Bebisar gör en snurrig...

FannyN

Trådstartare
Jag har alltid trott att det är hormor som gör nyblivna mammor lite disträ men det stämmer inte.
Sen vi fick bebben i huset som då var tre veckor är jag extremt rörig i huvudet.
Jag nyss letat igenom hela köket och tvättstugan efter en megapåse ostbågar för att sen komma ihåg att den såg jag på jobet:angel:
Eller är det bara en fördom? Eller är det att man sover mindre?
Jag funderar på vad som händer för jag är inte mig lik alls....
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Hi hi, känner väl igen det :rofl: :rofl: .Jag brukade säga att halva hjärnan sköter ammningen och den andra halvan gör så gott den kan:D .
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Ah, men då tror jag att jag har svaret! Det är inte graviditeten som triggar hormonerna (jo, den också, men inte enbart). Det är det mänskliga anknytningshormonet oxytocin som ställer till det för många och den produktionen triggas bland annat av hudkontakt. Så det ör inte så konstigt att du har lite luddskalle, tänker jag. :D Mysigt med en bebis!
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Ah, men då tror jag att jag har svaret! Det är inte graviditeten som triggar hormonerna (jo, den också, men inte enbart). Det är det mänskliga anknytningshormonet oxytocin som ställer till det för många och den produktionen triggas bland annat av hudkontakt. Så det ör inte så konstigt att du har lite luddskalle, tänker jag. :D Mysigt med en bebis!

jaaa!!!!:bow: :bow:
såklart.det är enorm skillnad kan inte koder längre vet inte var tanklocket är etc.
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Åh så jag är inte ensam om att vara allmänt förvirrad och glömsk och snurrig???
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Man har ju alltid en del av uppmärksamheten på bebisen, även när man gör annat, så det är klart att det där "annat" får aldrig ens fulla uppmärksamhet. När jag började jobba efter min mammaledighet tyckte jag att det var en oerhörd lyx att kunna få ägna mig helt och fullt åt arbetsuppgifterna och koncentrera mig bara på det.
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Jag tror som Pallas ungefär. Plus ett nytt stort ansvar, klart att en hel del av hjärnan är upptagen med det, och då blir det mindre plats över till annat.

Själv blir jag till och med lite korkad och fixerad bara av att se en bebis jag inte ens känner, särskilt när de är runt 6 månader gamla. Ska jag på arbetslunch måste jag sitta med ryggen åt eventuella bebisar på serveringen, för annars funkar jag inte som en intellektuell person.

När jag disputerade var det en bebis i publiken. Tack och lov varken såg eller hörde jag honom. Hade jag gjort det hade jag aldrig blivit godkänd. Efteråt fick jag hålla honom en bra stund (pappan är min kompis), och jag kände verkligen hur stressnivåerna bara rasade neråt. Jätteskönt!
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Konstigt, man är nog rätt olika ändå.... sådär har jag aldrig känt - inte ens med egen bebis! Bara den där lilla splittringen att så länge bebis är under mitt ansvar, så är en liten del av min uppmärksamhet där.
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Konstigt, man är nog rätt olika ändå.... sådär har jag aldrig känt - inte ens med egen bebis! Bara den där lilla splittringen att så länge bebis är under mitt ansvar, så är en liten del av min uppmärksamhet där.

Jag tror att viär olika känsliga för hur oxytocinet påverkar oss. Själv tror jag på allvar att jag blev oxytocinförgiftad, för jag tappade all form av intellektuell tankeförmåga när jag nyss fått barn, alla tre gångerna. Jag fattade inte skämt, inte ironi eller sarkasm, kunde inte hålla en enda vettig tanke i huvudet alls. Det kändes hemskt, eftersom jag normalt är en väldigt tänkande och analytisk person md höga krav på intellektuell stimulans.
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Jag tror att viär olika känsliga för hur oxytocinet påverkar oss. Själv tror jag på allvar att jag blev oxytocinförgiftad, för jag tappade all form av intellektuell tankeförmåga när jag nyss fått barn, alla tre gångerna. Jag fattade inte skämt, inte ironi eller sarkasm, kunde inte hålla en enda vettig tanke i huvudet alls. Det kändes hemskt, eftersom jag normalt är en väldigt tänkande och analytisk person md höga krav på intellektuell stimulans.

Själv hade jag KVAR mitt behov av intellektuell stimulans, vilket också var rätt jobbigt.... Omgivningens förväntningar var att jag skulle "nöja mig" med att ta hand om barnet och amma, medan min hjärna ville fortsätta som förut. Jag löste det genom att inse att det GÅR att läsa böcker samtidigt som man ammar, och man kan snickra ihop en hemsida bara för skojs skull när bebisen sover.....

Den enda oxytocin-påverkan jag kunde märka på mig själv var att jag blev otroligt sömnig av att amma! Men det gick över så fort bebisen ätit klart.

Förresten: Oxytocin frigörs ju inte bara av bebisar, utan av all hudkontakt, massage, klappa hunden/hästen/katten osv.... Märker du av det också, eller var det bara i samband med barnafödande som du fick en "överdos"?
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Förresten: Oxytocin frigörs ju inte bara av bebisar, utan av all hudkontakt, massage, klappa hunden/hästen/katten osv.... Märker du av det också, eller var det bara i samband med barnafödande som du fick en "överdos"?

Enda gångerna som liknar bebisdimman är vid massage och efter sex, då håller det i sig ett bra tag. I övrigt blir jag som du beskriver - lite trött men det går över när stimulit upphör.
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Hihi, jag har alltid trott att det är för att man ammar men den teorin kan jag alltså slå bort.... :p

Hur länge har du haft bebben?
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Under graviditeten drabbades jag aven lätt form av "gravdi demens".
Såg fram emot att bli normal igen men har nu drabbats av grav "ammnings demens"

Jag har noll koll!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Bebisar gör en snurrig...

Själv var jag så trött i huvudet första månaderna att jag då sonen var 1½ månad "råkade" parkera den lille stackaren, kvar i bilbyttan i kundvagnen på kundvagnsparkeringen :o
Tyckte vagnen var trög att få in och förstod bara inte vad i hela världen det var som tog emot :confused: :eek:

Till slut klappade sonens far mig på axeln och förklarade att det vore trevligt om vi kanske tog med den lille hem :cool:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 525
Senast: Imogen
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 788
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 807
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 322
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp