Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Timsetim

Trådstartare
Jag har beställt kläder till barnen och nu är jag osäker på om jag har valt rätt storlek till sonen! :crazy:

Hugo har 74 men har börjat använda 80 i byxor, de är lite långa men det funkar.

Kläderna hade dubbelstorlekar så jag beställde 86-92 till honom (74-80 var storleken mindre). Kommer han verkligen att växa så mycket på ett par månader?

Hjälp mig resonera!! Det finns möjlighet att ändra! Please!! :)

/Timsetim
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Jag har beställt kläder till barnen och nu är jag osäker på om jag har valt rätt storlek till sonen! :crazy:

Hugo har 74 men har börjat använda 80 i byxor, de är lite långa men det funkar.

Kläderna hade dubbelstorlekar så jag beställde 86-92 till honom (74-80 var storleken mindre). Kommer han verkligen att växa så mycket på ett par månader?

Hjälp mig resonera!! Det finns möjlighet att ändra! Please!! :)

/Timsetim

Jag tror det blir perfekt,lite tokigt att köpa så de blir för små för fort.

Du kan ju nästla upp byxorna för hand om de är lite långa då syns det ju inte sen när du sprättar bort det.

Jag hade gjort som du.

// Åsa
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

dubbelstorlekar suger... tyvärr... om barnen har slutat växa sådär supersnabbt som de gör första året och befinner sig "mittemellan" 2 dubbelstorlekar så får man helt enkelt leta reda på kläder i enkelstorlekar... strl 80 eller 86 kanske fungerar bättre? kolla innerbenslängden och fundera på om det är realistiskt att han växer i dem? och hur jobbigt tycker du och han att det är med uppvikta byxor?

E som var jätterund som 6 månaders fick jag köpa strl 86 till i byxor för att det inte skulle vara för trånga i midjan... 2 par var 86/92... nu när hon har passerat 2 år för några månader sen har hon dem fortfarande!!! (när hon började krypa och sen gå så blev hon faktiskt smalare runt midjan och växte bara på längden)
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

dubbelstorlekar suger... tyvärr... om barnen har slutat växa sådär supersnabbt som de gör första året och befinner sig "mittemellan" 2 dubbelstorlekar så får man helt enkelt leta reda på kläder i enkelstorlekar... strl 80 eller 86 kanske fungerar bättre? kolla innerbenslängden och fundera på om det är realistiskt att han växer i dem? och hur jobbigt tycker du och han att det är med uppvikta byxor?

Bra tips! Tyvärr står inte de måtten på deras hemsida och man kan bara välja dubbelstorlekar.

Men jag brukar köpa byxor med dragsko eller mudd nertill eftersom han behövt större storlek runt magen men inte fyllt ut på längden. De byxor jag beställt är med dragsko nertill.

Det jag tvekar på är om han kommer att växa så mycket till sommaren? Han har 74 nu och det är inte för litet och de nya kläderna jag köper är i stl 80.

Usch, vad jag velar. Det är dyra kläder och jag får dem av mina föräldrar, så jag vill ju att barnen ska ha användning för dem!

/Timsetim
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Det beror ju lite på vad för kläder det är... är det t ex shorts hade jag nog tänkt om, för de växer inte lika mkt längre.....Beställde själv kläder nyligen till våran Hugo och då tog jag 86 men det blev jätte stort!!! så jag fick gå ner en storlek....
Det var samma situation för mig, det var en dyr adidasdress som jag verkligen ville att han ska kunna använda nu och även på kvällarna i sommmar....
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Usch, vad jag velar. Det är dyra kläder och jag får dem av mina föräldrar, så jag vill ju att barnen ska ha användning för dem!

/Timsetim

Olika kläder är VÄLDIGT olika stora.

Beroende på märke har min 2½-åring som är ca 90 cm lång nu kläder mellan 80 och 104 cl :crazy:

En del märken har småååååååååå tjejkläder och oversized killkläder så det gäller att lista ut vad de tänkt plagget till för kön :smirk:

Tex provade vi vinterkläder på POP:s outletrea. Unisexmodellen passade 92, pojkmodellen 86 och tjejmodellen (det var en rosa passpoal på den) behövdes 110 för att passa runt bålen och räcka ner över midjan (jag har ändå en smal unge!) fast då var ärmarna en dm för långa :eek:

Är det ngt särskilt märke du ska få? Har du ngt plagg av samma tidigare så kan du lättare uppskatta.
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Är det ngt särskilt märke du ska få? Har du ngt plagg av samma tidigare så kan du lättare uppskatta.

Märket är "me and i". Jag har inte köpt kläder av dem innan, har varit för snål!

Vet ju hur olika det kan vara bland de mer vanliga märkena.

Just nu är jag inne på att behålla det jag beställt. Det är ju trots allt bättre att kläderna är för stora än att de blir för små direkt. Även om det är sommar-plagg så kan man ju ha en långärmad tröja över osv. Enda problemet är 3/4-jeansen jag köpte. Lite kallt att använda dem till hösten.

/Timsetim
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

meandi-plaggen är vad gäller t-shirt, tröjor och sånt i trikå eller sweatshirt-tyg väldigt TÖJBARA.

Slimmade i modellen på trikåplaggen men extremt mjuka och elastiska. Men längden är inte snål och plaggen är så följsamma att de inte blir trånga.

Eskil som är 90 cm (eller, han har nog växt...) och tex har 104 i PoP-s överdelar har 86/92 i meandi-tröjorna.

Han kan lätt ha 98/104 också men då får man vika ärmarna ett varv. På de kortärmade är det inte så kinkigt.

Jag tycker kläderna är så EXTREMT mjuka och sköna med suveränt följsamt material av bra kvalitet så jag har trots att jag är supersnål vad gäller just "snobbfaktor" på kläder köpt en del begagnat just från meandi. Eskil har en rosa disco-apa-tröja och en brun/orange igelkotts-zipjacka som han ÄÄÄÄLSKAR :D och Vidar en långärmad T-shirt med en blixt på.

Men som illustration på töjbarheten - brorsan som drar 116 minst kunde låna igelkottetröjan utan problem (98/104) när han frös - fast ärmarna var för korta.

Jag tror alltså att gäller det T-shirts spelar storleken ingen roll.

Men byxor kan säkert bli långa. Fast har du dragsko kan du ballonga upp dem i år och använda dem nästa säsong också.

Sen en annan sak jag gillar som gör att man vill stödköpa/bära märket är att de har en medveten könsneutral policy. Alla kläder utom kanske klänningarna (fast jag har köpt en tunika med oranga prickar på brun botten till Eskil ändå) passar på både tjejer och killar. Så här ser tex en tröja med fotbollar ut:
fotbollar_marin.jpg


och det "moderna" pirattrycket är på cerise botten även för killar.
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Enda problemet är 3/4-jeansen jag köpte. Lite kallt att använda dem till hösten.

Nä? Är de för stora blir de ju bara hellånga :D nu och så shorts nästa sommar!

Här har lillbrorsan som är extremt kortbent haft storebrorsans shorts som långbyxor :idea:
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Har precis fått hem mitt lilla paket från dem. Köpte den grön/rosa randiga tröjan/tunikamodell med groda på ryggen till dottern. På partyt har jag för mig att det stod enkelstorlekar (vilket även en annan tjej har för sig.) på denna tröja. Beställde stl 92 då jag tänkte hon kunde ha den som lite sommarklänning. Den kom i stl 86/92 och är något tajt, men inget fel på längden.

Beställde även knickers /shorts som slutar på vaden till pojkarna och de var lååånga. *s* funkar som byxor i sommar.... Dock upplever jag där att den ena stl är något smal, men så är den sonen ganska stadig i kroppen, dock ej mullig.


Gira :banana:
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Coolt ! Alltså, jag som är materialfetishist bryr mig mest om att ungarna gillar kläderna så de har på dig dem ofta - så jag får TA på dem :love: Det är så oerhört skön trikå i de där plaggen :d

Avslöja mig inte :o
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

...hur är DE i storlekarna :angel: ?

(har inte vågat mig på det, tror inte jag får plats)
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

försökte truga den på pappan när det låg en på tradera men lyckades inte :crazy:

Hur stor är en L el XL ungefär ? Jag är, erhmm, en bra bit över metern runt tuttarna :angel:
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Hur stor är en L el XL ungefär ? Jag är, erhmm, en bra bit över metern runt tuttarna :angel:

Pinsamt, nu tvingade du mig mäta! :eek: ;) Jag är drygt 120 runt tuttarna! :o :D

Jag provade M på visningen och den var lite taight, så jag bara gissade att L skulle bli perfekt! :)

/Timsetim
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

"mamma" kläderna är supersköna! Dock lite tigtha i stl för min smak, tycker annars de är normala i stl. Jag har igelkott och hunden som jag glömt namnet på...

I övrigt så har jag köpt lite större stl på barn plagg, de är ju lite dyra, men kvaliten gör ju så man kan tvätta dem hur många gånger som hellst utan att trycken försvinner, de är dessutom lätta att vika upp utan att det blir fult eller bylsigt!
 
Sv: Behöver råd med i-lands problem. (Klädstorlek)

Det smarta med kvalitén är att det är bus-säkert att köpa dem begagnade. Små fläckar etc får de ju direkt ändå. Jag tycker de är rätt långa i ärmarna så jag har köpt "liten" storlek på tröjan, men T-shirtar kan ju vara stora.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Sonen fick regnkläder i ettårspresent häromveckan men vi kan inte bli kloka på om vi ska byta storlek eller inte. Vi fick storlek 86...
Svar
10
· Visningar
5 084
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp