eek: snacka om problembäddande :confused: För samtliga involverade .
 
Senast ändrad:
Kan jag låta säljaren besikta hästen i förväg så den bara är att hämta eller måste jag vara med? (Långt att åka om den ej går igenom)

Du bör vara med vid besiktning av hästen. Är det säljaren som anlitar sin ordinarie veterinär?. Eller har du valt veterinär? Det är viktigt att du är med och full följer undersökningsplikten som du som köpare har. Det är lätt att bli lurad.
 
Det är såklart en fördel att vara med men jag tycker inte det är ett måste.
Jag har gjort så några gånger när det har varit långt att åka att jag har valt klinik och veterinär och sen haft telefonkontakt med veterinären.
Jag skulle inte gått med på att säljaren väljer sin veterinär och inte varit med.
 
Jag har gjort båda och. För mig har det spelat roll hur viktigt det varit att hästen verkligen är ua och att det inte är något fel som säljarens veterinär släpper igenom men som en annan skulle anmärkat på.

Tex unghäst som ska tränas och hålla i många år, besikta själv. Äldre promenadhäst som det inte är hela världen om den har något litet fel, låta säljaren besikta.
 
Jag har köpt osett och inte varit med på besiktningen. Hästen var dock fyra år, inte fem som säljaren påstod. Vilket jag listade ut efter någon månad.. men då hade jag extremt otur med en känd hästskojare som jobbade med andra personer som täckmantel. Men det slutade med mitt livs bästa köp ändå, i slutändan, haha!
 
Kan jag låta säljaren besikta hästen i förväg så den bara är att hämta eller måste jag vara med? (Långt att åka om den ej går igenom)

Jag förmedlar ibland hästar. Jag hade aldrig tagit en säljares besiktning med säljares vet.
Jag har sett många hästar som gått igenom besiktning ua som min vet aldrig släppt igenom.

Välj själv en bra veterinär och var med är mitt råd.
 
Har köpt hästar långa väga och inte varit med men valt veterinär själv då. Inga problem men det bästa är ju att vara med själv. Jag gör en besiktning oavsett om hästen nyligen är besiktigad eller ej av ägaren :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 118
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Sassy
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
674
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp