Bästa insektssprayen?

Sv: Bästa insektssprayen?

Har lite samma fundering, är lite skraj för Ultrashield tyvärr pga tidigare dåliga erfarenheter, så även om det kliar i fingrarna att prova igen (tack vare att det håller i sig så länge) så vågar jag inte. :o

Har använts renons gamla variant och den har funkat hyfsat för min som mest är besvärad av flugor, men funderar på om jag ska prova den starka varianten i år för att även skydda mot fästingar och kanske broms.
Har inhandlat en flaska "Clac" som ska provas och utvärderas, brukar oftast behöva åtminstone två flaskor flugmedel per säsong. Nackdelen med den är väl att varaktigheten är ca 4 timmar, då skulle man antingen behöva spruta väldigt många gånger per dygn eller ha bara för ridningen och så får hästen klara sig ändå resten av dygnet.
Som omständigheterna är nu tror jag den skulle klara sig utan i hagen, flughuvan är viktigast, men misstänker att det kommer bli värre längre fram under sommaren.

Jag har en häst som är väldigt känslig för alla sorts äckliga flygfän.
Jag använder Ultra shield vid ridning och i hage men försöker hålla det i en mindre mängd. Försöker hålla mig till Renons när det inte är som allra varmast.
Vid ridning om kvällarna och dagar när det inte är så varmt kletar jag på någon sorts Effol-gel. Fungerar superbra tycker jag. Ska nog inhandla Effol på flaska också.
4S-salva får han ha på skap och andra känsliga delar som inte blir utsatta för sol.
Jag har även snott ihop ett egengjort flugmedel två somrar i rad nu som jag tycker fungerar riktigt bra. Det är med timjan och grönsåpa.. Har för mig att jag har hämtat det från bigganl här på buke. :D

kl

Använt Ultrashield två tidigare somrar och kommer att köra på det i år igen då det är det överlägset bästa jag haft. Det har hållit allt borta och verkat längst samt att flaskan håller länge, oftast en hel sommar.

Sprayar enligt anvisning och sen underhållsprayar jag vid behov.

Men sas det inte att den skulle sluta tillverkas eller inte få säljas pga något i innehållet? Vad jag vet så säljs den fortfarande och butikerna verkar ha laddat upp som vanligt?

Men attans så dyr den blivit..första flaskan jag köpte när den "kom ut" gick på runt 90 spänn :eek:

Då fick du nog ett specialpris, så billig har den aldrig varit. Däremot är det riktigt att alla flugmedel ökat rejält i pris.

För att reda ut begreppen:
Ultra Shield ska inte tas bort och inte heller ska receptet ändras. Det har ett gällande tillstånd till våren 2014 sedan ska det förnyas som för alla liknande medel. Det är inte någon karens för tävling och slaktkarensen har ändrats från livstid till 60 dagar.

Då fick du nog ett specialpris, så billig har den aldrig varit.

Så mycket kostade den faktiskt per flaska första sommaren jag köpte, köpte 2 flaskor totalt den sommaren till samma pris på två olika tidpunkter. Ingen annonsering om specialpris utan den stod bland alla andra flugmedel på en hylla och jag tänkte aha en ny sort den ska vi prova! Så billig har den varit för mig i alla fall

Prisnivån kanske skiljde sig när den lanserades och det gör det ju fortfarande..

Senast ändrad:

US innehåller samma substans som Switch om jag minns rätt. min ena tål det inte.

Bremsenblocker funkar faktiskt på broms, men jag föredrar att spraya på eksemtäcket mest då det knappast är bra på sikt att spruta dem så mkt. eller ta in dem. Kom gärna igen o säg hur Clac fungerade.

Ang. Bremsenbolcker så köpte jag det för en del år sen o såg att det var tillverkat i D. o tänkte -Vad vet tyskarna om broms:crazy:. Tänkte sen om då tyskarna har skickliga vetenskapsmän- vilket de bevisligen var:bow:

US innehåller samma substans som Switch om jag minns rätt. min ena tål det inte.

Bremsenblocker funkar faktiskt på broms, men jag föredrar att spraya på eksemtäcket mest då det knappast är bra på sikt att spruta dem så mkt. eller ta in dem. Kom gärna igen o säg hur Clac fungerade.

Ang. Bremsenbolcker så köpte jag det för en del år sen o såg att det var tillverkat i D. o tänkte -Vad vet tyskarna om broms:crazy:. Tänkte sen om då tyskarna har skickliga vetenskapsmän- vilket de bevisligen var:bow:

Min ena tål inte heller switch men klarar flusa och us så länge jag inte sprutar/häller det i mankammen eller i svansroten. Gör jag det så kliar hon sig.
Clac provade jag förra året när us var slutsålt och jag tyckte att det var ganska bra om än inte lika bra som us så var det okej att användas för att ta på lite extra när vi skulle rida.

För ridning har jag köpt en tvådelad täckning o rider med flugmössa- inte ETT enda skak med huvudet:banana:

Har aldrig kollat så, utan jag underhållssprayar typ efter regn eller de dagar det är mycket flugfän i farten eller att vi ska upp i skogen och rida där det gömmer sig mycket.

Så mängderna räknar jag inte utan sprayar när jag tycker att det behövs, lagom mängd på utsatta ställen :)

kl

Jag blev lite nyfiken på gel-flugmedlen, t ex Renons och Effol är det väl som har det? Vad poängen är.
Hästar som är rädda för att man sprutar på flugmedel kan jag ju förstå, själv har jag varit så "lat" att jag sett till att vänja hästen vid att man sprutar på kroppen trots att den var lite rädd för ljudet i början, och sen sprutat lite i handen och kletat ut på och runt huvudet så man inte råkar spraya i ögonen (funkar såklart med svamp också).

Men sen har jag funderat på om det kan vara en idé att prova ändå, idag t ex när det bara var svag fläktande vind och minst hälften av det jag försökte spruta på hästen försvann ut i luften. Det går så mycket i onödan.
Och dels så verkar ju vissa områden vara mer utsatta för knott t ex, kanske blir bättre täckning när man smörjer på gel.?

Ni som använder gel, använder ni svamp för att stryka på eller hur gör ni? Hur drygt tycker ni det är, skulle det fungera att regelbundet kleta på i princip hela hästen?
Funkar det mot knott?

(För övrigt kan jag tyvärr rapportera att Clac inte verkar funka mot småknotten, det satt en hel drös på hästen precis efter att jag hade sprayat på ett ordentligt lager. :/ Broms har jag inte hunnit utvärdera än, flugor verkar det funka hyfsat mot.)

Men det där handlar väl om karenstid för tävling? Tror de flesta pratar om karens för slakt när det gäller insektsmedel.

Jag har köpt Repel EQ från en som står i mitt stall som just börjat sälja det. Jag köpte en flaska 1 liter för 289 kr och sen blandar man det med hälften medel och hälften vatten. Får alltså 2 liter för 289 kr. Där jag bor kostar tex 0,5 liter renons 149 kr... så det är ett jättebra pris och medlet har så här långt funkat toppen. Vi har jättemycket mygg där vi bor tyvärr.

Alla insektsmedel är väl giftiga?
Själv använder jag swith och är mycket nöjd, och om man läser på förpackningen så är det det enda insektsmedel som man får använda på föl yngre än 1 månad så jag tror nog US och andra är medel är farligare än swith.;)

Tyckte jag också tills jag började läsa instruktionerna för hur det skulle användas, jag ska dränka hela hästen i ett tjock lager, men om jag får det direkt på huden ska jag spola länge under rinnande vatten... och om mina "domestic animals" får det på sig så ska de också bada.
Nej, jag ska nog prova något nytt i år...

Men alltså...så står det ju på det mesta inom kemikalieväg. Till och med tvättmedel...som finns kvar i tyget i dina kläder...som du har mot huden hela tiden... ;) Ultra Shield är bra. Jag sprayar det på mig själv till och med när flygfäna är som värst. Inte direkt på huden dock för jag tror jag har lite tunnare hud än hästarna, men tröjan jag har på mig luktar mer flugspray än häst! :P

Alla insektsmedel är väl giftiga?
Själv använder jag swith och är mycket nöjd, och om man läser på förpackningen så är det det enda insektsmedel som man får använda på föl yngre än 1 månad så jag tror nog US och andra är medel är farligare än swith.;)

Alla insektsmedel är inte giftiga, men jag vet personligen inget giftfritt alternativ inom rimlig kostnad som fungerar. Har en giftfri myggolja som fungerar ganska bra men skulle aldrig ha det på en hel häst utan kleta på där det är som värst. Sen är det ju olika ämnen det rör sig om och olika styrkor.
Eftersom min faktiskt reagerat på US så är jag lite skraj för det ämnet, åtminstone i den styrkegraden. Och Switch t ex har jag respekt för därför att det är giftigt för miljön och jag har hört hästar som reagerat kraftigt på det.
I slutändan får man ju väga hur bra effekt det ger gentemot hur bra effekt man behöver och kostnad etc.
Skulle det räcka med "vanliga" Renons jämfört med den 5 gånger starkare av samma giftiga ämne så skulle jag hellre välja den vanliga, eller om man hittar något helt giftfritt som fungerar. För det är ändå bra mycket medel man sprutar på hästarna per säsong och dom och man själv kan råka andas in. Men räcker inte effekten får man såklart leta annat som fungerar.

Jag använder gel som komplement, till huvudet, mellan bena vid skrapet och juver. Använder svamp som brukar medfölja. Använder Renons. Klart de ska tåla spray :).

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 572
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka