Beach Boy 814 mfl... fudneringar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 673

Trilla

Trådstartare
Ja vart sjutton tog han vägen???
E han såld til USA eller vad??

Sedan undarar jag oxå, ger han bara dressyravkommor?

fick bara såna funderingar nu idag .. jo förresten är det ngn som har ngn Tinka´s boy avkomma???

Jo vad gör D-day idag- står han i tyskland eller vad????

Jag hade stenkoll på sånt här förut men ja.... inte längre tydligen....

Har Hip Hop nån avkomma i ridbar ålder, nån 3åring eller så iaf eller 4 åring???
Om nån vet/har, hur är den och hur är stoet, fullblod eller halvblod??

Många frågor här ska ni veta...:p

Mycket tacksam för mina små funderingar så här på söndags efetrmiddagen!

Sv: Beach Boy 814 mfl... fudneringar!

Beach Boy exporterades till Kanada. Det var en artikel i Ridsport för något år sen om hans liv i sit nya hemland.
Du måste ha blandat ihop honom med någon annan, han är hoppförvärvare! Dock visar hans blup att han även lämnar riktigt bra gångarter till sina avkommor!
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=5004

Hip Hops äldsta avkommor är två år i år.

Beach boy har en del gångartsavkommor, bla COUGAR BOY (U:Ralmita-Ralme Z) som tävlat iallafall FEI Prix S:t Georges med placering.Vet att det fanns ngn mer här i trakten,på ngt lägre nivå men har glömt namnet nu...

Vi har haft en del med några avkommor till honoom att göra, överlag är det mkt känsliga individer med mkt bra takt i rörelserna:love:

Nu senast vi stötta på ngn var ett ungsto med den fins stammen BeachBoy-Cortez-Maximus och hon kunde minsann röra sig kanon, hon med...

Jag tycker det är så skoj när rent "hoppstammade" individer visar framfötterna i dressyren! och vise versa såklart

Att jag kallade honom hoppförvärvare är för att en mycket större andel av hans avkommor tävlats i hoppning än i dressyr enligt blup-sidan.

Jag tycker också att det är kul att hoppstammade hästar kan röra sig väl! Är emot uppdelningen av hopp- och dressyravel.

Jag är mkt medveten om det...

Men det "lustiga" är att många av dom jag träffat har hamnat hos dressyrryttare, och då utbildats o tävlats i den grenen.

Förmodligen utvalda en gång pga deras gångarter;)

Precis som jag tror att många QE hästar kommer att hamna hos många dressyrryttare i framtiden.

Jag menade egentligen att jag knappt kan komma på några tävlingshästar efter honom, det var därför jag hänvisade till blup-sidan:)

finns det ngn sida på nätet där man kan gå in och kika på HINGSTARNAS tävlande avkommor, dvs med namn och stam på dom?

Inte som jag känner till.

Tycker att det är trist att man via blup-sidan inte kan få upp hingstars avkommor, bara stons:mad:

Ja, verkligen.
Förstår inte varför det ska vara så...
DET borde vara en självklarhet att även hingstarnas (åtminstone poängtagande avkommor) fanns med under hingstarnas namn.

Okej jo "vi" får förhoppningsvis en fölis efter Hip hop nästa år, fullblods sto med mycket bra gångarter och bra hopphuvud, hiphopps ägare trodde att dte kan bli en bra kombination!

Nä det är Beach Boy jag menar, för jag har i stort sett bara stött på BRA dressyr hästar efter honom. men han är alltså en hoppförvärvare!!
Coolt! Med tanken på vilka fina "dressyr" hästar jag har sett efter honom... :)

Jag håller fullständigt med om att det är roligt att hoppindvider- lika så dressyrindivider, ger avkommor som kan gå bra i annat än enbart hopp el. dressyr.

Jag tycker oxå att man bör avla lite mot allround hästar. Jag personligen tycker det e ganska så svårt att finna hästar som går medelsvår hopp och dressyr eller högre. Jag har mött själv en häst som har gått 160 hoppning samt st:george i dressyr. Vilket jag tycket verkligen va en häftig allround häst!
Tänk om de fanns fler som gick sådan allround?

Jag såg Kerstin Dahlberg rida omkring på en jättefin Beach Boy-fux på en tävling i våras, så visst har han trots att han är hoppförärvare även lämnat gång!

Min syster har en Beach Boy avkomma som hon tävlar hoppning med. Han går idag på tävling 130 hoppning (tror jag) och tränar 140 ännu så länge.
Mörk burn och väldigt stor, ca 170 i manken..

Som tidigare nämnt, Beach Boy är avlad för hoppning, men rör sig väl och har stort xx inslag.
bboyfade.jpg

I stamtavlan har han alla indegrienser som skall till för att hoppa väl. I mödernet ligger gediget gelderlandblod, som är rejält linjeavlat på van Wittensteinblodet. Det finns knappt inte en framgångsrik, holländsk häst idag, som inte går tillbaka på det blodet. Det var väldigt genomslagskraftigt. De rörde sig ochså ofta väl.
I fälttävlan har Beach Boy avkommor som Beach Star, Bea (unghäst VM), Feldschwalbe, Major Tom och Rabbisch.
Marco Bay går/gick väl svår körning?
Dressyr har jag ingen koll på. :o

När det kommer till godkända hingstar.
Baltimor (ue Landgraf I), Bee Chero (ue Donkosak), Benetton (ue Renoir I), Blue Badagri (ue Grossfürst), Boitano (ue Futuro), Brandenburger (ue Wendekreis), Pasolini (ue Stanford), Polanski (ue Stanford) och Billy Boy (ue Steinbeck).
Pasolini verkar inte i avel idag men tävlar så smått. Billy Boy har jag aldrig sett och vet inte vad han gör idag.
De är de jag känner till. Har inte sett att han har fått några i Kanada än.

Pasolini gick svår hoppning med Helena Hugosson och hans helbror Polansky kom väl upp i klasserna innan han exporterades till Irland, där han blev godkänd för avel.
Be Chero är exporterad till US där han tävlas i dressyr har jag för mig. Har inte hittat uppgifter på att han verkar i aveln, men han kan ha bytt namn.
Brandenburger, svår hoppning
42_Brandenburger.jpg

Jag tycker han har det typiska Beach Boy huvudet! Uttrycksfullt och nästan lite sött! :)
Far till bla Blackstone (ue Pilot) http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.de/Hengstseiten/Blackstone.html
Framför allt är Branderburger morfar till pärlan Quaterback (e Quaterman)
quaterback.jpg

Har för mig Quaterback blev bundeschampion i dressyr förra året?
Han har också huvudet.
Han är även morfar till Arezzo
http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.de/Hengstseiten/Arezzo.html
Boitano verkar fortfarande i avel.

När det kommer till hoppning, så hade han ( i Tyskland) för ett par år sedan 122 tävlande avkommor, varav 16 i de högre klasserna i hoppning, och en i dressyr. Det finns säkert folk härinne som har tillgång till mer aktuella siffror.

I Svår hoppning finns Beatrice Pan, Brandenburger, Beach Game för att nämna några.

BB är morfar till Lavina (e Libero H) som tävlar grand prix nu. Eller gjorde för något år sedan. Hon var i alla fall med i Aachen förra året?
Sedan är han ju morfar till Arko III med! :love:
_39992874_skelton_getty.jpg

Han har ju också ett härligt huvud!
Och i avelsannonserna på honom skriver de om den fantastiske Beach Boy som är en av Zeus bästa avkommor.
Men här blev han ju aldrig någon "hit".

Nåväl, hans blup är på hans svenska avkommor, och det kan ju tyckar att det är synd att inte de utländska resultaten får räknas.
Men det är han ju inte ensam om, Carte d'Or fick ju inte heller räkna alla sina svårklassavkommor, innan han visade sig duglig på svensk jord. Annars hade de säkert haft ELIT bägge två! ;)
Men nu har ju BB ett helt knippe hopphästar i klasserna 130 och uppåt, så kanske hans BLUP går upp igen!

mvh

Billy Boy har tävlats i lätt hoppning, skymtade honom på en tävling för flera år sen. Har ingen aning om vad han gör idag, tyvärr, för hans mormorsmormorsmor;) var en mycket älskad ridskolehäst i min barndom.

Min kompis har en häst e. beach boy ue. castello.
Dom har placeringar i 140 så visst finns det hopphästar efter han.
Det som är lite kul med hennes häst är att från början skulle det bli hennes mammas dressyrhäst ( de har haft henne sen hon var 3 tror ja ) så hon kan passage o piruett o sånt:P haha.

här kommer två bilder:)

Pict0064.jpg

Pict0028.jpg

Billy Boy hade jag nästan glömt bort:o
Är han fortfarande hingst?
Han fick väl V för några år sedan...eller?

Är det bara jag eller har jag rätt om att många undviker Beach boy i avel för att han har rykte om sig att få "knäppa! avkommor?

Jag skulle vilja påstså att det ryktet är sant.
Iallafall angående min kompis häst. Det är ganska knäpp :P

Jag skulle inte kalla det för "knäppa" avkommor, utan för känsliga och kloka avkommor!
det är en ganska stor skillnad:D.
många ryttare klarar inte av den sortens sensibilitet...

Stammen på honom med Zeus-Lucky Boy** talar ju sitt tydliga språk:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka