Bästa groomingtipsen!!!

Sv: Bästa groomingtipsen!!!

tvätta svansen är nog ingen fara, det var mer att ha på bläsen jag tyckte kändes onödigt ;)

Olja låter som om det ska bli lite halt när man ska knoppa. Är det någon som testat Magic Brush som man köper på H***s? Jag köpte idag men mina pållar var för blöta efter regnet för att jag skulle kunna prova :-(

Jag tycker de är toppenbra. Man kan verkligen gnugga loss lösa hår och skit även på ömhudade djur som inte gillar piggborstar...

Appropå den här tråden, vilken groomingbag är STÖRST? :D

Hittade att man kunde designa själv hos AS men jisses så liten den var! :crazy:
Jag vill få plats med:

Ca 10 borstar om inte mer!
Pälsglans
Våtservetter
Helosan
Jodopax Gel
Saxar (2st)
Gummiband
Schampo
osv osv! ;)

Och den ska helst inte vara i lila eller rosa! :grin:

Oj vad många borstar!!? :) Använder du alla? Till vad?

Jag är fascinerad, har nog bara vanlig borste, en separat till svansen (så jag slipper pälsglans i resten) och så ett ryktset, plus en hovborste. Det är nog de enda jag använder regelbundet och därmed de enda som bor i min groomingbag. Har en mindre modell, ovan nämnda borstar, pälsglans, saxar, gummiband, hovsvärta, mankam, hovkrats, ryktsten, hårgel, tvättlappar och ibland sporrar och läderservetter bor i den och har ändå gott om plats till mer. Finurlig liten sak :)

Inför tävling brukar jag lägga sista dusch med pälsglans på benen så fäster inte smutsen lika bra. När jag jobbade i tävlingsstall så satte vi stallbandage på de hästar med vita tecken på benen. Instämmer i de flesta andra tipsen som har dykt upp här!

3 till kroppen
1 till man, lugg & svans
1 till benen
1 till ansiktet
1 till hovarna
1 ryktsett (ryktborste + skrapa)
1 Piggborste
1 Vattenskrapa
4 olika gummiborstar för massage och fällning

+ Hovkrats! :laugh:

Jag är inte helt imponerad av Magic Brush. De funkar bra till leriga ben (torkad lera) och till ponnyns tjocka, långa vinterpäls - till kortare päls är de sämre för det är riktigt, riktigt svårt att få bort de hår som fastnat i borsten sen. Hörde ett tips att använda en stålkarda men har inte testat själv än. Mitt halvblod tycker dessutom att borsten är för hård, hon vill hellre att jag använder den lilla gummiskrapan till pälsfällning.

Och du vill ha just en bag? För annars kan jag rek. en kundkorg. Då får du plats med allt det du vill ha med!

Det här kanske inte du TS har nytta av men kör det ändå. Stövlar som man vill ha riktigt blanka ska man ha skokrämen Parade Gloss till. Torka först stövlarna rena med en vattenfuktad trasa. Värm skokrämen med en tändare. Smeta ett tunt lager på hela stöveln. Putsa sedan med bomull. Blir spegelblankt!

Ett tips som alla oavsett gren kan ha nytta av är Never Dull Magic Polish till alla metalldetaljer (bett, stigbyglar, sporrar, spännen m.m). Blir väldigt blankt!

Tandborste är väldigt användbart tex för att få rent vid sömmarna på träns.

Microfibertrasa till den sista putsen tar bort det sista stövet och ger fin glans.

Vita schabrak tvättar jag med Vanish.

Innan flätning tar jag ett tungt lager med hårgele. Smetar ut det i handen och drar igenom manen med händerna. Det får inte bli för mkt.

Och du vill ha just en bag? För annars kan jag rek. en kundkorg. Då får du plats med allt det du vill ha med!

Ja jag vill komma bort från plasten och ha en smidig bag! :laugh:

Såg nu att Flyinge Ridsport (online) har en Eskadronbag :love: i blått, tror att det får bli den! :laugh:

Men vad ska man egentligen ha benskydden i, vet att jag sett en väska för lindor, borde fungera? :laugh:

Jag såg på Hippson nyligen en som hade sytt sig en egen väska för lindor. Hon hade använt en tygväska från Systembolaget och sedan ändrat på fickorna för att de skulle passa för lindor. Men så som väskan är i originalskick (avsedd för vinflaskor) så borde den ju vara perfekt till benskydd?! :idea:

Jag är inte helt imponerad av Magic Brush. De funkar bra till leriga ben (torkad lera) och till ponnyns tjocka, långa vinterpäls - till kortare päls är de sämre för det är riktigt, riktigt svårt att få bort de hår som fastnat i borsten sen. Hörde ett tips att använda en stålkarda men har inte testat själv än. Mitt halvblod tycker dessutom att borsten är för hård, hon vill hellre att jag använder den lilla gummiskrapan till pälsfällning.

Slå borsten platt mot golv eller annat flera gånger, då "kryper" håret ut som att du kan ta bort det med fingarna.

Jag rullar inte flätorna när jag knoppar. Jag viker dem dubbelt två gånger. Då får den rätt form direkt.

Mina groomingtips:

Massera hela kroppen med en gummiskrapa, piggporste eller liknande - sen rykta ordentligt! Vid behov upprepa. Då får man bort ordentligt med smuts på djupet utan att behöva bada hela hästen vilket jag inte tycker är optimalt att göra för ofta. Plus att man drar fram allt fett så hästen glänser fint.

Om man har en häst som producerar mkt stöv så brukar det hjälpa att ta för vana att rykta den lika mkt varje dag. Typ bestämma sig för att alltid dra 3/5/10 tag på samma ställe beroende på hur mkt tid man har i vardagen. Då brukar stövproduktionen bli mer normal.

Klipp öron och hovskägg - det ger en mkt prydligare helhetsbild. Om man nu har en häst av varmblodstyp- de raser som ska ha hovskägg och dylikt kan man ta en stålkam som man brukar ha till katter och kamma hovskägget med. När jag klipper öronen har jag alltid en trubbig sax, tar handen och stryker öronhåret nedåt, klämmer sen ihop örat och klipper det som sticker ut. Vinklar alltid saxen med bladen uppåt för om hästen rycker till kan man råka göra den illa med saxen även om den är trubbig. Klipp aldrig inne i örat, håret behövs för att skydda! men tussar som hänger ut är ok. =)

Som någon redan skrivit - babyolja runt ögon och på mulen.

Fårskinnshandske som finish på kroppen. Putsa medhårs med flera snabba lätta tag. Då får man bort damm som lägger sig ovanpå pälsen och får till lite extra glans.

Hovar - Om man ska tävla så tycker jag att hovarna ska vara rena, vatten och rotborste för att skrubba rent, sen kan man smeta in dem med rapsolja för att de ska hålla sig rena i transporten - de blir i alla fall mkt lättare att borsta rena och torka med en trasa när man kommer fram.

Svans - Har hästen en ganska tussig svansrot så flätar jag ca 1,5-2 dm. Gör en inbakad fläta så långt som man vill ha, fortsätter sen en bit med vanlig flätning och fästen med gummisnodd. Sen tar man den "vanliga" flätan och trycker upp den under den inbakade delen så får man ett snyggt avslut på den inbakade flätan. Håller väldigt bra också! Om det är svårt att få med taglet högst upp på flätan så kan man först göra två små-flätor där man flätar in lite garn så att de blir längre och sen tar man småflätorna och börjar med den riktiga inbakade flätan.

Hela svansen flätas under natten innan tävling och får vara flätad och lindad i transporten (jag har inget svanskydd så jag lindar istället, viktigt är bara att man inte lindar för hårt! )

Pälsglans har jag bara i svansen då jag fick höra att det täpper till svettporerna i pälsen när jag jobbade i tyskland. Sen dess har jag bara av gammal vana aldrig haft glansspray i pälsen.

Manen delar jag alltid in i olika sektioner med gummisnoddar, lika många som jag vill ha knoppar, drar åt toffsarna så de sitter ganska tight och sen går jag runt till hästens manlösa sida och kollar att jag fått indelningen jämn. Jag gör alltid ett ojämnt antal knoppar i manen - har man ett jämnt antal kan halsen lätt se ut att vara delad i två.

Knopparna gör jag antingen flyingeknoppar eller sydda beroende på hur hästen ser ut. Vid basen av flätan flätar jag hårt nära nacken och manken och mjukare mitt på halsen - då får man lite fusk - välvning på halsen. Man-gegga för att få flätorna att inte bli så frissiga brukar jag ta vaselin eftersom jag ofta har det i skötväskan, och det känns rätt tryggt eftersom det inte är giftigt. Man kan tro att det ska bli halt men jag tycker det är lagom klibbigt - stryker på en liten klutt i basen av flätan och drar det igenom manen med fingrarna. Manen blir lätt att fläta och väldigt glansig.

Knoppen i pannluggen gör jag alltid med en inbakad fläta om hästen är lite bökig och med en utbakad fläta om den är snällare.

Stövlarna putsar jag med kiwi skokräm - tror ngn annan nämnde den, den med high polish som man tänder eld på. Stryker på ett tunt tunt lager, putsar med skoborste tills de blänker - sen ett lager till, putsa bort nästan allt och upprepar tills jag kan se färger i stöveln. Då avslutar jag med nylonstrumpa - trär strumpan över handen och putsar med snabba lätta tag. Ska prova att försegla putsen med hårspray nästa gång.

*kl* Tvätta hela benskydden med lädertvål, dom blir jätterena och får en snygg finish. Man kan även ha på lite läderfett, men torka noga så det inte blir en kladdig yta som drar åt sig smuts.

Pm:à gärna mig var du hittade grooming bagen
Har letat efter något sådant länge. Fattade inte förkortningen 

Det här kanske inte du TS har nytta av men kör det ändå. Stövlar som man vill ha riktigt blanka ska man ha skokrämen Parade Gloss till. Torka först stövlarna rena med en vattenfuktad trasa. Värm skokrämen med en tändare. Smeta ett tunt lager på hela stöveln. Putsa sedan med bomull. Blir spegelblankt!

Ett tips som alla oavsett gren kan ha nytta av är Never Dull Magic Polish till alla metalldetaljer (bett, stigbyglar, sporrar, spännen m.m). Blir väldigt blankt!

Tandborste är väldigt användbart tex för att få rent vid sömmarna på träns.

Microfibertrasa till den sista putsen tar bort det sista stövet och ger fin glans.

Vita schabrak tvättar jag med Vanish.

Innan flätning tar jag ett tungt lager med hårgele. Smetar ut det i handen och drar igenom manen med händerna. Det får inte bli för mkt.

Min tanke med tråden är att samla så många tips som möjligt på ett ställe :D alla förslag är välkomna, jag är ju westernnörd o håller på med plesure så alla tips funkar inte för mig, men för någon annan gör det ju det. Fortsätt tipsa på!:bow: Mjuk nagelborste funkar fint om man ska göra rent mönstrat läder förresten :-)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 774
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 810
R
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka