barnförsäkring!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Vad har ni för barnförsäkring?
Vi fick erbjudande om att byta vår nu, de påstod att den var nästan lika som den vi hade men det skulle bli mycket billigare..
(vet inte i o f om man får skriva vilka.. chansar...)
Nu har vi Trygghansa men funderar på att byta till IF, är de bra?
De påstod att de i stort sett var lika dana... stämmer det?
Vet att TH var ledande förr och hade den "bästa" men läste någonstans att nån annan kommit ikapp...

Vad har ni?
 
Sv: barnförsäkring!

Min sambo har Skandia till sina barn, varar tills de är 25 år. När hans son bröt armen som 15-åring och måste opereras fick han 23 000,- i ersättning plus vi fick ersättning för körning. Ett år senare fick han ytterligare 23 000,- för ärren. Inget krångel utan all kontakt med dem löpte smidigt.
 
Sv: barnförsäkring!

Det är alltid vanskligt att byta försäkring. Har barnet haft någon slags skada är det absolut inte tillrådigt, man kan hamna i samma diskussioner som med hästförsäkringar - fanns skadan redan innan bytet?!
Det finns säkert någon sammanställning där barnförsäkringar jämförs på råd och rön eller någon liknande hemsida men jag har svårt att tro att IF:s skulle vara betydligt bättre än någon annan barnförsäkring. De flesta likker nog rätt lika.
Ta och jämför alla olika bolag innan du tar beslut om bytet, det är inte säkert att det finns anledning att byta.
 
Sv: barnförsäkring!

Jag skulle aldrig bytt försäkring, då kommer de dragandes med att den skadan/sjukdomen kan du inte få ersättning för...det räcker att du sökt för hosta och sen får barnet astma, aha säger försäkringsbolaget h*n hade astma innan (den oskyldiga hostan) och du får inget...
Det är bättre att uppgradera den man har om man vill se över sitt skydd, de flesta barnförsäkringarna är ganska lika.
 
Sv: barnförsäkring!

Om ditt barn har ngn typ av defekt så byt inte!
Defekt = allt från skada, allergier/astma till allvarligare handikapp.

Det som finns i dina barns journaler innan försäkringsbytet får inte vara så allvarligt att de kan ge framtida men för då blir ni utan ersättning.

Försäkringsbolagen blir allt tuffare eftersom det mänskliga skicket blir allt mer sämre.
Idag är det jättesvårt att få teckna försäkring om du tex har diabetes eller är överviktig (dvs det behöver inte ens vara fetma eller sjuklig övervikt.)
 
Senast ändrad:
Sv: barnförsäkring!

Sonen har förkylningsastma, då bör vi alltså INTE byta till honom med andra ord!!! :crazy:
Annars har de knappt varit till läkare någon av dem så...
 
Sv: barnförsäkring!

Fast är typ förkylningsastma något som ev kan utveckla sig till något annat så att man måste använda försäkringen?
Det enda försäkringsgubben funderade över var om vi tagit ut något på försäkringen på dem... Eller menar man att om han tex skulle få lungproblem av andra anledningar i framtiden så kan de skylla på förkylningsastman, som han troligtvis kommer att växa ifrån oavsett?
 
Sv: barnförsäkring!

Skulle ni få en "skada" så tar oftast försäkringsbolaget in journaler. Kan de hänvisa att "skadan" har något att göra med förkylningsastman så blir det sällan någon ersättning. Jag tycker absolut inte att ni ska byta försäkring på barnen, varför vill ni göra det?
 
Sv: barnförsäkring!

Därför att den andra försäkringen var typ 1000:- billigare, per barn!!!
 
Sv: barnförsäkring!

Du som har ganska små barn, jag har en dotter som fick diagnosen Turners syndrom när hon var 5½ år, hade då Holmia = trygghansa idag, de har sin gräns vid 6 år( vid dolda handikapp). Vi har inte fått något för hon var under 6 år när vi fick reda på det. Folksam hade då sin gräns vid 3 år, hade jag vetat det jag vet idag hade jag valt annorlunda.

Jag betalar ganska mycket i årlig premie för henne och vet inte ens vad jag kan utnyttja när det händer något, hörselproblem kan bero på handikappet, ta bort fula ärr, handikappet gör att hennes ärr kan bli gigantska mm. (Deras finstilta rader sorterar bort mycket) Och jag kan ju inte byta, de andra två barnen är friska och det spelar liksom ingen roll vad som händer så går det på försäkringen men just dottern med Turners då står man där. Jag har en kompis med en förtidigt född dotter, hon fick inte ens försäkra sitt barn i Holmia.

Det är svårt med barnförsäkringar.
 
Sv: barnförsäkring!

Fast är typ förkylningsastma något som ev kan utveckla sig till något annat så att man måste använda försäkringen?
Det enda försäkringsgubben funderade över var om vi tagit ut något på försäkringen på dem... Eller menar man att om han tex skulle få lungproblem av andra anledningar i framtiden så kan de skylla på förkylningsastman, som han troligtvis kommer att växa ifrån oavsett?

Se svaret från Sar :)
 
Sv: barnförsäkring!

Vill man vara trygg i sin barnförsäkring så försäkrar man redan innan barnet blivit född.
Man väljer den dyraste och mest heltäckande försäkringen för att slippa så mkt finstilt som möjligt och därefter byter man INTE bolag och framförallt INTE om barnet fötts med ngn typ av deffekt eller haft ngn typ av allergi/sjukdom.


Ex

För tidigt födda barn är inte helt ovanligt och att dessa småttingar får ngn typ av problem, överkommande eller stadigvarande är inte heller ovanligt.
De flesta bolag tar inte emot för tidigt födda barn pga att de räknas till högriskobjekt.

Den enda försäkringen som förr gick att teckna på för tidigt födda barn var den jämförelsevis undermåliga "Medlemsbarn =fackets barnförsäkring".

Det är mkt som kan gå fel vid grav och förlossning. Teckna den fetaste försäkringen innan det är för sent, man kan alltid sänka sin försäkring.
 
Sv: barnförsäkring!

Därför att den andra försäkringen var typ 1000:- billigare, per barn!!!

Då finns det antagligen en orsak till att den är så mycket billigare (typ inte lika heltäckande). Billigast är sällan bäst när det gäller barnförsäkringar!:idea:
 
Sv: barnförsäkring!

Vi har t- hansa, och när vi hade en sk försäkringsmäklare ute, för att gå igenom våra försäkringar, sa denne att det just nu var den mest heltäckande barnförsäkringen....
 
Sv: barnförsäkring!

Det hjälper inte... När vi fick vår flicka som nu har ett handikapp var hon försäkrad i den dyraste och bästa barnförsäkringen då, men de har en gräns vid sex år för tex. kromosomhandikapp. Vid 5½ år fick hon sin diagnos som knappt syndes mer än att hon växte för dåligt. Svaret från försäkringsbolaget var -din dotter är under sex år där vi har vår gräns, tyvärr, detta går inte på försäkringen. Det är många försäkringar som har gränser för vissa handikapp och kromosomavvikelser. När jag forskade i det där då vet jag att Folksam hade sin gräns vid tre år.
 
Sv: barnförsäkring!

Vi har t- hansa, och när vi hade en sk försäkringsmäklare ute, för att gå igenom våra försäkringar, sa denne att det just nu var den mest heltäckande barnförsäkringen....

Något man överhuvudtaget kan vara uppmärksam på hos försäkringsmäklare är att de får olika provisioner beroende på vilket företags försäkring de säljer.
 
Sv: barnförsäkring!

Fast vi har läst läst och läst och de ser otroligt lika ut... :smirk:
*suck*

jag anser väl inte alltid att man får vad man betalar för, dvs den dyraste är inte alltid bäst, tyvärr... Tror att bolag som t-hansa mycket lever på sitt gamla rykte om att vara så bra, att sen andra bolag kommer ikapp och faktiskt är bra, fast billigare, går ju inte för sig....
Försäkringar är ett stort virr varr tycker jag, att man sedan också kan "förhandla" med försäkringspremierna tycker jag är ännu sjukare.. har vi gjort på bilarna flera gånger... men en bil är ju en sak, barn är en annan.... :crazy:
 
Sv: barnförsäkring!

Jag kan bara råda dig igen, det är inte värt att byta om det sedan kommer att innebära att barnet inte kan nyttja sin försäkring fullt ut. Man ska vara försiktig! Kram Sar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 946
Senast: Sasse
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 140
Senast: Emtherlia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 746
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp