Behöver tips - inkallningen fungerar inte

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phocahontas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 115
Sv: Behöver tips - inkallningen fungerar inte

min hund lider av selektiv hörsel ibland :angel:
för det mesta lyder han och kommer på inkallning, jag har alltid en liten pipleksak i fickan som jag använder när han inte kommer. då kommer han på stubinen!

hunden måste tjäna nåt på att komma, min hund vet aldrig vad han får när han kommer. antingen en godis, en klapp eller kanske lite lek. han är nyfiken och det kan jag utnyttja :)

Nä. Men en lina enbart löser inte problemet, speciellt inte om du har en hund som vill dra iväg för att den tycker du är obehaglig. Och så verkar ju det aktuella fallet vara. Så jag, som heller aldrig använt lina vid inkallning, undrar bara - hur gör man sen då?

När man har hindrat hunden från att lubba iväg kan man tex köra inkallningsövningar enligt boken. Om man belönar med smek, godis, röst el boll (som i mitt fall) kan väl vara upp till ägaren.

Just nu sitter jag här och har dotterns 5,mån valp vid fötterna!

Och hon kan ibland vara lite så där om det kommer folk,helt döv..Men är det bara jag och min hund och valpen så lyssnar hon perfekt..

Jag har börjat med att ta med mig en pipleksak ut,och så ropar jag på hennne ibland och piper,och hon kommer som skjuten ur en kanon,fast det kommer människor eller andra djur,och så lattjar vi ett tag,och sen får hon gå iväg!

Jag tränar med pipleksaken även om det inte kommer något/någon!

Man tar nycklarna eller kopplet och skickar på hunden.

Dock är det så att är man tillräckligt allvarlig när man kommer så drar inte hunden. Den lägger sig och visar lugnande signaler.

Perfekt är den nog inte, men efter detta räcker det med en harkling eller ett nej. Man slipper hamna i konflikt gång på gång.

Då är det din utövning av metoden det är fel på, inte metoden i sig.

Eller så är du riktigt schysst mot hunden och ger den en klar skiljelinje mellan rätt och fel och använder därmed både belöning och korrigering.

I vardagen ska hunden lyda, oavsett om jag är tråkig eller inte, därför att det kan komma lägen där lydnaden måste ske ovillkorligen. En klapp är inte mycket värt jämfört med att jaga en hare, men i vardagen måste man ändra det förhållandet så att hunden ändå väljer klappen för jakten. Det får man inte till utan korrigering. Du kan få en hund att välja köttbullar före jakt, men det går man inte alltid runt med i fickan (rättare sagt aldrig) och till slut har hunden förstått det och väljer återigen haren.

Man tar nycklarna eller kopplet och skickar på hunden.

Dock är det så att är man tillräckligt allvarlig när man kommer så drar inte hunden. Den lägger sig och visar lugnande signaler.

Kasta koppel/nycklar/näve smågrus,det kan jag göra på min riesentik,om hon hör taskigt vid något tillfälle(tjuren ferdinand),så hon sticker inte,utan hon kan stå och lukta och är helt inne i det,men en sån korrigering klarar hon..

Skulle jag däremot göra lika med dotterns valp..Den skulle nog dra till skogs..av chock..
Hos henne funkar det mycket bättre med att öva inkallning med en pipleksak!
Och jag märkte idag när vi var ute,och katten kom,att hon kom direkt på inkallningen,trots att jag ej hade leksaken med mig!

Så man får nog öva inkallningen efter vad man har för hund,och prova sig fram med vad som funkar bäst!

Dock skulle jag aldrig visa riktig ilska mot en valp som inte vill komma..för vem vill komma till någon som är helt galen!

Visst finns det hundar som reagerar så, men inte alla.
Vet flera självständiga/självsäkra hundar där ägaren försökt banka in inkallning vilket resulterat i en hund som är "omöjlig" att få tag i sedan.
Kanske slog de inte hårt nog eftersom lugnande signaler uteblev?:confused:

De lugnande signalerna ska komma innan man ens nått fram till hunden annars gör man fel. I de fall du beskriver är det nog mer som felar än själva inkallningen.

Man måste ju växla över. Direkt efter korrigeringen slår man om och blir väldigt glad och mysig och inbjuder valpen att komma.

Känner igen mig helt och hållet. Min får ofta knäck i öronen när det kommer en annan hund.
Fick ett jätte bra tips av hundtränaren för ett tag sen och det var att gå bestämt i riktning mot hunden, men att rikta in sig ca 2 meter från hunden. Du skall gå helt tyst men vara butter och bestämd. Trodde inte att det skulle funka, men min hund reagerade först med att hoppa åt sidan, men när han märkte att jag bara fortsatte gå runt i en cirkel så kom han fram till mig. Hundtränaren sa att det beror på att man sätter social press på hunden. DEt upplevs lite olustigt från hundens sida att matte går runt och är missnöjd.
Prova! det funkade som sagt för mig i alla fall... Det funkar även om hunden luktar väldigt frenetiskt i marken att då gå mot hunden, hunden upplever det som ett "intrång" och flyttar då på sig (i alla fall min).

Lycka till!!!

De lugnande signalerna ska komma innan man ens nått fram till hunden annars gör man fel. I de fall du beskriver är det nog mer som felar än själva inkallningen.
Säkert är det mer som felar, men faktum kvarstår att metoden kan vara svår att få till på hundar som kommit på att man kan hålla sig undan för att slippa obehag.
Jag tror absolut din träningsmetod fungerar på många hundar men personligen vill jag inte ha en hund som slänger sig på rygg när jag närmar mig.
Jag tror heller inte det är bra att rekommendera TS att lappa till sin hund när hon har problem att fånga den.
Jag använder också korrigeringar i form av kroppsspråk, bister röst eller i grövsta fall tar jag tag i hunden när den gör något otillåtet men jag tillfogar inte hunden smärta.

Ska komma ihåg detta till imorgon då det är dags för träning igen!

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 122
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 595
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 657
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Bildtråd