Bästa insektssprayen?

Sv: Bästa insektssprayen?

Jag tror att Hälsingehonungs superbra hästsalva är giftfri så långt jag kan se på innehållet och så MJ:s hästsalva/djursalva trots den innehåller lite tjära. Prob har också giftfria produkter. Jag har använt dessa flera år, särsklit MJ är mycket effektiv men man måste ta på varje dag.

har inte kikat igenom tråden visserligen, men vad tusan gör man mot knott? Jag hann inte köpa Switch innan det slutade säljas eftersom jag var osäker på att använda det på de dräktiga stona... vi har sjukt mycket knott helt plötsligt och snart kommer det föl också :crazy:

Jag har använt Renons och det fungerar bra om man sprayar ett par gånger om dagen + smörjer med krämen runt juvren där det är som värst.. men det går sjuka mängder renons till fyra hästar. Har även provat skillingarydssalvan som tyvärr inte sitter kvar så bra när det är blött.

Senast ändrad:

Den heter MJ djursalva/hästsalva. Säljs inte på butik, ibland på djurklinik och hos vissa. PM:ar mer info om den.

Jag använder Ekholms "PROB- deo". Helt giftfritt och fungerar superbra! Fungerar genom att förändra hästens lukt.

Ämnena i Switch och US är inget jag vill utsätta varken häst eller miljö för när det finns alternativ som fungerar..

På min flaska US som är köpt nyligen står det 60 dagars karens. Men jag vet inte när den är tillverkad, kanske har de ändrat igen?

Jag använder DEO-Lotion (orange flaska med svart text och svart kork). Djuren är väldigt nöjda. :)

*kl*

Jag är lite fundersam till det här med flugmedel av diverse slag och alla dessa kemikalier. Varför har man det frivilligt på sin häst när man ändå resonerar med att det ena är giftigare än det andra? Varför överhuvudtaget ha något som är giftigt på sina djur?

Jag ska inte påstå att jag är helt fri om ryggen då det faktiskt står en renonsflaska i stallet som jag faktiskt använt. Denna flaska har dock räckt i tre somrar nu och har enbart använts när flygfäna varit överdjävliga.

Alla dessa medel är så pass giftiga att det är karenstid på många av dom och bara det är ju en varningsklocka att det inte är hälsosamt vare sig för djuren eller naturen. Jag håller absolut med om att man ska försöka underlätta för hästarna i alla krypstormar - men det finns andra alternativ som jag anser är bättre och främst mer hälsosamt.

Hur resonerar ni när ni medvetet dränker in era hästar med kemikalier?

Hur resonerar ni när ni medvetet dränker in era hästar med kemikalier?

Egentligen rent krasst sagt så använder vi lika mycket kemikalier på oss själva, i våra myggmedel,schampon osv.
Det är inte helt nyttigt och bra egentligen..men så ser det ut i många fall. Jag tror inte många är oskyldiga på den fronten.
Dränka tycker jag var ett hårt ordval, jag använder iaf lite och på mest utsatta ställen. Tar hellre ett bra flugmedel som funkar än en mängd infekterade sår och en häst som mår skit/inte kan vara ute pga lidandet av alla flygfän.

Jag testar alltid produkter som flugmedel på mig själv innan hästen.
Resonerar som så att blir inte jag sjuk eller att jag får hemska utslag på mig själv så fixar hästen det även.
Jag tror inte att det är rent gift vi pratar om heller, då skulle det överhuvudtaget inte få användas.

Hoppas det är ok med en länk, men här stod lite nyttig info http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Insektsmedel-for-hastar/

Senast ändrad:

Bläddrar man vidare på sidan, eller söker på "häst" kan man få fram aktiva substanser i olika flugmedel ifall man vill veta extra samt googla på dessa.

För att min häst lider nått fruktansvärt av insekterna och har inte ett drägligt liv utan hjälpmedel. Eksemtäcke hjälper bara till viss del och att ha honom instängd i 3 månader om året känns inte som en bra ide. Har du bättre förslag?

Jag tror att Hälsingehonungs superbra hästsalva är giftfri så långt jag kan se på innehållet och så MJ:s hästsalva/djursalva trots den innehåller lite tjära. Prob har också giftfria produkter. Jag har använt dessa flera år, särsklit MJ är mycket effektiv men man måste ta på varje dag.

Är MJ en förkortning för något eller är det något medel jag missat tro?
Av dom jag provat har jag inte hittat något som funkar bra, på just min häst kanske ska tilläggas. Men ger inte upp hoppet om att man kanske hittar något bra till slut, så tips tas tacksamt emot! :) Prob funkar däremot inte på min tyvärr, de jag har provat iallfall. (Börsen klarar inte att experimentera hur mycket som helst.)

MJ står för namnet på tjejen som kom på salvan. Den är mkt bra. Finns att köpa via några få ställen. Prova att googla MJ djursalva eller hästsalva, tror det skall komma upp ett ställe som säljer.

Jag blandar hälften MJ o vatten i en tom flaska, typ hårfärgningsflaska som de såg ut förut med skruvkork på och har på med en delad disktrasa.

Jag testar alltid produkter som flugmedel på mig själv innan hästen.
Resonerar som så att blir inte jag sjuk eller att jag får hemska utslag på mig själv så fixar hästen det även.
Jag tror inte att det är rent gift vi pratar om heller, då skulle det överhuvudtaget inte få användas.

Hoppas det är ok med en länk, men här stod lite nyttig info http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Insektsmedel-for-hastar/

Just det här med gift...Jag slutade använd Switch (har tack och lov klarat mig med annat) när min pappa berättade följande:

Som den lantbrukare han är måste han gå massor med utbildningar för att få hantera och sprida bekämpningsmedel. Inget konstigt med det.

Men, trots det får han inte hantera/använda bekämpningsmedel av klass 3. De anses för giftiga...
Switch tillhör den klassen. (Och en del medel man har i trädgårdar vill jag minnas).

Förvisso påverkar han blivande mat så arealen är ju betydligt större, men "svensson" kan enklet handla något som anses gifitgare och behandla djruen eller trädgården...

Men, ibland har man inget val, för att stänga in hästen 3 månader känns inte helelr som ett alternativ.

Men det är väl klass 3 som allmänheten får använda och klass 2, klass 1 som kräver utbildning eller speciell hantering?

Annars tycker jag det var lite intressant att läsa sig fram till att många flugmedel som säljs inte är godkända, vissa får inte ens användas enl kemikalieinspektionen..

Senast ändrad:

klass 3 är den lägsta klassen ja, även ultra shield, renons och några andra ingår i den klassen.

Det är ju också ganska stor skillnad på att spraya hästen och att hälla det över skördar som ska säljas till allmänheten sen. Folk kommer ju inte och äter på hästens päls...

Dandylinn: vilka medel är det som säljs men inte är godkända och inte får användas?

Frånkemikalieinspektionen:
När ett bekämpningsmedel godkänns av Kemikalieinspektionen placeras det i behörighetsklass 1, 2 eller 3. Det visar vem som får använda medlet. Medel i klass 1 och 2 får endast användas yrkesmässigt. För att använda medel i klass 1 krävs dessutom särskilt tillstånd och utbildning. Utbildning krävs även för vissa medel i klass 2. Medel i klass 3 får användas av alla.

Flera faktorer påverkar vilken behörighetsklass ett bekämpningsmedel placeras i. Förutom koncentrationen av verksamt ämne tar man också hänsyn till förpackningsstorlek, användningsområde, appliceringsmetod och om medlet förekommer i fast, gas- eller vätskeform.
Två olika bekämpningsmedel med ett och samma verksamma ämne kan därför hamna i olika behörighetsklasser.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 572
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka