Behöver lydnadshjälp med min gatuhund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare enJoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 132
Sv: Behöver lydnadshjälp med min gatuhund!

Jag har också en hund som är överdrivet glad i alla andra hundar. Vi tränar jättemycket på kontakten och nu börjar jag faktiskt märka resultat!

Min tanke är - när du tar hunden åt sidan och sätter honom, får du kontakt då?
Det kan ju vara ett bra sätt att börja. När ni gått åt sidan så jobba på att han ska ha fokus på dig och inte titta på den andra hunden. Jag brukar stå framför min med korv eller annat gott och så får hon godis hela tiden sålänge hon fokuserar på mig och inte på den andra hunden.

Tycker också att du ska börja träna kontakten där ingen annan hund är med. Det kan du ju göra hemma till en början. Så hunden verkligen lär sig att kontakt = belöning.

Jag började med att ha kontakt när vi satt vid sidan, nu kan hon (oftast) gå fot tätt förbi andra hundar. Sålänge jag lyckas fånga uppmärksamheten!
Är hon ofokuserad så sätter jag henne vilket automatiskt gör att hon flyttar fokus. Sen, när hon väl är fokuserad på mig (eller godiset, vilket jag tycker är helt okej så här i början) kan vi fortsätta.

:)

Jag har helst velat undvika "hårdare korrigeringar" med tanke på min hunds bakgrund. Men i det fall då hunden utan eftertanke kastar sig med full kraft mot en annan hund blir ju per automatik konsekvensen att det rycker till väldigt hårt i halsen när det tar stopp i kopplet (jag har aldrig problem att hålla min hund, så stark är han inte). Men trots att det tar tvärstopp för honom på det sättet så får han ändå inte fokus på mig. Därför har i alla fall jag tänkt som så att en hårdare hand (eller vad vi ska kalla det) inte är rätt metod för varken mig eller min hund.

Som jag nämnt tidigare så har vi gjort stora framsteg med klickern när det gäller just kontaktövningar när inga andra hundar är i närheten, och vid koppelträning osv och jag tror därför att klicker-metoden passar både mig och min hund bättre. Mitt problem är ju fortfarande att jag inte kan bryta hans blockering när han väl låst sig på en annan hund, oavsett vad jag lockar med. Jag kan få ögonkontakt om den andra hunden är på långt avstånd, kanske 100 meter, så jag antar att jag får försöka jobba på det och sedan förhoppningsvis succesivt kunna ta mig närmre. Men som jag också nämnde tidigare är det svårt att vara så förutseende när det dyker upp hundar bakom husknutar hela tiden.

Men tack för era tips!

Jag har ju flertalet fått lägga ner min hund för att hon har varit kaxig och bara skitit i mig. Det är så hon lärde sig.
Men jag skulle aldrig få för mig att nypa henne i örat. Jag tycker att det finns bättre sätt som sagt.
Dom hundar jag har träffat som man har nypt i örat är rädd om öronen. Så ska det ju inte vara. En hund ska ju inte behöva vara rädd om sina kroppsdelar bara för att dom har gjort fel.

Och ja, en del hundar kräver hårda metoder. Men säg något som är mer effektivt än att lägga ner dom när det väl gäller?

Aldrig att jag lägger ner mina hundar. Sånt gjorde man när man var nybörjare och inte visste bättre.

Blir hunden rädd om öronen så har man korrigerat fel......

Korrigerar man på rätt sätt vid exakt rätt tillfälle så kommer inte hunden gå och vara rädd om öronen i tid och otid

Men om du kan få kontakt när hunden är 100 meter bort - jobba så att du kan behålla den tills andra hunden har passerat!
Det är alltid lättare att behålla kontakten än att bryta och få kontakt.

Jag har aldrig lagt ner min hund när mildare korrigeringar har behövts. Det har varit när hon har bitit mig eller helt enkelt bråkat med mig.
När det gäller mildare saker så använder jag ju självklart metoder som är milda. Dvs inte dra i öronen som jag inte ser som milt.
Och ska jag vara ärlig så är det bara när det är värre saker hon gör som jag korrigerar henne genom bestraffning och då lägger jag ner henne.
Annars har hon fått lära sig allting genom att få belöning när hon har gjort rätt och ett enkelt nej möjligtvis med lite djupare, hårdare röst när hon har gjort fel.
Och vad är det som gör att lägga ner en hund är värre än att dra dom i öronen? Jag har aldrig gjort min hund illa på något sätt och skulle aldrig få för mig att göra det. Och ni som säger att tiken tar tag i valpens öra för att säga till den att den gör fel, så kan jag bara säga att det är ju samma sak med att lägga ner. Hundar som är högre i rang lägger ner hundar den möter som inte ger sig. Det är rangordning helt enkelt.
Så varför skulle min version vara värre?

Jag har aldrig sett en hund fyskiskt lägga ner en annan.
Enda gångerna man kan likna med en nedläggning är när den erkänt underlägsna hunden frivilligt lägger sig ner och visar magen för att "visa sig snäll".

Ska kanske tillägga att jag inte lägger ner min hund med våld. Tror att det tekniskt sett är mindre våld när jag lägger ner min hund än om jag skulle dra henne i örat.

Berätta gärna i detalj hur du gör, jag är jättenyfiken.
Och har aldrig pratat om att dra en hund i örat, fyi.

Ne, det var andra som pratade om att man skulle dra hunden i örat när den gjorde fel. Och då tyckte jag det lät jättehemskt.

Ska också säga att det är väldigt sällan jag har varit tvungen att lägga ner min vovve. Det har varit ett par gånger när hon inte har visat någon respekt alls för mig, bland annat genom att bita mig.

Nu ska jag säga att min hund är halvstor och inte särskilt tung så jag har inte behövt ta i med hårdhandskarna när jag har lagt ner henne. Men jag har mer eller mindre varsamt vält henne. Och sen har jag försiktigt hållt kvar henne tills hon har visat att hon är undergiven.
Efter jag har gjort det så har hennes attityd varit helt förändrad. Från att totalt skita i mig och allt jag sagt i dom ögonblicken så har hon blivit lyhörd och respektfull. Och hon har respekt av den rätta sorten. Hon är definitivt inte rädd för mig, utan hon är samarbetsvillig och vill göra rätt för att jag är högre i rang.
Sen är ju en stor del i min träning också dom andra delarna. Att jag aldrig någonsin straffar henne annars. Utan när hon inte har lyssnat så har det istället skett andra konsekvenser. Till exempel om hon inte lyssnar när hon är lös ute så blir hon av med sin frihet. Hon har fått för sig nu att hon ska springa utanför gården. Jag har alltid koll på henne när hon är ute, men någon gång så har hon hunnit ut innan jag har hunnit säga till henne. Och då åker hon in direkt. Och det verkar som att hon har fattat det där nu. Var ett par veckor sen hon var där nu.
Sen vet hon vad ordet nej betyder. Så nu blir det aldrig några felaktiga beteenden eller liknande för jag hinner stoppa henne med ett vanligt och vänligt nej. Jag kan säga det i vanlig samtalston och aldrig höja rösten med mitt nej oftast. Utan hon stannar. Det är det bästa jag har lärt henne.
Och det slår att dra i örat tusen gånger om. Skulle jag dragit henne i örat bara lite lite en enda gång så skulle hon aldrig ligga och sova precis bredvid mig just nu.
Hon har haft väldigt svårt för att lita på folk hon träffar och hon har ibland fortfarande lite svårt när dom behandlar henne på fel sätt. Man får inte vara för handgriplig när hon gör fel och andra saker. Så hon har ju helt klart fått stryk och annat elakt.
Så att dra henne i örat eller vilket djur som helst i örat är helt otänkbart i min värld. Det händer inte!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31