Behöver tips - inkallningen fungerar inte

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phocahontas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 115
P

Phocahontas

Jag har ett litet busfrö på nästan 5 månader som är mycket glädje:love: men också mycket huvudbry. De vanliga kommandorna, sitt, ligg, stanna, nej, varsågod osv, sitter någolunda och rumsrenhets träningen går jättebra! Men en sak fungerar inte och det är inkallningen. Den funkar inomhus men så fort vi kommer ut så lyssnar han mycket sämre. Ser han då en människa, en hund eller katt så är det kört. Han rusar bara fram och blir helt döv. Har faktiskt blivit rejält förbannad på honom idag, han passade på att smita när jag hade släppt ut honom ur bilen och i vanliga fall så brukar det funka riktigt bra att ha honom lös den korta biten, men inte idag. Han sprang mot baksidan av hyreshuset och jag ropade. Först "Nero, hit! Och sen när jag blev less "Nej" Då stannade han upp och tittade på mig innan han fortsatte springa. Jag gick efter honom och han stod och åt något från gräset, han äter ALLT som han kommer åt, men när jag kom i närheten så sprang han iväg. Jag satte mig då ner och lockade igen men han brydde sig inte. Tog fram en godis men den var inte speciellt intressant. Jag lockade och lockade och tills slut så fick jag jaga honom in honom i ett hörn så jag kunde gripa tag i honom. Jag VET att man inte ska jaga men han var på väg ut på vägen.

Jag har ganska kort tålamod och blev ganska arg på honom men försöker att inte visa det. Men hur ska jag få inkallningen att fungera? Han är ju så pass smart att han lyssnar mycket bättre när han har koppel eller lina på sig så det stora problemet är när han är lös. Förslag?:confused:

Sv: Behöver tips - inkallningen fungerar inte

När jag tränade inkallning med min ställde jag mig kanske en meter från hunden och bad honom komma. Sen när han han klarade det galant utökade jag avståndet successivt. Funkade på min iaf:)

Jag passar en hund som inte är sådär jätteintresserad av godis om det är något annat som lockar. Jag har märkt att det blir mycket roligare om han får jobba lite för godisen. Dvs när han har kommit (du kanske får börja i lina så att du vet att han kommer) så får han inte godisen med en gång utan jag kanske börjar att backa och han får jaga den från min hand som jag rör lite i sick-sack, eller så slänger jag iväg godisen så han får leta efter den. Hoppas det kan hjälpa dig.

Jag använder mig av dragkampsleksak för att kunna få tag på min valp..
Hon ser inte godis när hon springer runt i full fart (det kan man ju förstå), men hon ser dragkampsleksaken om jag står och "leker själv" med den. Hon älskar dragkamp och kommer då för att vara med. Vi kampar lite och sedan kopplar jag henne.
Har du testat något sådant?

Det som någon nämnde om att ställa sig nära hunden och kalla in den och sedan öka avståndet har fungerat bra, när det fungerar kan man be någon som har en hund att gå förbi och kalla in din hund, ungefär så som man kan se i hundprogrammen på tv. :)

En jag känner var ute med sin hund i skogen och hunden var en bit före och kom inte. Då satte sig ägaren bakom en buske eller liknande och iaktog hunden, den såg genast förvirrad ut och letade upp sin matte. Om det är ett bra sätt eller inte kan jag inte svara på, men det fungerade för dom i alla fall.

Först hade jag bara kallat på hunden då jag VET att den kommer. Sen hade jag funderat över i vilka situationer jag ropar på hunden. Är det bara då vi ska göra något roligt? Händer det att jag ropar på hunden i tråkiga lägen som kloklippning, badning, åka bil osv vad nu hunden inte känner sig så bekväm och glad i.
Är det så att det händer hade jag genast lagt av med att ropa på hunden i tråkiga situationer och börjat med extra inkallningar när vi ska göra något roligt, även om hunden redan sitter bredvid mig;)

Jag har ganska kort tålamod och blev ganska arg på honom men försöker att inte visa det. :
Att bli arg på en valp som inte lyder är som du säkert redan vet ingen bra metod.
Man kan inte kräva att en så ung hund lyder när världen runtomkring är så spännande.
Nu kommer han till en ålder då han blir mer och mer självständig så jag tycker absolut inte du ska ha honom lös nära vägar!
Träna på säkra platser med minimala störningar (andra hundar, människor osv).
Hitta vad som motiverar din hund bäst, godis/leksak och kalla in honom från så kort avstånd i början att han inte kan misslyckas.
Belöna!
Du kan ha särskilt "inkallningsgodis" som han inte kan motstå, tex köttbullar, kokt lever eller kycklinghjärta som han bara får när ni tränar.
Öka avståndet efterhand och lägg därefter in störningar, tex en person som kommer och går.
Viktigt är att aldrig tjata på hunden, lyssnar han inte så gå fram, tag med honom tillbaka och börja om.
Ibland kan man behöva backa bakåt lite i träningen och minska svårigheterna.
Jaga honom heller aldrig om möjligt, spring hellre tjoandes iväg och belöna översvallande om han väljer att följa dig.
Är valpen väldigt självständig är det bra att träna på inhägnat område.
Försök att bli en resurs för din hund, han ska tycka och tro att allt gott, spännande och roligt kommer via dig.
Gör roliga aktiverings lekar (tex godissök),kontaktövningar eller kamplek (om han gillar det) som belöning.
Att gå valpkurs är heller aldrig fel!
Lycka till!:)

Det KAN vara så (känner er ju inte) att han tycker det är obehagligt när du blir arg/frustrerad/pressad vid inkallning att han helt enkelt inte törs komma in till dig. Att då "fjanta runt" är ett sätt för honom att visa för sin "ilska matte" att han inte menar illa, "kolla vad rolig och söt jag är - var inte arg på mig". Vilket gör dig ännu mer irriterat eftersom du tolkar beteendet som olydnad. Och i det här fallet var det helt och hållet ditt fel eftersom du hade valpen lös nära en väg och därmed pressade situationen.

Om du inte är helt säker på att han förstår vad du menar när du skriker Hit, då kan du inte heller kräva av honom att han ska lyda.
Och att han kan inomhus är låååångt ifrån samma sak som att han kan ute, det är helt andra förutsättningar. Det är många störningar som han måste få lära sig att han ska strunta i när matte ropar hit.

Ha honom inte lös där det är otryggt, träna på inhägnat område eller i lina. Se till att du lägger upp träningen så att hunden lyckas varje gång och beröm utav tusan då så att han fattar vad du vill och att han tycker det ger något att göra som du säger.

Sen är det superbra att träna mycket i skogen (stor skog). Ha honom lös, när han sniffar så gömmer du dig eller går i förväg utan att ropa på honom. På det viset lär han sig att det är hans uppgift att hålla reda på vart du tar vägen - inte tvärtom.

Även om du tror att du inte visar att du blir arg kan jag lova att hunden märker det ändå.
Därför är det så intressant att ha djur! Man lär sig så mycket om sig själv på kuppen. :)

Då finns det i princip bara ett ställe där jag kan ha honom lös och det är hos mina föräldrar och där är vi sällan. Som det är nu så har vi honom inte lös där heller eftersom han äter hönsskit och skrämmer kaninerna. Ibland så jagar han katterna också men då brukar mamma kasta en väska efter honom så det blir bättre med det.

En jag känner var ute med sin hund i skogen och hunden var en bit före och kom inte. Då satte sig ägaren bakom en buske eller liknande och iaktog hunden, den såg genast förvirrad ut och letade upp sin matte. Om det är ett bra sätt eller inte kan jag inte svara på, men det fungerade för dom i alla fall.

Det skulle inte funka då han i skogen, så länge han inte ser någon människa eller hund, håller sig MAX 3-4 dm ifrån mig även om han är lös.

Nr ett; se till att vara på ett säkert ställe=inga bilvägar eller annat som kan innebära fara för din hund.

Nr två; Kalla EN gång, lyder hunden inte då så ser du till och får fart under fötterna och JAGAR ikapp hunden, RYT TILL ordentligt och lappa till den på lämpligt sätt. Vänd ryggen till och gå ifrån.

När hunden kommer efter dig och till dig, vilket 9 av 10 unghundar gör i det läget, BERÖM med röst och strykningar och inbjud till lek. INGET godis.

När hunden slappnar av igen och beger sig en bit ifrån dig kalla in igen EN inkallning. 9 av 10 unghundar kommer på den inkallningen - om inte gör om proceduren igen.

Jag är VÄL medveten om att denna metod inte är PK här på forumet men den FUNKAR och är garanterat mer skonsam för din hund än att du ska behöva hålla den kopplad jämt eller träna i lina och rycka i den. GLÖM inte att använda din röst i både bestraffningssituation OCH i belöning - rösten är det absolut viktigaste i denna övning. Använder du rösten rätt i första övningen då du samtidigt lappar till hunden med t ex kopplet på rumpan så kommer rösten efter det att ersätta den fysiska bestraffningen helt.

Att gå valpkurs är heller aldrig fel!

Har valt att inte gå valpkurs av flera anledningar. Gick en med goldentiken vi hade förrut och tyckte inte att den gav så mycket. Satsar hellre på en unghundskurs eller allmänlydnad då jag (och många runt oss) anser att han är för omogen än. Vi ska ev. gå en allmänlydnad över helg i januari, jag har anmält oss så nu får vi se om kursen blir av eller ej.

Gå till närmaste hundkiosk och köp en visselpipa.

Sen gör du det roligaste/trevligaste din hund vet, tex kampar, ger oemotståndligt godis, kelar what ever. Bara det är så positivt som det bara kan bli. Under tiden du slänger köttbullar omkring dig, eller kampar, så har du visselpipan i munnen och blåser.

Prova sedan att blåsa i visselpipan när hunden är lagom långt ifrån, se till att det lönar sig att då komma till dig. Kampa, lek, godis eller vad du bestämt dig för.
Visselpipan är guld, då den alltid avger ett neutralt ljud, den låter aldrig irriterad. Sen har hundvisselpipor ett, för oss, lägre ljud då det kan bli lite pinsamt att vid sjutiden en södagmorron stå och vråla efter sin hund på gatan.

Själv har jag en Acme, men det är ju en smaksak

Senast ändrad:

Och tappar du visselpipan eller glömmer du den hemma samt inte går omkring med påsar fulla med köttbullar så har du ingen inkallning på din hund:cool:

Fattar inte varför folk vill ta den omvägen när man har världens bästa redskap, som man har ständigt med sig, den egna RÖSTEN! Obegripligt.

Fattar inte varför folk vill ta den omvägen när man har världens bästa redskap, som man har ständigt med sig, den egna RÖSTEN! Obegripligt.

Om du har en hund som ger ägaren lugnande signaler vid inkallning och helt enkelt blir långsammare vid inkallning än tvärtom så har du ett problem. Då funkar helt enkelt inte rösten.

Visselpipans neutralitet är oslagbar om man blir irriterad för att hunden inte kommer. Inte särskilt obegripligt om man har problem.

Och visst kan jag tappa bort den, då köper jag en ny för hutlösa 59 kronor.

Och tappar du visselpipan eller glömmer du den hemma samt inte går omkring med påsar fulla med köttbullar så har du ingen inkallning på din hund:cool:
Du verkar inte riktigt förstå skillnaden mellan muta och belöning.
Att rekommendera folk att lappa till valpar eller hundar öht är för mig heeeelt obegripligt när det absolut inte behövs.
Håller med om att rösten är ett bra hjälpmedel men det är även visselpipan eftersom den precis som Blanrastik skrev är neutral och alltid låter lika.

eller använda händerna! Om min valp är otroligt upptagen med hästskit så brukar det fungera att klappa händerna, så fort jag får en reaktion belönas hon med min "pipiga röst", belöningsrösten. Ja jag vet, det låter förjävligt. :) Men det fungerar! Själv använder jag oftast inte godis.

Jag har också lagt märke till att tålamod är den bästa metoden.... Man kan ju heller inte tvinga ett barn att lära sig skriva sitt namn på kort tid.

Då finns det i princip bara ett ställe där jag kan ha honom lös och det är hos mina föräldrar och där är vi sällan. Som det är nu så har vi honom inte lös där heller eftersom han äter hönsskit och skrämmer kaninerna. Ibland så jagar han katterna också men då brukar mamma kasta en väska efter honom så det blir bättre med det.

Då får du väl träna med lina då!

Eller leta reda på en hundrastgård.

Eller åka iväg en bit.

Eller ge upp och ha hunden kopplad resten av dess liv.

Det skulle inte funka då han i skogen, så länge han inte ser någon människa eller hund, håller sig MAX 3-4 dm ifrån mig även om han är lös.

Så ser man till att skapa störningar själv! Det är inte så svårt, räcker med att kasta iväg en pinne eller en godis.
Eller ber en kompis ställa upp, med eller utan hund, och tränar med lina.

Ärligt talat, jag vet inte om du bara gett upp eller om du alltid är så här negativ? :confused:

Då får du väl träna med lina då!
Men har han lina så lyssnar han ju bra. Det är som att han vet att då är det inte lönt att försöka något.

Eller leta reda på en hundrastgård.
I hundburet lyssnar han okej. Problemet är när han är lös på en större yta. En hundrastgård ( åtminstonde den sorten jag tänker på dit man åker och släpper hunden lös så den får springa och leka med andra hundar) finns inte ens i min stad som ligger 6 mil från mig.

Eller ge upp och ha hunden kopplad resten av dess liv.
Är inte ett altenativ! Jag ska lösa detta på något sätt! Får kanske vänta ett tag med att träna detta då mammas kompis som är SBK instruktör tror att han inte är mogen för den sortens "seriösa" träning än.

Ärligt talat, jag vet inte om du bara gett upp eller om du alltid är så här negativ? :confused:

Jag har inte gett upp!

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 122
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 595
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 657
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka