Bästa familjehunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Magendy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 15 800
M

Magendy

Funderar fram och tillbaka på att skaffa hund igen till sommaren. Både jag och min man är uppväxt med hundar och har även haft en hund ihop.

Men viken ras skulle passa oss bäst?!

- Vill ha en mindre hund
- glad och positiv men ändå ha lätt för att slappna av och bara vara.

Kommer ha med hunden i stallet varje dag. Även träna på den på brukshundsklubben. Men den ska även funger bra med andra hundar och främst även med barn. (dotter 1.5 år)

Alltså söker vi efter den perfekta familjehunden som älskar att vara med oss överallt, men även kan fungera en lugnare dag.

mest svammel från min sida :)

Någon som har nåt förslag på ras?

Sv: Bästa familjehunden?

Golden, labbe, springer spaniel är ifs inte så små, men de riktigt små hundarna är ofta varken speciellt barn eller stallvänliga...

Eftersom du även vill ha en hund att träna och ha kul med på klubben tror jag någon av dessa föriga, glada små guldkorn kan passa.

Småhund har jag inte så mkt koll, men kanske en borderterrier kan passa, är liten ,tuff, robust och de jag träffat har varit underbara, är ju dock dels en terrier och dels en jakthund så det är ju lite mer att bita i än en spaniel/retriver som är en förig hund som i huvudsak jobbar efter skott (även om fler och fler börjar ha spaniel som stötande och drivande på flera olika vilt (lite OT))

Jag får hålla med första svaret:
Springer spaniel!

Welshen (welsh springer spaniel) räknas som mellanstor hund. Kan slappa bort hur många timmar inomhus som helst om man lär dem det från början, men vill helst av allt i hela världen jobba jobba jobba och hänga med familjen! En lycklig welsh får vara med överallt och trivs med en uppgift. Men vila är den också bra på!

Stötande/apporterande (ibland lägger man till fågelhund men rasen räknas inte in i Fågelhundar), vilket innebär att den jobbar före och efter skottet = springer inte längre än bösshåll! (Vilket är mycket praktiskt när man är ute i skogen och hunden är lös.)

Familjevänliga, älskar alla som har en smörgås i handen! Barnvänliga överlag (men sådant är ju INDIVIDUELLT!!!) och vill man inte ha en fullt så skitig hund så klipper man helt enkelt allt behäng kort (fast då får man inga fina poäng på utställningar!).

Lätta att kommunicera med, men kanske inte några lydnadschampion då det finns en viss tendens till "jaja, jag har hört dig jag ska bara nosa färdigt här borta först", men sådant kan man ju jobba med.

Welshen ska vara en mjuk hund, vänlig och (sam-)arbetsvillig. Jag rekommenderar den varmt, men så är jag helt partisk i frågan!

Över lag: Köp från seriösa uppfödare som är förtrogna med och följer avelsprogrammet. Se till att träffa många av rasen ni funderar på först så att ni kan bilda er en uppfattning om vilka egenskaper ni trivs med och vilka ni inte önskar lika hett!

Lycka till med hundköp!
/Syrsa

Svara alla som hittils skrivit...

Har funderat på alla de hundraser ni föreslagit, men är främst intresserad av borderterriern och även dansk/svensk gårdshunden.

borderterrier pga de är lagom storlek, bra päls och dessutom verkar trevliga.

men spånar bara lite....

Har funderat på alla de hundraser ni föreslagit, men är främst intresserad av borderterriern och även dansk/svensk gårdshunden.

borderterrier pga de är lagom storlek, bra päls och dessutom verkar trevliga.

Jao, borderterriers är fantastiska hundar:) Jättebra stall- och barnhundar.

MEN, hur mycket har ni tänkt aktivera den kommande hunden? BT´s är ju trots allt jakthundar med mycket terrier i sig som de måste få utlopp för. Framförallt är det den mentala biten de måste få jobba med, men också måste de få ordentlig fysisk motion.

Så fundera på hur mycket tid ni egentligen kan lägga ner på aktivering. Annars är cairnterriern lite liknande, fast utan jakten och lika stort akriveringsbehov:)

Lycka till!

Gilly

Jag tycker att ni ska titta på västgötaspets. Stämmer på alla önskemål

(när Kimz0r hittar tråden vet jag en som ger mig medhåll ;))

DSG har jag begränsade erfarenheter av, men mina erfarenheter säger att de har svårt att slappna av, och fungerar sisådär med barn...

Cairnterrier hade vi (jag och min syster) när vi var små, jättetrevlig ras det också, men ingen av våra cairnisar trivdes jättebra i stallet (såvida de inte fick korn på någon mus, då kunde vi knappt övertala dem att lämna stallet :D)

Hunden ska vara med oss hela dagarna. Alltså vara med på jobbet, sen vara mig i stallet och även gå lydnadskurser på brukshundsklubben. Har även alltid velat testa agility, men hade en för stor och bufflig hund förut.

Har i min släkt även 1 unghunden och 1 valp som "valpen" kommer att träffa ofta. Mina vänner har även de hundar så "valpen" kommer alltid att följa med oss när vi ska bort och hälsa på.

Jag föreslår Australisk terrier !

En mild terrier-ras som ändå har energi och är pigg och glad.

Det flyttade in en Aussieflicka hos oss för 6 veckor sedan och hon gör alla glada !
Älskar människor - är otroligt följsam - går lös med mig (eller ngn annan i familjen) överallt.
Dagtid ligger hon i olika väldigt bekväma positioner i olika soffor, korgar eller sänger, men så fort man går till dörren är hon glad att få följa med.

Hon skäller i princip aldrig.

Glömde en sak - de har hyffsat mycket päls, men pälsvården är inte särskilt jobbig. Det är liksom extramys att borsta och dona med henne..

Senast ändrad:

(när Kimz0r hittar tråden vet jag en som ger mig medhåll ;))
Såklart. :D ;)

30-35 cm. hög, 12-15 kg., lite beroende på kön och linjer. Egensinnig, men glad, positiv och framåt. Jobbar gärna, men har inga som helst problem att soffpotatisa. ;)

Mycket flockbunden ras som älskar att få "vara med". Pälsvård är lika med noll; den fäller två gånger om året och pälsen är självrengörande och snabbtorkande.

Låter som en ras som jag ska kolla upp lite... ett plus är att den inte fäller hela tiden och att pälsvården inte är så krävande.

Dvärg Schnauzern fäller inte heller, kräver dock att bli trimmad med jämna mellanrum.

Jag lämnade våran Schnauzer hos en uppfödare som trimmade honom, smidigt och enkelt :D

DSG har jag begränsade erfarenheter av, men mina erfarenheter säger att de har svårt att slappna av, och fungerar sisådär med barn...

Och jag som träffat många säger helt tvärtom!
En riktig soffpotatis de dagar som man tar det lugn, Tex om det är spöregn så ligger de hellst på sofflocket hela dagen :angel:
Är "på" så fort det är dags för aktiviteter. Lydnad, spår, sök, agility... de gillar det mesta bara de får vara med och göra nånting.

inte barnvänliga? De beskrivs som "barnens lek kompis" på rasklubbens hemsida. Så ja, de är barnvänliga. De jag träffat har varit tålmodiga mot barn. Min hund blir gladare om han ser ett gäng dagisbarn gå förbi än en flock med hundar :D

De är dessutom ofta väldigt vänliga mot andra hundar. Inga problem att släppa ihop 20 gårdshundar av olika åldrar och kön på våra gårdshundsträffar.

Nackdelen med vissa är väl att de kan vara lite frusna av sig (iallafall min), men vad jag förstått så är det rätt så ovanligt att de är lika frusna som min lilla kille är. Men med tanke på att det är den enda nackdelen min hund har (enligt mig) så kan jag leva med det :p

Det är min uppfattning av Jack Russels :)

Dom DSG jag har träffat på har alla haft en på/av knapp och varit vänliga mot uppfostrade barn ...

Det är min uppfattning av Jack Russels :)

Dom DSG jag har träffat på har alla haft en på/av knapp och varit vänliga mot uppfostrade barn ...

JRT har jag ännu sämre erfarenheter av :angel:

De DSG jag träffat på har iofs inte varit vana vid barn, men jag gillade inte riktigt deras reaktion när de träffade på barnen. Inte så att de var dumma på något sätt, men de drog sig undan på ett sätt som jag inte kände mig bekväm med (inte mina barn som var med), och det trots att barnen bara stod still...

Låter som en ras som jag ska kolla upp lite... ett plus är att den inte fäller hela tiden och att pälsvården inte är så krävande.

Om du vill så kan jag PM:a dig en kennel inte alltför långt ifrån dig som har lång erfarenhet och mkt bra hundar. Har själv haft västgöte därifrån :)

Kanske handlar det då mer om att hundarna inte är rätt oppfostrade eftersom de inte heller hade någon av/på knapp. Eller det kanske inte är samma hundar?

Eller så var det helt enkelt så att hundarna inte var så förjust i barn, finns ju sånna exemplar inom alla raser :idea:

Finsk Lapphund.

Är så förtjust i rasen så jag rekomenderar den hela tiden känns det som. Men det känns som en bra familjehund som inte är för stor men ändå tålig och kan hänga med på ridturer och andra aktiviteter. Och samtidigt lagom aktiv. Ingen ren brukdhund. Dessutom sund och frisk?

Fantastiskt fina hundar tkr jag*
ajdie.jpg

Kanske handlar det då mer om att hundarna inte är rätt oppfostrade eftersom de inte heller hade någon av/på knapp. Eller det kanske inte är samma hundar?

Eller så var det helt enkelt så att hundarna inte var så förjust i barn, finns ju sånna exemplar inom alla raser :idea:

Inte samma hundar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 695
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 192
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 286
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?