Behöver tips - inkallningen fungerar inte

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phocahontas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 115
Sv: Behöver tips - inkallningen fungerar inte

Jag håller nog med om det du skriver ( på rätt hund ) förutom det sista, att lappa till åt en valp tycker inte jag är rätt sätt.

Lappa till = slå till

Jag har inte gett upp!

BRA!
:)

Inkallning på valp behöver inte vara seriös träning för att det ska vara nyttigt.

1. Se till att omständigheterna stämmer när du tränar. (Inga vägar nära och inte mer störningar än han klarar.) Dvs gör det enkelt för valpen att göra rätt, för det är det han lär sig av.

2. Var ALLTID glad när valpen kommer till dig! Tänk på att behärska dig och försök hålla i minnet att valpen inte gör som den gör för att jäklas. Så elak är ingen hund.

3. Ta tillfällen iakt när det passar att träna. T.ex vid matdags. Ropa Hit (eller vad som) när hunden ska äta. Den lär sig att när matte ropar Hit händer något trevligt hos henne - då kommer vappisen att vilja höra dig ropa Hit till slut. Eller visa upp en leksak och när du ser att valpen är intresserad ropar du hit och lockar lite.

Låt någon hålla i valpen medans du lockar med en leksak. Din medhjälpare släpper valpen precis när du ropar Hit och sen vänder du dig om låtsas springa iväg/lockar/piper och belönar med lek/kel/godis/beröm. På det viset kan du träna över längre avstånd och också till slut springa runt ett hörn så att du inte längre syns när du ropar på hunden.

Den enda skillnaden mellan situationerna inkallning i rasthage och inkallning utanför rasthage är DU. Titta på dig själv alltså, låter du kanske mer säker inne i rastgården? Så att valpen lyssnar? Blir du mer nervös utanför vilket gör valpen osäker?

Och fundera på det här. Är valpen bekväm och avslappnad med att vara nära dig? Min tik tycker inte om när jag kommer för nära, hon visar respekt genom att inte trängas med mig. (Jag blev så irriterad för att hon vägrade lämna apporten i handen på mig innan min tränare påpekade beteendet så att jag förstod.) Viktigt att vara förtroendeingivande så att valpen VILL vara hos dig.

Vilken belöning betyder mest för din hund? Om den inte gillar godis är det ju lönlöst att locka med en frolic. Hitta valutan hos hunden, vad vill den ha? Vad är det beredd att göra för att få det?

Om du tränar med lina så gör det under en period och kapa av enhalvmeter/meter på linan med nån veckas mellanrum.

Tro inte att valpen någonsin kommer att bli "färdig" med inkallningen, det är inte en träning som plötsligt en dag är klar. Det är något du alltid kommer att få jobba med, ibland väldigt lite och ibland väldigt mycket beroende på hur pass konsekvent och kreativ du är.

KRAVEN kommer in när du VET att hunden förstår men ändå inte lyder. Och du är nog inte där ännu.

Peppschäjk! :banana:

(Vad är det för hund förresten? *nyfiken*)

Senast ändrad:

Jag vet att folk i regel hakar upp sig på den detaljen...man ser ngn elak person SLÅ sin lilla försvarslösa valp framför sig.

Jag praktiserade detta på min rottistik när hon var ca 4 månader gammal, snärtade till henne EN gång med koppeländen, på rumpan. Denna enda gång resulterade i en hund som idag kan vara med mig lös precis överallt, jag kan med säkerhet säga att hon lyder på inkallning oavsett.

För mig är det 100 ggr styggare att hålla på och dra i koppel, träna med långa linor så hunden får sig en rejäl vurpa när den sticker, eller att traggla med godis ( som ändå inte fungerar, när det kommer till trängda situationer ).

För mig är det obegripligt att hålla på med visselpipor och påstå att rösten skulle fungera sämre som instrument.

Jag ger mitt bästa råd till TS, sen är det upp till var och en om man vill använda sig av det eller inte. PK kommer det aldrig att vara.

Nej alltså jag håller med dig i det du skriver, men jag tog tag i hunden istället för att slå ..

Jag vet att det inte är Pk det heller, men men..

Jag skulle inte heller lägga min tillit till visselpipa, men det fungerar ju på vissa hundar :)

Jag praktiserade detta på min rottistik när hon var ca 4 månader gammal, snärtade till henne EN gång med koppeländen, på rumpan. Denna enda gång resulterade i en hund som idag kan vara med mig lös precis överallt, jag kan med säkerhet säga att hon lyder på inkallning oavsett.

.

Är lite nyfiken på hur du skulle tillämpa din metod på en hund som inte står kvar när du kommer springande med kopplet i högsta hugg för att snärta till den, utan istället drar i väg och inte låter sig fångas in?

Är lite nyfiken på hur du skulle tillämpa din metod på en hund som inte står kvar när du kommer springande med kopplet i högsta hugg för att snärta till den, utan istället drar i väg och inte låter sig fångas in?

Detsamma undrar jag.
Säg då också att hunden springer bra mycket snabbare än du någonsin kommer kunna göra. Vad skulle du göra i en sådan situation?

Ja! Det vill jag med veta!

Sätta lina på den?

Jeeves skriver att det är styggt att träna med långlina.
Själv har jag väldigt svårt att tro att man kan få perfekt inkallning på en hund efter att ha snärtat till den med kopplet EN gång.
Om det vore så enkelt skulle väl ingen i hela världen ha problem med lydnaden?

Sätta lina på den?

Alltså, våra hundar beter sig nog inte på samma sätt. Min hund fattar inte mitt problem om jag kommer jagandes efter den. Den vet att den ska komma när jag ropar, men den har inte fattat att det är en ovillkorlighet. Så när jag (om jag sätter på en lina) kommer fram till den har den redan övergått i något helt annat. Inte fattar han att jag bannar för att han inte kom när jag sa så. (Inte ens om avståndet är så kort som ett normallångt koppel.)

/Syrsa, som tänker träna detta via hundklubben istället för via Buke.

Det finns ju bara två sätt att träna djur, positiv eller negativ förstärkning.

Antingen får hunden ut något positivt av att samarbeta, eller så får den undvika att få stryk eller utskällning.

På samma sätt som man tränar delfiner, det är ju knappast så att man simmar i fatt dem och klappar till eller tar tag i dem när de gör fel, så fördrar jag den positiva förstärkningen som förstahandsval när jag tränar hund.

Ett både roligt och effektivt sätt att träna. (Och det är definitvt mycket roligare att berömma och förstärka positivt än att gapa och slåss.)

Men om du har en hund som flyr undan (när du är arg), och du sätter lina på den... Vad gör du sen? Halar in den och...?

Jag svarade utifrån de som skrev att de inte får tag på sin hund. Då tycker jag man ska ha lina. Jag själv har inte problemet att min hund lubbar ifrån mig, vare sig jag är arg eller glad, så jag har inga sådana råd att ge.

Det var en reflektion över att många inte verkade få tag på sin hund.

Jag har ännu inte träffat på någon hund som jag INTE har kunnat komma ikapp, jag talar om valp/unghund=springer inte så särskilt snabbt eller långt från matte...

Du har inte fattat betydelsen av beröm i rätt ögonblick - bestraffning när hunden gör fel och beröm i det ögonblick den gör rätt.

Har du gjort rätt i inlärningsprocessen så kommer du inte behöva hålla på och bestraffa din hund hela tiden. Min rottistik kommer på inkallning, får alltid en strykning eller en lekinvit när hon kommer till mig - hon har inte varit olydig i inkallning sedan den enda gången jag praktiserade övningen på henne.

Hon är en mjuk tik, det kan visst vara svårare med en starkare individ men är man konsekvent så fungerar det även på en sådan hund.

Hur länge räknar du hunden som "unghund" och hur många vinthundar har du träffat?

och hur många små kvicka hundar har du träffat?
1) de sväger betydligt snabbare än du
2) du måste böja dig ner till backen för att ta i hunden=hunden hinner iväg.

(tillägg: inte riktat till Red_Chili)

Det verkar som om många här inne verkar ha VÄLDIGA problem med att få tag på sina hundar...det börjar bli lite tramsigt så jag lämnar diskussionen, riktar mig till TS; denna metod har fungerat för vår del, du hade problem och sökte råd o tips vilket jag har bidragit med. Allt annat tjafs här kan jag vara utan.

Hoppas du löser problemet - det är alltid roligare för både hund och dess ägare om inkallningen fungerar.

Jag svarade utifrån de som skrev att de inte får tag på sin hund. Då tycker jag man ska ha lina. Jag själv har inte problemet att min hund lubbar ifrån mig, vare sig jag är arg eller glad, så jag har inga sådana råd att ge.

Det var en reflektion över att många inte verkade få tag på sin hund.

Nä. Men en lina enbart löser inte problemet, speciellt inte om du har en hund som vill dra iväg för att den tycker du är obehaglig. Och så verkar ju det aktuella fallet vara. Så jag, som heller aldrig använt lina vid inkallning, undrar bara - hur gör man sen då?

Jeeves:

Jag praktiserade detta på min rottistik när hon var ca 4 månader gammal, snärtade till henne EN gång med koppeländen, på rumpan. .

Det är ju en sak att lyckas snärta till (eller valfri korrigering) precis i det ögonblicket hunden bestämmer sig för att dra från din sida. Men om du från början har en hund som inte rör sig vid din sida, då funkar det ju inte.

Jag har alltid tränat inkallning i skogen, men har haft raser som av naturen är ganska måna om att hålla sig närheten. (spaniel och retriever)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 122
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 595
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 657
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn