Behöver lydnadshjälp med min gatuhund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare enJoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 132
E

enJoy

Hej på er!

För ca ett halvår sedan adopterade jag en gatuhund från Irland. En hanhund som bedöms vara född någon gång kring april 2009, och han var alltså ca 10 månader när han fångades in från gatan och genomgick alla undersökningar, kastration, vaccination och flygresa över till Sverige. Han är en pigg och glad kille med collie, schäfer och vinthund i sig. Jag tycker personligen att alla raserna är framträdande både på utsidan och insidan. Han är otrligt smart och kvicktänkt, men har även en stark vilja att snabbt springa efter nåt som rör sig.

När jag fick honom var han självklart osäker, men alltid glad och ville på en gång följa med mig och följde mig sedan såklart vart jag än gick hemma i lägenheten till en början.

Jag har tagit det väldigt lugnt med Bobby under den första tiden. Vant honom med att få mat vid regelbundna tider (då han till en början fullständigt attackerade maten och slukade allt utan att tugga då han förmodligen varit väldigt hungrig innan), ha halsband på sig, lära honom hans namn. Ja, allt det där som man gör med valpar, fast nu med en unghund på 10 månader.

Det har nu som sagt gått ca 6 månader sedan jag fick honom och jag tycker att vi har gjort stora framsteg. Han är numera en trygg hund som utan problem går att lämna ensam i 4 timmar, han är för det mesta väldigt träningsvillig och otroligt busig och lekfull. Vi har ännu inte en klockren inkallning men jag kan ha honom lös och kan lita på att han aldrig sticker ifrån mig.

Nu dock till mitt problem. Vid möten med andra hundar drar han allt han bara kan i kopplet. Han hoppar och studsar och kastar sig framåt för att komma fram till hunden. Han har aldrig varit aggressiv mot en annan hund, utan vill enbart fram och hälsa/leka. Vi har kommit så pass långt i träningen att vi kan gå åt sidan, ca 5 meter, och sitta och låta den andra hunden passera. Men jag vill nu kunna möta en annan hund på en gångväg till exempel utan att han drar i kopplet eller kastar sig framför mina fötter (jag har alltid Bobby på yttersidan när vi möter andra hunder, dvs med mig emellan). Jag är nu även gravid och vill såklart kunna gå långpromenader med barnvagn och hund och då kunna möta en annan hund utan att riskera att han kastar sig framför vagnen till exempel. Tacksam för alla tips! :)

Sv: Behöver lydnadshjälp med min gatuhund!

Finns nog massor av trådar om just sådanna här problem. I grund och botten måste du bli roligare att hålla koll på än mötande hund, träna på kontakt mellan er och sen att gå fot. Eller åtminstone så att hunden sitter medan den andra hunden går förbi utan att kasta sig fram i kopplet. Just sådant är något man får träna massor på.

Tack för svaret. Jag är medveten om att vi måste träna på kontakten. Problemet är att det är fullkomligt omöjligt att avleda honom när han väl fått syn på den andra hunden. Spelar ingen roll om jag har pipleksak, hoppar och studsar, eller har oxfilé i fickan.. Men jag ska söka här på forumet och se om jag kan hitta nåra tips. Har ganska nyligen börjat klicker-träna vilket hittills gått mycket bra, så förhoppnignsvis kanske man kan använda sig av den.

Steg ett är att ha bra kontakt med hunden när ingen annan hund är i närheten. Lystrar hunden till sitt namn? Tar den kontakt direkt då du lockar på den? Tar den självmant kontakt i något läge?

Sedan kan du börja jobba med hunden på det avståndet från andra hundar då du känner att han fortfarande lyssnar på dig och är villig att ta kontakt med dig. I början kanske det är 150m (eller ännu längre!), efter några veckor är det 50m osv.

Har du något "Gå vid min sida"-kommando som hunden klarar av när du inte möter någon hund? Jobba då på det, och börja som sagt på ett avstånd där hunden ser men inte bryr sig om den andra hunden. När hunden går fläckfritt vid din sida på 100m avstånd från en annan hund, rör dig lite närmare nästa gång. Jobba också på samma sätt när vi möter människor, barnvagnar, cyklister etc, så hunden får ett mönster på vad som ska hända. Öka störningen gradvis, när hunden lyckas 10 av 10 gånger då ni ser en hund på avstånd, rör ser lite närmare.

Sök på "skvallerträning" här på forumet, så kommer du få massvis med bra tips om ett annat sätt att hantera hundmöten!

Jag har iofs inte haft riktigt samma problem som du. Men jag har också en hittehund. Iofs hittade här i Sverige men det var lite samma sak i början. Man fick koncentrera sig mycket på att hon skulle känna sig trygg. Och när vi mötte hundar så ville hon fram men inte så extremt som din. Men det jag gjorde var samma som du. Satte henne ner och sa till henne att sitta kvar. Och det gör jag fortfarande idag. Så nu behöver jag inte säga något längre utan hon sätter sig automatiskt när vi möter andra hundar (och bilar).
Jag kan gå förbi också utan att hon bryr sig särskilt mycket men oftast vill jag att hon ska sitta. Känner att man slipper lite av den här konfrontationen mellan hundarna om en av dom sitter ner vid mötet. Känns tryggare eftersom jag inte vet hur den andra hunden är. Och jag har mött rätt aggressiva hundar som har blivit lite paffa när min hund bara sitter och skiter i dom.
Men sen kan jag ge tipset att lär hunden ordet nej. Det är nog det bästa jag har gjort. Jag använder ordet nej varje gång hon gör något jag inte vill eller så kan jag bryta ett beteende som jag tycker är dåligt.
Så är det att vi går förbi en hund och hon drar åt det hållet så säger jag helt enkelt nej och då slutar hon och bryter det hon tänkte och går tillbaka till min sida.
Hoppas du hänger med. :P Är usel på att förklara.. :S

Tack för era svar!

Jag har hört att skvallerträning ska vara ganska bra, men problemet är att jag bor i ett otroligt hundtätt område där det titt som tätt dyker upp hundar på 10 meters avstånd. Därför vet jag inte riktigt hur jag ska kunna börja skvallerträningen på långt avstånd, eftersom min hund inte lyssnar vare sig han ser hunden på 10, 15 eller 100 meters avstånd.

Jag tror att jag kanske ska fortsätta med att gå åt sidan och sätta hunden ner och låta den andra hunden passera, och när det fungerar 10 gånger av 10 så kanske man kan minska det avståndet? Och till slut kanske man kan stå kvar på gångvägen och sitta och den andra hunden kan passera.

Jag tror att jag kanske ska fortsätta med att gå åt sidan och sätta hunden ner och låta den andra hunden passera, och när det fungerar 10 gånger av 10 så kanske man kan minska det avståndet?

Det hade inte fungerat på min hund, eftersom det då blir en grej av hela situationen. (Billy är också superglad och blir väldigt exalterad när vi möter vissa -tidigare alla- hundar.)

Eftersom din hund är ganska arbetsvillig är det kanske bättre att ge den en uppgift när det kommer en hund. Att sitta vid sidan av är nog inte tillräckligt, eftersom han fortfarande kan ha fokus på den andra hunden. Gör något som är mer aktivt än passivt.

För oss har det funkat med att ge uppgifter och kommandon när vi möter en hund, och mycket beröm för att hålla det på en rolig nivå.
Exempel:
(När vi får syn på hunden) Stanna -bra!-
(Så att Billy vänder sig om från mötande hund och fokuserar på mig) Kom - bra!-
(När det är några meter kvar, så att han håller sig vid min sida) Gå med mig -bra!-
(Precis när vi möts, så att Billy fokuserar framåt i stället för att fokusera på mötande hunden) Gå före! -bra!-

Det här har gjort att så fort vi möter en annan hund, är han redo och uppmärksam på vad jag säger och vad han ska göra.
Det är som en egen variant av skvallerträning.

Vi möter flera hundar som gör som ni, går av vägen och sätter/försöker sätta hunden. Hos samtliga blir det en väldig spänning och de är fortfarande väldigt exalterade - enda skillnaden är bara att de blir det lite längre bort än om de hade varit kvar på vägen.

Målet borde ju rimligtvis vara att ni ska kunna möta hundar och hålla er på vägen/trottaren?
Borde det inte vara en omväg till det målet om ni inte tränar på att hålla er på vägen vid hundmöten?

Det här som sagt mina tankar, och vad som har fungerat för oss - inget expertutlåtande.

Tack, Blueberry, jag tror du har helt rätt. Den tanken har slagit mig också. Men eftersom min hund blir helt blockerad vid åsynen av en annan hund har jag ännu inte lyckats få honom att vända uppmärksamheten mot mig. Och så är det enbart när en annan hund är i närheten, annars är han mycket uppmärksam på mig och tar kontakt - både kopplad och lös.

Så då blir frågan istället, hur ska jag gå tillväga för att bryta blockeringen av en annan hund? Jag vågar nästan påstå att jag provat allt möjligt... :confused:

Har du testat att nypa hunden i örat, dvs korrigera hunden, när den börjat hoppa och studsa (och givetvis berömma om den släpper den andra hunden)?

Nja, kan väl inte påminna mig om att jag nypit honom i örat, men jag har ryckt till i kopplet eller försökt föra hans huvud mot mig så att han ska titta på mig, men inget av det har fungerat..

Men jag håller osm sagt på och klickerträna honom, och just nu håller vi på med koppelträning. Igår hade vi en hund ca 100 meter framför oss och självklart drog han i kopplet för att han ville komma fram. Då stannade jag, när han självmant sökte kontakt med mig och kopplet hängde slakt klickade jag och berömde och fortsatte gå. Till en början kom vi kanske 2 meter innan han drog igen, och vi åter fick stanna och göra om samma sak. Han blev frustrerad och gnydde, men fortstod helt klart att han inte skulle komma framåt genom att dra, så efter ett tag kom vi kanske 10 meter innan han började dra, och sedan ännu längre osv. Så det kändes i alla fall som ett framsteg. Men det stora problemet är ju fortfarande mötet med en annan hund..

Varför i helsicke ska man nypa hunden i örat?
Enligt honom gör han inget fel och då kan du ju inte straffa honom.
Speciellt inte genom att nypa honom i örat. Det tycker jag låter som något någon gör som inte har kunskap eller fantasi nog att lydnadsträna en hund på rätt sätt.
Tänk hur du hade mått om dina föräldrar hade nypit dig i örat varje gång du blev glad och exalterad för något. Skärp er nu.

Varför i helsicke ska man nypa hunden i örat?
Enligt honom gör han inget fel och då kan du ju inte straffa honom.
Speciellt inte genom att nypa honom i örat. Det tycker jag låter som något någon gör som inte har kunskap eller fantasi nog att lydnadsträna en hund på rätt sätt.
Tänk hur du hade mått om dina föräldrar hade nypit dig i örat varje gång du blev glad och exalterad för något. Skärp er nu.

Om hunden vet vad sitt namn betyder i vanliga fall, och alltid reagerar förutom vid hundmöten - nog sjutton kan man korrigera hunden!

Ignorerat kommando får konsekvenser, varför skulle det inte få det?

Nota bene - hunden måste givetvis veta att den ska kolla på matte när hon säger namnet, eller gå vid sidan på kommandot "fot" för att man ska kunna korrigera när hunden inte åtlyder.

Självklart ska man korrigera ett felaktigt beteende. Men inte genom att nypa den i örat. Det finns många andra sätt att korrigera och rätta en hund.
I det här fallet så måste man göra sig mer intressant än hundarna man möter. Det gör man ju definitivt inte genom att göra så.
Och sen som jag skrev så gör inte hunden något fel alls i den här situationen. Inte enligt honom. Och det måste man rätta sig efter. Bara för att vi tycker att han gör fel betyder inte det att han tycker att det är fel i hans värld. Och då ska vi visa honom hur vi vill att han ska göra istället. Inte straffa honom.

I det här fallet så måste man göra sig mer intressant än hundarna man möter.

Fast ärligt talat, det där tipset/argumentet är jag så förb-nnat trött på. Jag skulle kunna bete mig hur som helst, ha världens godaste godis, roligaste leksaker, pajasa runt alternativt vara hemlig och mystisk eller tom försvinna och min hund skulle fullständigt skita i mig i vilket fall som helst när han låser på saker. Det enda som har gett resultat i vid sådana tillfällen, är just en konsekvens av att ignorera kommando.

Jag har provat allt, godis, belöna positivt beteende, lockat, pockat, godis, leksaker, clownat runt, försökt vara hemlig och smusslat med saker för att väcka nyfikenhet. Jag har haft flera duktiga instruktörer och hundmänniskor som har gått bet på att få hans uppmärksamhet när han bestämmer sig för att skita i saker och låsa på något.

Jag har precis som squarpants föreslagit, praktiserat ett litet nyp i örat. Får väl tillägga att i övrigt så praktiseras klickerträning. Jag är i grund och botten emot träningsmetoder som straffar hunden. Men börjar man med äldre hund som har en stor portion självständighet så hjälper inte alltid roligt eller intressant. De verkar ha en helt annan agenda som de jobbar efter.

Däremot verkar TS ha kommit något på spåren, för sin hund, med att stanna upp så jag önskar lycka till! Ett tips till TS som jag också tycker har hjälpt mig. Låt din hund ha några utvalda hundkompisar som det är OK att röja med, alla andra hundar är det helt förbjudet att hälsa på. Det låter motsägelsefullt men min hund har helt klart lägre förväntningar på främmande hundar sedan vi strukturerade det på det viset.

Du behöver inte haka upp dig på "nypa i örat". Jag hoppas att var och en vet hur man bäst korrigerar sin egen hund. Vissa hundar vill begå självmord efter ett nyp i örat, och andra kräver hårdare metoder för att svara på rätt sätt.

Jag har ju flertalet fått lägga ner min hund för att hon har varit kaxig och bara skitit i mig. Det är så hon lärde sig.
Men jag skulle aldrig få för mig att nypa henne i örat. Jag tycker att det finns bättre sätt som sagt.
Dom hundar jag har träffat som man har nypt i örat är rädd om öronen. Så ska det ju inte vara. En hund ska ju inte behöva vara rädd om sina kroppsdelar bara för att dom har gjort fel.

Och ja, en del hundar kräver hårda metoder. Men säg något som är mer effektivt än att lägga ner dom när det väl gäller?

Och jag skulle aldrig på för mig att "lägga ner" en hund. En snabb, effektiv korrigering är vad jag vill ha. Så hunden "hajjar till". Ingen långdragen process som jag ofta tycker den så ofta omtalade "nedläggningen" ger. Jag har sett tränare som anses duktiga "lägga ner" hundar, och aldrig sett en hund som svarar med ett beteende som jag anser önskvärt.

Men berätta gärna hur du går vill väga, hur hunden reagerar och vad du tycker att du uppnår.

Men säg något som är mer effektivt än att lägga ner dom när det väl gäller?

Nerläggning är i min värld en dinosauriemetod. Jag tycker inte den är effektiv alls, eller ger önskvärt resultat.

Jag är av åsikten att var och en, får träna sin hund som de finner bäst. Vill du lägga ner din hund, gör det tills ni blir trötta båda två. Min invändning låg vid orden "du måste vara intressantare". Det är inte alltid så lätt, när man har en hund som man tar över och inte har full bakgrund på.

Rädd om öronen är för övrigt inte min hund. Vi har dagligen örongos, för har man en weim kan man inte låta bli att dra och gosa med de där gigantiska grå öronen :love:

Och ja, en del hundar kräver hårda metoder. Men säg något som är mer effektivt än att lägga ner dom när det väl gäller?

Lägga ner en hund skulle jag aldrig göra. Det är jäkligt oschysst mot hunden för den får aldrig en chans att göra om och göra rätt och få beröm. Att lägga ner hunden blir ren bestraffning.

En snabb korrigering som hunden tar åt sig av, ett nytt kommando där hunden gör rätt och därefter beröm är det som funkar bäst och är schysstast.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31