F
Free_Fall
Sv: Bästa familjehunden?
En DvärgPudel kanske skulle vara nått?
En DvärgPudel kanske skulle vara nått?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du seriöst att det finns kanin-tax?
Haha va kul det låterJag trodde bara att det fanns: Strävhårig, Långhårig och Korthårig.
vill du ha en tuff hund eller en mjuk hund? en med egen vilja eller hellre en följsam? vill du ha en hund som älskar allt och alla, eller en som är mer tillbakadragen?
träffa lite olika hundar för att bilda dig en uppfattning om hur pass tuff/mjuk hund du vill ha. cairn terriers och schnauzrar är härliga hundar, men relativt självständiga och kan ifrågasätta. pudlar brukar vara lite mitt i mellan. cavalierer är mjuka och följsamma men ska inte vara överdrivet veka. rasen verkar dock något heterogen, några är kraftiga och lugna medan andra är spinkigare och lite mer fartfyllda. kolla med olika uppfödare!
En bekant hade en bekant som hade en bekant... som var dagmamma och hade västgötaspets. De fick omplacera vätten för den vallade barnen. Utöver det känner jag några stycken, inkl. min egen, som är helt OK med barn. Make och svärfar har vittnat om vallande valpar och stulna fotbollar, men så fanns då kennel i familjen, så det var inte en utan tio-tjugo...Jag kan inte riktigt hålla med om västgötaspetsen, fast jag har en själv, och är oerhört förtjust i rasen. Nu kan det ju vara min som är ovanligt ettrig och "på", men av de västgötaspetsar jag träffat är ett flertal ganska jobbiga ihop med barn. Kanske det går bättre med egna barn (mina är vuxna), men jag skulle aldrig släppa ihop min med småbarn.
Det man inte har i storlek får man ha i röst.Han är mycket flockbunden och gillar verkligen de som ingår i hans egen flock, resten skiter han högaktningsfullt i, förutom de som måste skällas ut.
Det är en rätt så gapig ras, och nej, jag tror inte ENBART det är en uppfostringssak.
Jag kan inte riktigt hålla med om västgötaspetsen, fast jag har en själv, och är oerhört förtjust i rasen. Nu kan det ju vara min som är ovanligt ettrig och "på", men av de västgötaspetsar jag träffat är ett flertal ganska jobbiga ihop med barn. Kanske det går bättre med egna barn (mina är vuxna), men jag skulle aldrig släppa ihop min med småbarn.
Min var alldeles underbar med barn, trots att den yngsta hon hade i hemmiljö (min lillasyster) var 9 år då hon som valp flyttade in hos oss. En god vän till mina föräldrar (tillika uppfödate av västgöte) har aldrig haft några som helst problem med barn tillsammans med någon av sina hundar.
Jag har själv 2 småbarn (2½ resp ½ år gamla) och funderar över att skaffa mig en hund till våren/sommaren, lutar åt att det blir en vätte, (alternativet är en bullterrier)
Han är mycket flockbunden och gillar verkligen de som ingår i hans egen flock, resten skiter han högaktningsfullt i, förutom de som måste skällas ut.
Min var med mig överallt, och hälsade glatt på de flesta (bara hon fick hälsa först)
Det är en rätt så gapig ras, och nej, jag tror inte ENBART det är en uppfostringssak.
Min var bara skällig när hon försökte valla ihop övriga hundar i familjen, som sket fullständigt i hennes försök att samla flocken
När man har en västgöte får man peka med HELA handen och vara tydlig. Då är de ganska lätta att ha att göra med, de ruskar av sig och säger att "jaja för f-n då kärring, vi gör väl som du vill. Den här gången...".
Visst har de egen vilja, men viljan är lätt att styra åt det håll man själv vill. Min hund var "stjärnan" på sin grundlydnadskurs (i konkurrens med flattar, labbar och rottisar samt någon springer spaniel)
Ja, det kan mycket väl vara soffpotatisar - en tid. Men en västgöte som inte får jobba, hittar snart på egna sätt att roa sig.
Tolkade TS som att "soffpotatisgrejen" inte gällde varje dag, utan mer var någon gång då och då
så det beror på vad du vill ha - vill du ha en mjuk och följsam och "lätt" hund så vill jag nog inte rekommendera en västgöte trots allt. Vill du ha en kaxig, rolig, enveten, arbetsvillig och mycket kan-själv och mycket jävlar-anamma, ja då är en västgöte helt rätt.
De är robusta, lagom i storlek, bra att ha i stallet. Synnerligen lättskött päls, som sagt. Men det är mycket underull som fälls två gånger om året.