Bästa insektssprayen?

Sv: Bästa insektssprayen?

Det fanns ett antal, bla produkter från renons.
I alla fall produkter som jag nu idag kan se ute i butik..

Orkar inte skriva/kolla efter alla..men sidan är sökbar och söker man på "häst" finns det en del nyttigt att läsa.

Senast ändrad:

*kl*
Jag använder Renons flugspray och fyra ess hästsalva!
Alla kryp förvinner ju inte, men de värsta iaf!

Men det är väl klass 3 som allmänheten får använda och klass 2, klass 1 som kräver utbildning eller speciell hantering?

Annars tycker jag det var lite intressant att läsa sig fram till att många flugmedel som säljs inte är godkända, vissa får inte ens användas enl kemikalieinspektionen..

Jag ser ju texten i nästa inlägg att det verkar som om klass 3 är den som allmänheten får använda. Pappa brukar faktiskt ha koll... (Därav kollade jag inte upp det hela, det är ju han som gått utbildningar mm). Han har också "orerat" om Round-up som man (tydligen, här har jag verkligen inte kollat något) får (fick?) använda i trädgården, men inte i lantbruket, möjligen om man har special tillstånd. Det är mer än en gång han har pratat om att man får använda så pass gifitga saker som privatperson men inte kommersiellt. Och nej, jag tror inte han vill ha dessa medel kommersiellt , utan snarast förvånas över att de är ok för privatpersoner.

Måste även erkänna att det är några år sedan vi hade desa diskussioner (10?), det är ju ett tag sedan jag bodde hemma.

Och visst är det skillnad på vad man sprutar över maten och vad man sätter direkt på pälsen. Volym mässigt går det ju om inte annat mycket större mängder till lantbruket. Däremot är det ju en mycket närmare exponering direkt på huden. Därmed är jag inte förvånad att det ibland blir reaktioner. Men, som sagt, det är itne heller lätt att hitta något som är effektivt och "ogiftigt" och som inte kräver att man nästan konstant applicerar det. Står själv och funderar på om jag ska köpa Ultra Shield eftersom alla säger att det är så bra. För att ha utifall att, redan nu har vi mängder med mygg.

Det fanns ett antal, bla produkter från renons.
I alla fall produkter som jag nu idag kan se ute i butik..

Orkar inte skriva/kolla efter alla..men sidan är sökbar och söker man på "häst" finns det en del nyttigt att läsa.

Jo alltså, jag har både sökt och läst på sidan men ser inte vilka som inte är godkända som finns kvar i handeln... iofs kan det ju vara i enstaka butiker som du har råkat på och som jag inte sett.

Vad jag har hittat har Renons tre medel som är godkända och det är bara dessa jag har sett ute i handeln... sen är det ju ganska lika namn på de som inte är godkända iofs...

Jag fick tag på Switch i dag i alla fall, :banana: men hade bara råd att köpa en. :(

kl
Jag använder Horsewise sommarspray (godkänd) och Skilligaryd hästsalva till skapet och mot knotten på kvällen, resten av kroppen sommarspray. Fungerar ganska bra tycker jag.

Jag använder numera ett medel gjort på daltjära, olja och några hemliga örter som jag köper av en kvinna i en enstaka belägen by. Fungerar förträffligt.

Jag använder Ultra Shield på "okänsliga" kroppsdelar, och Effol gel på skap och ganascher. Jag tycker Effols gel är det bästa medlet jag testat, det hjälper verkligen. US hjälper en liten stund, men jag tycker inte att effekten är särskilt långvarig.

US innehåller samma substans som Switch om jag minns rätt. min ena tål det inte.

Bremsenblocker funkar faktiskt på broms, men jag föredrar att spraya på eksemtäcket mest då det knappast är bra på sikt att spruta dem så mkt. eller ta in dem. Kom gärna igen o säg hur Clac fungerade.

Ang. Bremsenbolcker så köpte jag det för en del år sen o såg att det var tillverkat i D. o tänkte -Vad vet tyskarna om broms:crazy:. Tänkte sen om då tyskarna har skickliga vetenskapsmän- vilket de bevisligen var:bow:

Det fnns massor med bromsar här. Vi har karpdammar i området och gräsligt mycket bromsar. Så, tyskarna vet garanterat vad en broms är...

*KL*

Ultra Shield... det enda som hjälper här mot knottjävlarna men vi får mer eller mindra puffa på hästarna varannan dag, åtminstone dessa tider när de små elaka odjuren svärmar rejält! Bromsarna verkar inte ha klarat sig så bra då vi har haft rejält kallt och har fortfarande ner emot 10 grader på nätterna, grinar vi inte illa över... flugorna är minsta problemet och myggen har lugnat ner sig men knotten... huga!!! Men våra 2 hästar mår prima liv och har inga bekymmer, kliar sig ingenting förutom lite på bogarna

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 572
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka