Bebis eller häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lindon

Trådstartare
Jag går omkring med lite ångest. Fyller 23 år i år och har alltid tänkt att jag ska ha barn innan 25 eller ÅTMINSTONE innan 30. Nu börjar det pluppa upp små ungar här och var, alla verkar få nu tydligen. Och alla är nästan yngre än mej :eek:

Jag och min pojkvän har bara varit tillsammans i 9 mån..han är äldre än mej, 27 år. Nu är det så att jag är mycket mer intresserad av att skaffa hästar ist för ungar just nu. Vi har pratat smått om det och vi vet av en tomt med ladugård att renovera som skulle vara perfekt för hästar och bygga hus på. Tänkte gå klart skolan nu (blir klar i höst), jobba och börja söka häst nästa år, ev. inakordera den i nåt stall tills vidare... Min absoluta dröm är att ha just 2 hästar på egen gård. Har haft häst för en tid sen (fick tyvärr avlivas) så jag vet hur mycket arbete det är.

Det jag funderar på, hur gör man med ungarna sen?? Låt säga att jag får mitt hus och mina hästar och har det så några år. Sen är det väl dags att skaffa ungar. Är man helt ut och cyklar som tänker att man ska klara det?:confused: Läste en annan tråd om hur vissa gör med ridningen och så...Berätta ni kloka bukare, ni med hela köret - ungar och hästar!

Min yngre syrra har bebis och visst är hon underbar :love: men det känns som att hästarna lockar mer! sen vad tusan gör det då om jag är över 30 när jag får mina barn? men det finns så många som säger att det är mindre riskfyllt att va yngre, stackars barn med gamla föräldrar...(mina föräldrar var unga).

Lite svamligt blev det, men är tvungen att skriva av mej lite och kanske få lite svar på mina frågor och tankar av andra!
 
Sv: Bebis eller häst?!

Min första tanke var "du är 23, sluta fundera så mycket" Du har all tid i världen att skaffa barn, häst, hus mm. Du och din pojkvän har inte varit ihop särskilt länge, lugna ner dig. Det kommer att klarna för dig vad du vill göra och när.

Lycka till!
 
Sv: Bebis eller häst?!

Min första tanke var "du är 23, sluta fundera så mycket" Du har all tid i världen att skaffa barn, häst, hus mm. Du och din pojkvän har inte varit ihop särskilt länge, lugna ner dig. Det kommer att klarna för dig vad du vill göra och när.

Lycka till!

Kan bara hålla med:) Ta det som det kommer:D
 
Sv: Bebis eller häst?!

Man ska absolut inte stressa upp sig över sånt när man är 23 år säger alla, de flesta skaffar barn först i 30 års åldern nu för tiden.
Varför skulle man inte kunna ha häst & barn?
vi har planerat det så att sambon nog kommer få ta ut hästarna som är uppstallade, i hagen innan han sticker till jobbet, sedan kan de antingen gå på fri tillgång på vintrarna eller så kan jag sticka ut & ge lunch till dem på dagen, sedan fixar jag ridning & mockning när sambon kommer hem & så får han ta barnet då , på kvällarna.Funderar även på att plugga lite under föräldraledigheten så som det ser ut nu kommer han få ha barnet på kvällarna & jag på dagarna.Det kan man väl kalla delad vårdnad:p
 
Sv: Bebis eller häst?!

Eftersom du bara är 23 kan du ju kosta på dig att vänta till du känner din kille så pass att du är någorlunda säker på honom och på "er".

Det tar tid att lära känna varandra och de flesta som passerat 30 känner inte att de har den tiden att lära känna sin partner utan sätter igång med avelsverksamheten tämligen omgående på vinst och förlust.
Sedan är det procentuellt många som går isär också innan första barnet hinner bli 1.

Ta tid på dig, gör inte samma tabbe som så många andra.
 
Sv: Bebis eller häst?!

Funderar man på vad man gör med ungarna sen är det bara att vänta!

Jag och min kille bodde på en underbar gård som tyvärr såldes och vi hade inte möjlighet att köpa den då, vilket tom säljaren tycker är trist!

Nu hyr vi ett annat hus som är helt okey, närmare till stan och med en lagom stor tomt.

Drömmen om en gård finns hos oss båda, vi vet exakt hur våran gård ska se ut och vet att det kan dröja upp till 10-15 år innan den dyker upp, men vad gör det? Då klarar sig ju barnet/barnen sig själva! I alla fall klarar de att åka moppe till kompisar, de kan ta ansvar osv.

Jag vill ha stall och sambon vill ha skog. Det "går" inte att sköta med småbarn om man inte vill jobba arslet av sig.

Häst har jag redan! Och vi ska sälja några av våra bilar nu för att köpa kombi. Vi har båda fast jobb och ett livslångt hyreskontrakt på huset vi bor i.

Det känns helt rätt :)
 
Sv: Bebis eller häst?!

Jo, har ingen tanke på att skaffa barn NU!:smirk: blir nog hästar istället. För är det så att det inte funkar så är det lättare att gå från varandra om man "bara" har hästar ihop än ungar ihop!

Det jag mer funderade på är att om det är omöjligt att pussla ihop just barn + hästar. För köper jag häst nu så inte vill jag sälja dom när jag blir 30 å barnsugen... känns lite som så att om det inte är en bra tid nu att skaffa hästar, när blir det då?
 
Sv: Bebis eller häst?!

Jag skulle hellre rekommendera att skaffa häst än barn i den ålder du är nu men det är förstås väldigt individuellt. Jag är väldigt glad över att ha kunnat haft en så aktiv ryttarkarriär före barnen för just nu är det sannerligen inte lätt att fixa både barn, häst, jobb, hus och så ska man ju ha tid, lust och ork att även vårda förhållandet.
Jag ser det som att man får räkna med en mellanperiod hästmässigt under småbarnsåren för att sedan komma igång starkt.
Hästen har alltid tidigare varit väldigt högt på prioriteringslistan men nu är det självklart barnen man i första hand vill umgås med efter jobbet.
Sedan finns det förstås föräldrar som fixar barn och hästliv galant, oftast har de dock andra förutsättningar ifråga om att båda parterna har samma intresse, de har hästarna på gården, kan ha flexibel arbetstid (nattjobb m.m.) samt att vissa hästar klarar mer oregelbunden träning än andra.
Så det finns inget facit, det fungerar för vissa men inte för alla.
 
Sv: Bebis eller häst?!

Om man vill så går det att ha både häst och barn samtidigt!
Jag har tre barn, 5 år och yngre. I mina hagar går 9 hästar och 17 får.
Man får kanske sänka sina krav på vad man ska hinna med att göra med hästarna under en period i livet och det förutsätter också att man har en pappa som faktiskt tar sitt ansvar som pappa, så att du kan få lite egentid i stallet hos hästarna. Men det går utmärkt att ha både häst och barn.
 
Sv: Bebis eller häst?!

Ja vad tusan gör det om du är över 30 när du får barn??? Jag var 31 och det var först då det var bra läge i livet. Bry dig inte om vilka kompisar som får barn, det kommer säkert finnas kompisar som får barn när du är 30 också (30 är knappast lastgammalt). Varför bry dig om huruvida dina kompisar fått barn öht?

Nej, njut av bonusbarnen som dina kompisar och syskon får och gör det nu som du vill nu.
 
Sv: Bebis eller häst?!

Jag är 35 år och ska få mitt första barn om 5 veckor*förhoppningsvis* När jag var i din ålder prioriterade jag hästarna, jag var inte så intresserad av att skaffa barn då. Alla kompisar runt omkring kläckte ur sig, visst dom var rara o gulliga men jag ville inte ha nån då. Så, en del är så. Nu känner jag mig jättemogen för att skaffa barn och jag längtar verkligen. Vi bor sen-98 på egen gård med stall och det var lite sånt jag kände oxå, att jag inte ville vara inackorderad med barn. Asch, få inte ångest!
 
Sv: Bebis eller häst?!

Hej!
Ibland kan man inte planera allt... Jag har en häst och en flicka på 10 månader. När jag blev gravid var jag helt övertygad om att jag skulle fixa både barn och häst. Efter åtta månader blev det lite övermäktigt när min dotter inte längre var nöjd att sitta i vagnen när jag mockade, och jag red en gång varannan vecka. Jag kände att min häst förtjänade bättre än så och jag hade världens tur. Min medryttare ville ta honom på foder, så nu bor han hos dem och har det jättebra! Allt löser sig! Bara för att man en gång köper häst är det inte säkert att man alltid har häst...Sedan finns de dem som fixar att ha bebis och häst! Det hade säkert funkat för mig om min man inte alltid jobbat (inte alls bittert;-)
 
Sv: Bebis eller häst?!

Egentligen gör det ingenting! :smirk: Vet inte...jag har liksom alltid haft den tanken att jag skulle vilja ha barn när jag kom upp i den här åldern. Har nämligen varit barnsugen hela min ungdomsliv, men nu då jag är i mer "rätt" ålder känns det inte alls rätt mer!

Jag ska göra det som känns bäst, skaffar mina hästar då jag kan och sen barnen då vi har lust med det. Min sambo är inte heller så barnsugen ännu.

Jag vet precis varför jag stressar upp mig, ska alltid ha ALLT planerat för den kommande framtiden så noga som möjligt, kan aldrig låta saker komma som dom kommer! Måste väl ta å lugna ner mig!:cool:
 
Sv: Bebis eller häst?!

Egentligen gör det ingenting! :smirk: Vet inte...jag har liksom alltid haft den tanken att jag skulle vilja ha barn när jag kom upp i den här åldern. Har nämligen varit barnsugen hela min ungdomsliv, men nu då jag är i mer "rätt" ålder känns det inte alls rätt mer!

Jag ska göra det som känns bäst, skaffar mina hästar då jag kan och sen barnen då vi har lust med det. Min sambo är inte heller så barnsugen ännu.

Jag vet precis varför jag stressar upp mig, ska alltid ha ALLT planerat för den kommande framtiden så noga som möjligt, kan aldrig låta saker komma som dom kommer! Måste väl ta å lugna ner mig!:cool:

:smirk: jag känner igen mig i det där... fast jag är nog lite mer överdriven.. Jag skall även hinna med allt jag planerat så fort som möjligt.... Resultatet blir jätte tait schema och inte plats för några utsvävningar... Inte så sunt kanske....men 17 vad man hinner med..
ibland är det nog bättre att inse att allt har sin tid.... och det behöver inte vara sammtidigt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 557
Senast: Voeux
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 384
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 793
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 527
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp