barnförsäkring!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: barnförsäkring!

Vi funderar på att tekna en försäkring nu, och jag ställer mig ganska frågande till det. Jag undrar vad det är man får ut på en försäkring.

Man får pengar för sveda och värk om barnet bryter armen, eller?
Man får ett engångsbelopp om barnet till exempel är hörselskadat, eller?
Man får ersättning om barnet är långvarigt sjuk och man vistas på annan ort med det för att det ligger på sjukhus, eller?

Som det är idag så finns väl inga alternativ till lanstingsvård? Med försäkring så får man väl inte gå förbi kön på akuten, eller åka till en privat akut, eller få vård bättre och snabbare än andra? Försäkring handlar om ersättning vid skada/handikapp, har jag rätt?

Fny
 
Sv: barnförsäkring!

Det man främst vill komma åt hos en barnförsäkring är en försäkring som gäller både för sjukdom och olycksfall. Vad händer om ditt barn blir så sjukt eller skadar sig så svårt att det aldrig kan arbeta? Då får barnet ersättning för förvärvsmässig invaliditet.
Sedan kan man också få ut ersättning för funktionsnedsättning d.v.s. medicinsk invaliditet. Man kan också få kostnadsbidragsersättning vid vårdbidrag, ersättning för sjukhusvistelse etc.
Jag skulle absolut inte våga ha mina barn (det käraste jag har) oförsäkrade så jag rekommenderar starkt att försäkra.
Jag har mina barn försäkrade för det absolut högsta beloppet, det är alltid lättare att sänka bekoppet än att höja i efterhand.

Det finns också privatvårdsförsäkringar där man får tillgång till det privat vård, i vissa fall operation inom 14 dagar etc. Men det är en helt annan försäkring än en barnförsäkring.
 
Sv: barnförsäkring!

Oki! Så barnet kan få en slags sjukpension på försäkring om det blir så handikappat att det inte kan jobba? Eller får man ett engångsbelopp?

Man får alltså bidrag till kostnaderna för sin funktionsnedsättning, och som förälder lite ekonomisk hjälp när man vabbar (rejält) och måste bo på sjukhus, etc?

Dessa privatvårdsförsäkringar, var utförs den vården då? Jag har aldrig sett någon gå före i kön för att de viftar med ett kvitto. Är det alla sjukdomar, eller plastik när de har bränt sig? Jag känner inte till någon privat thorax-klinik...

För övrigt, jag har ju en reumatisk sjukdom. Jag har inte varit sjukskriven en endaste dag för den, och blir inte heller invalidiserad (vad det verkar) men har den trots allt och medicinerar när jag inte ruvar eller ammar. Ska de blanda in det? Hur mycket friskriver de sig? Han är kärnfrisk förutom en tendens för krupp. Bryr de sig om det?

Fny
 
Sv: barnförsäkring!

Det bästa är att du ringer runt till lite olika bolag för att höra vad just deras försäkringar erbjuder och hur mycket de kostar. Det finns säkert några jämförelser på Råd & Rön och likn. sidor.
Det kan bli reservationer för sjukdomar i andningsvägar och dyl. men det vet man inte innan man ansökt om försäkringen och fått fylla i en hälsodeklaration som sedan ska riskbedömas. Bedömningen kan också se olika ut på olika bolag. Jag tror inte dina sjukdomar blandas in i din sons försäkring såvida det inte finns någon fråga om ni misstänker ärftliga sjukdomar. Mina små föddes ju prematurt och vi låg inne en månad på sjukhus, de fick dock inga som helst reservationer men de hade heller inga skador förutom att de var små och behövde hjälp att orka äta.
Angående privatsjukvård så finns det alla möjliga ställen som ger privatvård, Sophiahemmet är väl ett typiskt exempel. Försäkringarna brukar dock ej täcka akutvård, det får man på akuten - man kan ju få det allra mesta genom vanlig landstingsvård men man slipper vänta så förtvivlat länge i kö.
 
Sv: barnförsäkring!

Hur menaru? :angel: ;) Det finns väl vårdgaranti?

Jo, jag tänker nog mest på akutsjukvård när jag tänker på vård. Men jag visste inte att man gör stora operationer och annat privat, men det kanske man gör.

Det är väl en bedömningsfråga vad man anser vara ärftligt i fråga om sjukdomar. Reumatiska sjukdomar är ju vanligare om man har sådanan föräldrar, likaså psoriasis. Men å andra sidan är de ganska ofta infektionsutlösta också, så vad vet man.

Jag prenumererar på Råd och Rön så jag ska kolla i deras arkiv.

Fny
 
Sv: barnförsäkring!

Tiden för utredning, exempelvis röntgen, räknas inte in i vårdgarantin och det är den som kan dra iväg tidsmässigt. Det finns massor av privata vårdgivare som gör allt från ögonoperationer till allmän vård.
Det som är fiffigt med att folk kan ta försäkringar som kan ge vård privat är att köerna blir kortare inom landstinget för de som väntar där. Däremot finns det ju alltid (som i allt annat) ett rättviseperspektiv.
 
Sv: barnförsäkring!

Jag vet, Sar. Därav Smilies ;-) Dessutom verkar vårdgarantin vara något som osar valfläsk lång väg, och i realiteten inte hjälper särskilt mycket. Jag har insett att vi ska ha försäkring på gossen och att jag måste sätta mig in i villkoren och dess betydelse.

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 946
Senast: Sasse
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 140
Senast: Emtherlia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 746
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp