Bästa groomingtipsen!!!

B070715

Trådstartare
Så här i tävlingstider tycker jag att vi delar med oss av bästa groomningtipsen. Min favorit just nu är att byta ut ryktskarapan mot en svamp på slutet, blir galet blankt o fint:bump:. Vad har du för knep? Alla tips för alla färgen är välkomna. Ni som testar de olika tipsen får gärna lägga in före o efter bilder :-)

Sv: Bästa groomingtipsen!!!

-Babyolja på en handduk och torka av mule och runt ögonen:)
-Spraya på ett tunt laget pälsglans på hals och rumpa och torka av, det brukar ge glans och ta bort damm, men spraya inte sadelläget för då blir det halkigt!:p

mitt bästa grooming tips är att endast ta pälsglans i svansen, blir hemskt glatt om tyglarna om man tar det på halsen. och är det en hopp häst så är det ett stort NO! att ta det i manen av samma anledning.

för att få lite extra glansighet så tar jag en lätt fuktig svamp för att få bort den sista stöven från pälsen.
och vill man fläta man och svans så ska man undvika pälsglans i en vecka innan och inte borsta, då är den oftast lagom sträv och fet för att enkelt kunna flätas, när man väl flätat så tar man på hårspray och lite pälsglans i den lösa delen av svansen,

blir hemskt glatt om tyglarna om man tar det på halsen. och är det en hopp häst så är det ett stort NO! att ta det i manen av samma anledning.
Har aldrig upplevt det:crazy: På hopphäst kan jag tänka mig det, men har bara gjort det på dressyrhästar, och grejen är den att man tar bara liiiiite:p
I manen skulle jag ALDRIG ha i pälsglans!!:eek: Då kan du ju aldrig knoppa!

I min gröna ungdom körde vi en gång masssssor av pälsglans på HELA hästen inför en tävling, det var en spännande ritt kan jag säga när tävlingen väl startade. Ett misstag jag aldrig gör om. Om någon har tips för att få riktigt bra knoppar så kom gärna med dem. Fler tips välkomnas inom alla genrer så vi får till den bästa groomingtråden =)

I min gröna ungdom körde vi en gång masssssor av pälsglans på HELA hästen inför en tävling, det var en spännande ritt kan jag säga när tävlingen väl startade.
:rofl: jag var väldigt nära att göra det på en galopphäst en gång en halvtimme innan löpet, som tur var så han tränaren hindra mig från att spraya mer än svans och rumpa på hästen :p. skyller på att jag gick i 8an och var van vid att göra i ordning ridskolehästar :p

Jag har problem då jag har en häst med vit man och den måste tvättas dagen innan typ och då blir den halkig oavsett om jag har pälsglans eller ej. Så jag måste hitta nån slags "gucka" jag kan ha i för att ardenner-flätan senare ska hålla... Men vad? Finns det någon sjysst lim-produkt, kan ju även vara för människor. Dax-Vax kanske?! :crazy:

Annars så kan jag mest vit-tips då eftersom min pålle är vit. Tvätta man och svans med schampoo och skölj ur. Det sista du gör är att doppa hela svansen i en hink med utspädd jodopax. Då blir den helt gul men när det torkar blir det vitt som krita!

Potatismjöl har jag hört att många använder på vita ben men det har jag aldrig provat... Skulle jag hälla ett helt paket över hela min häst då eller? :D

Herregud! Pälsglans över hela hästen??:eek::eek:

Ja det är väl bara hälla potatismjöl över allt!:D

Kan bara skriva hur jag knoppar:
Flätar hårt och sista biten viker du in under snodden som du fäster flätan med. Så att det inte spretar ut en liten svans utan den viks in.
Sen rulla upp flätan antingen med snodden tillsammans, då blir knoppen ganska rund, annars rulla upp flätan och sätta snodden runt flätan i mitten typ så att knoppen bli något något avlång, men det sitter superbra:) Det är ingenting som syns:)
Hoppas man kunde förstå:D

Annars så kan jag mest vit-tips då eftersom min pålle är vit. Tvätta man och svans med schampoo och skölj ur. Det sista du gör är att doppa hela svansen i en hink med utspädd jodopax. Då blir den helt gul men när det torkar blir det vitt som krita!

Hur mycket jodopax använder man till en hink?

Funkar det på strumpor och bläs?

Sköljer man inte ur? Upplys mig :p

Finns flätningsgele för att få grejerna att hålla bättre. Man kan också smyga in extra gummiband i ardennerflätan för att fålla den bättre på plats. Jag brukar fuska med hårspray ibland men då får man ju tvätta om hela manen när man kommer hem igen för det vill man ju inte ha sittande i manen...Potatismjöl o jodopax kör jag, man får ha ca 1-1,5 dl till en normal svans o så gnuggar man in det. Det blir lila först men när det torkar blir det tokvitt :bump:

Hur mycket jodopax använder man till en hink?

Funkar det på strumpor och bläs?

Sköljer man inte ur? Upplys mig :p

med tanke på att jodopax är cancerframkallande och att veterinärer mer å mer får ifrån det så skulle jag inte smeta bläs å ben med det ;)

Jag använder jodopax men oerhört sällan kanske max 4 ggr per år. Tror inte att man ska ha det för ofta heller. Jag kör oerhört utspätt typ samma som till sår men med mer vatten i. Men vi kanske ska lämna diskussionen om det är bra eller inte. Här tipsar vi och så kan var o en få välja själv tycker jag :-)

Man behöver ju inte en full hink för att doppa svansen utan man tar så som man tycker. Säg att jag har en liter vatten och ½-1 deciliter jodopax kanske och lägger svansen i :)

Messy: Angående jodopax och cancer så tror jag hästen hinner dö av ålder innan den skulle utvecklat cancer från jodopax (i och med att jag enbart kör detta inför tävling kanske 10 ggr/år).

Förutom att allting är cancerframkallande idag, var har du läst det med jodopax?
Jodar inte kirurger sina händer innan de sätter på sig handskarna? och soldater i "varmländer" hade förut i alla fall handtvätt i jodopax flera ggr/dagligen....

Jag hade slut på hästschampoo en dag när min rosavita ponny skulle badas, tog första bästa; Clerasil mjällschampoo. Har aldrig haft en vitare häst!! :D Potatismjöl funkar bäst på pissfläckar. "Häll på" på fläcken, låt torka, borsta av så ska pinket följa med mjölet :)

*kl*
Har du en häst med mörk man där man vid knoppning ser en ljusare hud i benorna mellan knopparna? Ta en bomulstuss med outspädd jodopax och dutta i benorna så döljs dem snyggt.

En skvätt pälsglans på en svamp suger upp ytligt damm och ger pälsen en extra lyster.

Se till att hästskötaren ALLTID har en handduk med sig. Framför allt för att torka av dreggel från hästens bringa/ryttarens stövlar innan det är dags att gå in på banan.

När stövlarna är putsade ordentligt med skokräm och borste så kan man få till den högblanka looken genom att spraya hårspray på och sen gnugga med en nylonstrumpa.

Saltvattenspray kanske funkar? ger ju väldigt bra struktur i människohår åtminstone, och borde väl vara rätt snällt åt hästen också :)

Jag brukar olja in min vita hästa svans för att smutsen inte ska gå in i taglet så +att jag inbillar mig att det skyddar mot slitage. Kanske kan funka för att få manen mer samarbetsvillig vid knoppning.

Olja låter som om det ska bli lite halt när man ska knoppa. Är det någon som testat Magic Brush som man köper på H***s? Jag köpte idag men mina pållar var för blöta efter regnet för att jag skulle kunna prova :-(

Mina bästa (varav de flesta sagts):

Rykta i sicksack mönster mothårs (får upp mer stöv)
Babyolja på handduk runt mule och ögon
Potatismjöl på vita strumpor/bläs mm
Pälsglans på en handduk och gnugga, blir blankt och fint

Hårspray på nosgrimman - glansigt!

Vanlig matt och tråkig nosgrimma som är sprayad :angel:
nosgrimma.jpg

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 774
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 810
R
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka