Behöver hjälp!

mijan

Trådstartare
Vi har tre hundar varav den ena är en boxertik på drygt 6 månader. Denna hund verkar blir jättenervös och stressad när vi lämnar huset. Dvs. när alla tre hundarna får vara själv hemma. Hon kissar (ibland även bajsar), river ner saker från hyllor och skåp, tuggar i sig saker och röjer omkring. Detta händer även fast vi bara är borta i ungefär en timme.

En av de andra hundarna är också en boxer och henne har vi inte alls haft några problem med. Inte heller med någon av alla de andra hundar vi haft genom åren.

Någon som har varit med om något liknande eller har något tips på hur vi ska gå tillväga. Hon har tuggat upp saker för flera 1000 kronor och det är ju synd om henne att behöva bli så här rädd och/eller stressad.

Tacksam för hjälp!

Sv: Behöver hjälp!

Det är inte speciellt ovanligt med hundar med separations ångest.
*Hur har ni tränat henne att vara ensam?
*Har hon alltid haft problem med det?
*Får hundarna vara på en mindre yta då dem är ensamma eller får de vara överallt?
*Vad gör ni med hundarna innan ni går?

Nu är hon ju inte så gammal än och det kan krävas mkt träning för att få det att fungera om hon blir så stressad.

Finns flera sätt att träna på men man måste ha tålamod.

Vi har tränat henne på samma sätt som med de andra hundarna vi har haft. Dvs. genom att lämna henne väldigt korta stunder till en början och det försöker vi fortfarande göra.

Hon har alltid varit så här men vissa gånger är värre än andra.

Nej, de får vara på samma yta som vanligt. Har hört talas om att man kan köpa en stor hundbur att sätta den oroliga hunden i men vi vet inte riktigt var vi ska kunna förvara en sådan så vi prövar gärna andra alternativ först.

Vi går alltid ut med hundarna innan vi åker så de får rasta av sig. De brukar även få en tuggpinne när vi går för att se det mer som något positivt när vi lämnar huset.

Om du har fler tips på hur vi kan arbeta och underlätta för henne skulle det vara jättesnällt.

Vissa hundar kräver mer tid och ni kanske gått för fort fram med henne. Även om det fungerade med de andra två så kanske hund nr 3 behöver mer tid.

Korta ner ensam stunderna mer, en timme verkar vara för mkt för henne.

Enda hunden vi hade lite krångel med ensamhetsträningen med mådde bättre om man begränsade hans yta (detta var en hund vi hade när jag var tonåring och bodde hemma hos mor och far). Han blev inte satt i bur utan fick vara i mina föräldrars sovrum, när ytan var mindre blev han lugnare och det blev bättre med stressen/tuggandet.

Vore till hjälp att veta hur snabbt hon blir stressad dvs blir hon det så fort ni gått? (webcam, videokamera lr likande kan vara till hjälp)

Som sagt, ni får nog backa lite och inte lägga fokus så mkt på hur de andra hundarna var utan hur den ni har just nu hanterar ensamhets träningen.

Hoppas det löser sig!

Jag håller med de som svarat i tråden, och vill bara säga att min nu 16 månaders dvärgschnauzerhane har haft väldiga problem med rumsrenheten (ska dock påpekas att han har varit väldigt sjuk i flertalet omgångar, däremellan bra i rumsrenhet, men så har det blivit värre sen jag fick ta bort en av mina hundar i oktober. Tror att det är pga stressen då flocken fick omarbetas när "ledarhunden" försvann). Han har även varit stressad då man lämnat honom och förstört saker han kunnat få tag i.

Jag har testat väldigt mycket, även provat på DAP. Men det som har varit allra bäst, har varit att minska ytan han och min andra hund får vara på :bow:!

De har även förut haft en begränsad yta, då de har fått vara i köket, avskärmat med kompostgaller. Nu får de vara i hallen i en "rasthage" av kompostgaller, där de får en liten golvyta som de kan ligga på och även sin korg. Och sen jag började med detta har det inte hänt en enda sanitär olycka :banana:! Och stressen är påtagligt mindre på honom, nu ligger båda hundarna och sover när man kommer hem, och inte bara gamlehunden :laugh:!

Så testa att skärma av området de får vara på, så håller jag tummarna att det fungerar lika bra som på min tokskalle :D!

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 334
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 353
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 798
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka