Bästa insektssprayen?

stjarnfrugt

Trådstartare
Vilket medel använder ni på era hästar om somrarna? Ni som rider alltså, det får inte vara nåt giftigt som tex Switch som man inte ska ha under sadeln tex...

Finns ju hur många varianter som helst så jag vet inte vad jag ska satsa på... Är första sommaren för mig med egen häst på 10 år och det har kommit så mkt produkter sedan dess. Köper ni eller blandar eget?

Sv: Bästa insektssprayen?

Jag använder Ultra Shield (svarta flaskan), sprayar enligt anvisning på flaskan, och sen "stödsprayar" jag vid ridning och överjävligt mycket kryp med Renons.

jag använder renons vid ridning, under betet så får hästarna ultrashield en gång i veckan och extra renons om det är extra mycket flugfän ute.

Effol använder jag vid ridning, funkar bra. Har även flug-ridtäcke vilket är överlägset bättre än alla flugmedel :)

Hjorthornsolja funkar mot vanliga flugor, stinker dock något fruktansvärt :p

Jag tycker inte att man ska använda något flugmedel under sadeln. Det är onödigt att tillföra något som kan ge skav.
Jag använder ultra shield ihop med flusa. Sedan använder jag insektstäcke med magplatta och hel hals när det är som värst med broms och knott om de går på bete.
Vid ridning sprayar jag lite extra ultrashield om det har gått några dagar sedan sist annars använder jag renons flugspray. Är det broms säsong använder jag också insekts ridtäcke. På araben används också huva, ibland även vid ridning om han verkar irriterad.

Det finns dels sådana som ser ut som vanliga ridtäcken och sådana som täcker i princip hela hästen med utskärning för sadeln. De är i samma material som vanliga flugtäcken.
Vi använder Ultra Shield som jag tycker är överlägset bäst.

Finns det ridtäcke som skyddar mot insekter?

Ja det gör det. De jag har har fast hals och är utskurna för sadeln. Tyvärr har de inte magplatta vilket jag saknar. Jag köpte mina på Ge-Kås för 5-6 år sedan men jag har sett att det finns lite här och var.

*KL*

Jag kör också Ultra Shield, helt klart bästa medlet! Enda som hjälper på min fröken, annars blir hon galen av flugor och knott på sommaren.

Absorbine Ultra shield, överlägset tycker jag!

Tyckte jag också tills jag började läsa instruktionerna för hur det skulle användas, jag ska dränka hela hästen i ett tjock lager, men om jag får det direkt på huden ska jag spola länge under rinnande vatten... och om mina "domestic animals" får det på sig så ska de också bada.
Nej, jag ska nog prova något nytt i år...

Renons och kompletterar med deras kräm + skillingarydssalva. På stona som inte rids har jag switchat men det blir det nog inget av när de går med föl vid sidan i sommar.

Ang ultra shield - Togs karensen bort helt på den igen?

Jag köpte en flaska ultra shield igår. Jag vet att förra ägaren hade det så hon tål det. Jag såg ingen text om karens heller. Däremot står det 30-60 ml men inget om hur många pumpslag det motsvarar???

Jag har sprejat kanske 4 pumpslag på varje sida över bringa, bogar, under magen, flankerna och rumpan. Det gjorde jag både igår och idag. Eller sk aman dränka in hela hästen första gången och sen bara fylla på vid behov? Är det bättre trots att instektstrycket inte är så stort här ännu? Är det skdaligt att "smådutta"?
Sedan känns det sisådär att spreja i ansiktet som det står att man ska. Samma med benen som dom kliar sig på. Hon har ju flughuva på sig ute så hon slipper flugorna i nyllet..

US är starkt, jag skulle aldrig ha det på huvudet - det innehåller ju faktiskt samma ämnen som SWITCH men in lägre form.

Det räcker, vi brukar ha ungefär så. Sen får man "fylla på" med jämna mellanrum framförallt om det regnat eller man duschat hästen. Har använt det på alla våra hästar tom den med exem och det har aldrig varit några problem. På huvudet skulle jag inte ha det. Kan dutta lite i springan mellan flughuvan och täcket men inte mer.
Lewellyn; Karensen kom och gick på bara någon vecka på en hel hög olika medel.

Jag spolar av henne dagligen efter ridning då hon är svart och svettas bara av att gå i hagen. Därför blir det ju att jag även sprejar på US varje dag i den mängd jag beskrev. Men då borde det funka alltså? Har inte sett att hon är så mkt biten, å andra sidan har vi inte mkt insekter just nu, mest flugor. Kanske kan man spreja bara varannan dag..?

Jag använder Ultra Shield. Inte för att jag tycker det fungerar perfekt men för att jag tycker det fungerar bäst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 572
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka