Bästa familjehunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Magendy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 15 800
Sv: Bästa familjehunden?

Det är en annan sak jag undrar över: Jag har hört att det finna DvärgTaxar, är de mindre än vanliga taxar eller varför heter de just dvärg?... Har funderat ganska länge på detta ;)

Tax finns i tre hårlag och tre storlekar, normalstor dvärg och kanin, bröstomfånget avgör vilken storlek det är, kanin är minst. Finns således nio olika varianter av tax (dessutom finns ett flertal färger men det har jag ingen koll på)

Menar du seriöst att det finns kanin-tax?
Haha va kul det låter :rofl: Jag trodde bara att det fanns: Strävhårig, Långhårig och Korthårig.

Helt seriöst, kolla upp det om du inte tror mig, tigrerad kanintax det vore väl nått :P Tre djur i ett :D

Menar du seriöst att det finns kanin-tax?
Haha va kul det låter :rofl: Jag trodde bara att det fanns: Strävhårig, Långhårig och Korthårig.

Jag hade en strävhårig blandning av kanin och dvärgtax, Douglas hette han :)

tomas_douglas_halla_liten.jpg

Du får själv gissa vem som är taxen ;)

vill du ha en tuff hund eller en mjuk hund? en med egen vilja eller hellre en följsam? vill du ha en hund som älskar allt och alla, eller en som är mer tillbakadragen?

vill du ha en tuff hund eller en mjuk hund? en med egen vilja eller hellre en följsam? vill du ha en hund som älskar allt och alla, eller en som är mer tillbakadragen?

Vill ha en hund som är följsam men samtidigt inte vek. Som tycker om andra människor men som ändå kan dra sig tillbaka och inte vara "allas" mittpunkt...

Jag säger bara en sak: Cavalier King Charles Spaniel !

* Älskar allt och alla
* Hänger gärna med i skogen i timtal
* Vänliga mot barn (om barnen är vänliga mot dem, precis som de flesta hundar...)
* Allroundhundar (själv har jag tävlat i lydnad och agility med mina, plus tränat spår)
* Blir inte tokiga i skallen om de får ta det lugnt en dag eller två

Och så är de gudagoda, mjuka och uuuunderbart söta :love:

Senast ändrad:

träffa lite olika hundar för att bilda dig en uppfattning om hur pass tuff/mjuk hund du vill ha. cairn terriers och schnauzrar är härliga hundar, men relativt självständiga och kan ifrågasätta. pudlar brukar vara lite mitt i mellan. cavalierer är mjuka och följsamma men ska inte vara överdrivet veka. rasen verkar dock något heterogen, några är kraftiga och lugna medan andra är spinkigare och lite mer fartfyllda. kolla med olika uppfödare!

Jag kan inte riktigt hålla med om västgötaspetsen, fast jag har en själv, och är oerhört förtjust i rasen. Nu kan det ju vara min som är ovanligt ettrig och "på", men av de västgötaspetsar jag träffat är ett flertal ganska jobbiga ihop med barn. Kanske det går bättre med egna barn (mina är vuxna), men jag skulle aldrig släppa ihop min med småbarn.

Han är mycket flockbunden och gillar verkligen de som ingår i hans egen flock, resten skiter han högaktningsfullt i, förutom de som måste skällas ut.

Det är en rätt så gapig ras, och nej, jag tror inte ENBART det är en uppfostringssak.

När man har en västgöte får man peka med HELA handen och vara tydlig. Då är de ganska lätta att ha att göra med, de ruskar av sig och säger att "jaja för f-n då kärring, vi gör väl som du vill. Den här gången...".

Ja, det kan mycket väl vara soffpotatisar - en tid. Men en västgöte som inte får jobba, hittar snart på egna sätt att roa sig.

så det beror på vad du vill ha - vill du ha en mjuk och följsam och "lätt" hund så vill jag nog inte rekommendera en västgöte trots allt. Vill du ha en kaxig, rolig, enveten, arbetsvillig och mycket kan-själv och mycket jävlar-anamma, ja då är en västgöte helt rätt.
De är robusta, lagom i storlek, bra att ha i stallet. Synnerligen lättskött päls, som sagt. Men det är mycket underull som fälls två gånger om året.

jag håller med dig om västgöten. din har kanske extra mycket "personlighet" men de flesta brukar vara ganska tuffa. den elakaste hund jag någonsin träffat var en västgöte som tillhörde en släkting. den hunden var arg på allt och alla hela tiden. vi barn var skiträdda för honom.

träffa lite olika hundar för att bilda dig en uppfattning om hur pass tuff/mjuk hund du vill ha. cairn terriers och schnauzrar är härliga hundar, men relativt självständiga och kan ifrågasätta. pudlar brukar vara lite mitt i mellan. cavalierer är mjuka och följsamma men ska inte vara överdrivet veka. rasen verkar dock något heterogen, några är kraftiga och lugna medan andra är spinkigare och lite mer fartfyllda. kolla med olika uppfödare!

Är omgiven av olika raser och har varit i kontakt med de flesta raser som har kommit fram i tråden.

Jag kan inte riktigt hålla med om västgötaspetsen, fast jag har en själv, och är oerhört förtjust i rasen. Nu kan det ju vara min som är ovanligt ettrig och "på", men av de västgötaspetsar jag träffat är ett flertal ganska jobbiga ihop med barn. Kanske det går bättre med egna barn (mina är vuxna), men jag skulle aldrig släppa ihop min med småbarn.
En bekant hade en bekant som hade en bekant... som var dagmamma och hade västgötaspets. De fick omplacera vätten för den vallade barnen. Utöver det känner jag några stycken, inkl. min egen, som är helt OK med barn. Make och svärfar har vittnat om vallande valpar och stulna fotbollar, men så fanns då kennel i familjen, så det var inte en utan tio-tjugo... ;)

Han är mycket flockbunden och gillar verkligen de som ingår i hans egen flock, resten skiter han högaktningsfullt i, förutom de som måste skällas ut.

Det är en rätt så gapig ras, och nej, jag tror inte ENBART det är en uppfostringssak.
Det man inte har i storlek får man ha i röst. ;)

Papillon :love:

Trevliga, tåliga (det är min erfarenhet), positiva till allt, lätta att ha att göra med, snälla med barn. Dock finns det ju en del päls, men så mycket pälsjobb lägger jag inte ner på min. I genomsnitt en dusch varannan vecka. Torkar tassarna när han varit ute. Drar igenom borsten max en gång i månaden.

Min var alldeles underbar med barn, trots att den yngsta hon hade i hemmiljö (min lillasyster) var 9 år då hon som valp flyttade in hos oss. En god vän till mina föräldrar (tillika uppfödate av västgöte) har aldrig haft några som helst problem med barn tillsammans med någon av sina hundar.
Jag har själv 2 småbarn (2½ resp ½ år gamla) och funderar över att skaffa mig en hund till våren/sommaren, lutar åt att det blir en vätte, (alternativet är en bullterrier)

Min var med mig överallt, och hälsade glatt på de flesta (bara hon fick hälsa först)

Min var bara skällig när hon försökte valla ihop övriga hundar i familjen, som sket fullständigt i hennes försök att samla flocken

När man har en västgöte får man peka med HELA handen och vara tydlig. Då är de ganska lätta att ha att göra med, de ruskar av sig och säger att "jaja för f-n då kärring, vi gör väl som du vill. Den här gången...".
Visst har de egen vilja, men viljan är lätt att styra åt det håll man själv vill. Min hund var "stjärnan" på sin grundlydnadskurs (i konkurrens med flattar, labbar och rottisar samt någon springer spaniel)

Ja, det kan mycket väl vara soffpotatisar - en tid. Men en västgöte som inte får jobba, hittar snart på egna sätt att roa sig.
Tolkade TS som att "soffpotatisgrejen" inte gällde varje dag, utan mer var någon gång då och då

så det beror på vad du vill ha - vill du ha en mjuk och följsam och "lätt" hund så vill jag nog inte rekommendera en västgöte trots allt. Vill du ha en kaxig, rolig, enveten, arbetsvillig och mycket kan-själv och mycket jävlar-anamma, ja då är en västgöte helt rätt.
De är robusta, lagom i storlek, bra att ha i stallet. Synnerligen lättskött päls, som sagt. Men det är mycket underull som fälls två gånger om året.

Utgår från de som jag träffat när jag kommenterat, och jag anser definitivt att rasen är en "lätt" ras. ;)

Hej. Jag tycker du ska kolla upp Jack russel. Har en sådan och hon är helt underbar,passar in på allt du vill ha. Min jackie kan jag ha med mig överallt,älskar barn,är aktiv men ligger ofta på soffan och "degar" med:laugh: Jag tror det beror på hur man vänjer hunden från start.

Jag har en Jack russell av den mindre och lågställda typen. Han är jätte bra att ha med sig i stallet. Han är kastrerad och börjar blir något till åren nu så han går ingenstans heller :). Har funderat på en ny hund och har hittat en ras som heter Lankasire heeler (stavas?) som är helt underbara. Lite som en jack russell men mer tillgivna och inte så mycket jakt i. De verkar perfekta stallhundar. Min kompis skall köpa en snart från någon kennel utanför Göteborg (tror det var den bästa) och då får vi snart se hur rasen är på nära håll!

(har ingen bra bild men det kanske någon annan har)????

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 695
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 192
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 286
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka