Barn som kommer till oss!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
Eftersom det i tråden "En ängel i magen" började tas upp om barn som verkligen valt att komma mot alla odds som tex Mimus som upplever att hennes son valde att födas. :)

Finns det fler här då förutom jag, mimus och givetvis The Great White Shark som har sådana upplevelser?

Jag tycker det är så starkt och mäktig att läsa om barn som faktiskt kommer mot alla odds så nu får ni berätta er historia.

Jag kan berätta om min förstfödda som inte alls skulle bli till. :love: Hade bara 1% chans att bli gravid.

Min yngsta sedan som blev till på p-piller och som vi hade många långa diskussioner innan vi bestämde att han skulle få stanna.
Paniken när jag redan i v.22 lades in på sjukhus för att moderkakan höll på att lossna. Tankarna som vandrade hos mig då var att dte nog inte var meningen i alla fall utan att detta bara var en prövning. av något slag.

Glädjen för varje dag som gick och den lille behagade stanna i magen. Ångesten och paniken varje morgon man vaknade skulle han stanna i dag också? I början räkna man timmar och sedan halva dagar och sedan dagar. För varje dag räknade man hans chans för att överleva om han inte ville stanna längre. I början var varje timme viktig och sedan varje dag.

Läkarna som sa "Vi ska vara glada och tacksamma om han stannar till v.35 och helst 35 fullgångna."

Glädjen när dessa 35 veckor gått och man kunde sänka varningsflaggen. Trots allt ville man att han skulle stanna så länge som möjligt så man blir fullgången givetvis.

v.40+1 kom och gick ingen unge ville ut. Den psykiska pressen att konstatera ännu en överburen och detta på att man varit orolig för att man skulle förlora honom var ett ganska kraftigt kast. Detta tog ganska hårt på mig så i v.40+6 sparkade vi ut honom.

Han den underbara lille pojken som ingen trodde skulle klara sig.
Så nu sitter jag här och funderar på vad för viktig uppgift han har här i livet eftersom han ändå kom.

Detta är så starkt för mig så nu sitter jag och grinar också. :)

Så nu är det er tur att berätta era mot alla odds berättelser!
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Vi försökte i ett år och sedan blev jag gravid men fick tidigt missfall. Det kändes rätt knäckande eftersom vi trodde att det skulle dröja minst ett år innan nästa graviditet... Döm om vår förvåning när jag bara 6 veckor senare upptäckte att jag var gravid igen (utan att ens fått mens). Det kändes nästan lite som du skriver.
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Mot alla odds vet jag väl inte om Stina kom, men iaf.

Med förre pojkvännen fanns barn på tapeten, vi gjorde många rätt så allvarliga försök, men på fem år så blev det ingen bebis. (Tack för det säger jag i efterhand:bow: )

Hade inte ens diskuterat barn med nuvarande sambon, det var något vi sköt på framtiden. Så vi använde skydd alla gånger utom EN gång som enligt mina beräkningar var "säker". Det tog direkt det...

Tanken på att jag kunde vara gravid gjorde att jag under ett läkarbesök (som gällde något annat) bad om ett gravtest och det blev positivt. Så lätt chockad så sms:ade jag till sambon och berättade (romantiskt va?!:D ). Som den sanne norrlänning han är så fick jag ett kort svar på mitt nästan hysteriska sms att "Det fixar vi nog":love:


Jenny
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Vilken bra tråd, nu ser jag framemot att få läsa inlägg som kommer berika och sprida styrka :)
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Vet inte om jag kvalificerar mig för den här tråden. Men med mitt ex var jag ofrivlligt och oförklarligt barnlös, vi försökte i stort sett hela tiden vi var ihop (ca 6 år). Det var en djup kris för mig när jag insåg att det inte skulle bli några barn i mitt liv, men jag tog mig igenom krisen och kom ut på andra sidan. Förlikade mig med tanken och såg fram emot resten av mitt liv.

Skiljde mig, träffade Mannen i Mitt Liv och slarvade med skydd eftersom jag ändå inte kunde bli med barn. Blev med barn direkt och meddetsamma! Blev så chockad att det tog flera veckor att fatta, gick till min gyn och fick göra tidigt VUL i v 7 för att få det bekräftat. Trodde inte på ClearBlue längre... Sambon blev glad och nu sitter vi här med en drygt 2½ mån gammal påg, som är mitt livs största mirakel. Kollar flera gånger om dagen att han verkligen finns, så att jag inte bara inbillar mig det hihi. Kan inte fatta vilken tur jag har som fick ett barn trots allt.
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Och vilken tur er lilla påg har som är så efterlängtad :love:

Grattis :)
 
Jamtland och Lupin...

...visst verkar det nästan som om kroppen håller emot (vill inte bli befruktad) när förutsättningarna runt omkring inte är rätt? Med era ex (som inte var rätt) blev det inget, och sen blev ni gravida jättelätt när allt stämde.

Något liknande upplevde maken och jag. Han mådde psykiskt dåligt när vi träffades och var ännu inte helt frisk när vi började försöka bli med barn. Vi försökte i över ett år, men det tog sig inte förrän han mådde helt bra. Och det var ju tur, för vår relation var inte mogen för barn förrän då. Våra kroppar var klokare än våra "medvetna jag".:)
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Jaa, du. Det är nästan så att man börjar tro att ens kropp är smartare än vad man själv är! :cool: Så här efteråt är jag så otroligt glad att jag inte fick barn med mitt ex, tror inte någon kan fatta hur lättad och glad jag är över det. :eek:
 
Sv: Barn som kommer till oss!

tror inte någon kan fatta hur lättad och glad jag är över det.

Ohhhja att jag förstår hur lättad och glad du är...;) :D

Tror också att det är kroppen som "säger ifrån", för så mycket som exet och jag försökte så MÅSTE vi ha träffat "rätt" någon gång, men ingenting blev det ju.

Jenny
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Jag kan berätta om mig själv då :angel:
Min mamma hade en icke helt fungerande livmoder. Hon kunde inte bli gravid enligt 4 läkare, stört omöjligt. Hon hade väldigt oregelbunden mens, så hon gick på p-piller för att hålla den regelbunden av bekväma skäl. Hon hade accepterat att inte bli mamma, men med sorg i hjärtat såklart. IVF var aldrig en utväg för henne då hon inte hade råd på långa vägar.

Hon fick en dag väldigt ont i magen, och åkte in akut med misstanke om blindtarmsinflammation. Läkare tittade på henne och sa att hon antingen hade livmoderinflammation, utomkvedshavandeskap eller urinvägsinfektion. Hon blev hemskickad med treo comp. Graviditetstest togs och var negativt.

Smärtorna fortsatte och hon uppsökte familjeläkare, ytterligare urinprov, inga bakterier, ingen bebis.

Hon hade efter en helg så ont i magen så hon ringde till sitt jobb och sjukskrev sig, och hennes arbetskamrat frågade då om hennes bröst var ömma. Om det kunde ha med hennes oregelbundna mens att göra, ägglossning eller dyl. Hon kände efter och en stril mjölk for då ut över köksbordet.
Ner till MVC och tog ytterligare prover, och var då gravid så det stänkte om det. Ultraljud bekräftade att hon var gravid... Väldigt gravid till och med, 20 veckor gången.

Inget illamående eller nåt sånt, bara kramper i magen som otroligt kraftig mensvärk.....Den värken avtog en eller två veckor efter beskedet.

4 månader senare föddes jag...... :D
Envis som en åsna måste jag varit.... :rofl:
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Trevligt att någon förstår :angel: :D Mycket roligare att få barn med ansvarskännade man utan alkoholproblem. ;)
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Wow! Vilken häftig historia! Jag blev alldeles tårögd när jag läste. Du är ju ett riktigt lyckobarn! :)
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Jag och gubben träffades sommaren -92. efter några år tänkte vi skaffa familj, blev gravis -96 men slutade med missfall i slutet av v.11. Sen hände inget... Det blev barnlöshetsutredning där man konstaterade att maken hade både få och slöa simmare och jag har dessutom alltid haft oregelbunden mens. Vi fick till svar att det fanns en minimal chans att lyckas på naturlig väg men att det var lika bra att ställa oss i kö för IVF. Vi funderade och ville smälta alltihop, bestämda att efter nyåret skulle vi ställa oss i kö, men upptäckte att jag då var gravid. Ringde läkaren som sa att det var en chans på miljonen. Men i aug -99 såg gossen dagens ljus. Inte helt problemfritt, men efter 12 dagars visit på neonatalen så var han relativt fit for fight.
Vi använde aldrig skydd utan hoppades på syskon (IVF via landtinget visade sig bli uteslutet då de ej bekostar om man redan har ett gemensamt barn -vilket de ej hade upplyst oss om tidigare. Så vi räknade med att det kanske inte skulle bli fler barn.)
Nåväl upptäcker lagom till julen -01 att visst är jag gravid! :bump: och gosse nr två anländer i slutet av augusti.(-02)
Vi var lite sugna på en till och bestämde oss att försöka, Bums på första försöket blev jag gravid!!! Gosse nr 3 kommer till världen i september -04. Då jag snittades ville jag även bli steriliserad, då vi var mer än nöjda samt att jag far ganska illa av hormonerna. Inga problem sa tant doktorn. Vad händer? De glömde detta och i Maj -05 upptäcker jag att jag är gravid! Mycket tandagnisslan och gråt. Maken vill inte ha ett barn till. Jag hade precis skrivit på för ny arbetsgivare och inte hunnit jobba en månad ens. Livet blev en enda stor villevalla. Visste inte vilken vecka jag var i eller nåt. Haft blödningar som vanlig under våren. Ej mått illa vilket jag gjort med pojkarna och inga andra tecken förutom trötthet. Men med tre små barn 5 fölningar att vaka över, jobbat 2 dagar i veckan sedan minste gossen var 6 veckor + nytt jobb och givetvis bråk med det gamla för att få ut lönen då jag gick över till konkurrent.
När jag gör ul för att kolla hur långt gången jag var så infann sig lugnet. Talade om för maken att passar det inte så hittar du till dörren själv!
Efter några veckor lade sig lugnet för maken och jag fick stora brytningen.. Kunde inte riktigt glädjas & som pricken över i så fick jag blödningar i slutet och fick ligga inne på BB och rulla tummarna i någon vekca. Så den 2 dec -05 kom så dottern till världen precis lika älskad som de tre andra barnen. Läkarna lovar att de inte glömde sterilisera mig denna gång. Men jag drömmer ganska ofta att jag upptäcker att jag är gravid.
Men skulle så nu ske mot förmodan så kommer jag behålla även det barnet. :eek: :love:

Ödet har sin egen väg emellanåt........
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Får väl säga att vår bebis i magen i allra högsta grad är ett mirakel. Efter 7 år av ofrivillig barnlöshet så har vi nästan gett upp hoppet många gånger.

Hela vår historia finns här:

* Slängde p-pillren sommaren 1999, då räknade vi med att det skulle gå snabbt.

*Mensen fortsatte att komma som en klocka varje månad, efter 1 år sökte vi hjälp, de hittade fel på min man och vi remitterades till ivf. Trodde att NU skulle det fixa sej. Ack så lite vi visste...

* Vårt första IVF försök som gjordes i januari 2003 slutade redan efter äggplocket då det inte fanns några ägg i blåsorna. Något måste blivit fel med dosen i Äggmognadssprutan, som tur är räknas inte detta försök då vi inte fick tillbaka ägg.

* Vårt andra försök (Maj 2003) ledde till graviditet (och tre ägg i frysen), såg tom fostret med hjärtat på VUL i v 6 och lyckan var fullständig! MEN vid nästa VUL i v 11 var fostret dött. Det hade skett en sk missed abortion. Var fruktansvärt jobbigt! :( Krävde att få genomgå en skrapning då jag inte orkade vänta på att det skulle komma ut självmant. Speciellt inte som detta inträffade knappt en månad före vårt bröllop...

*I november 2003 gjordes vårt första frysförsök, de fick tina två av våra tre ägg, men det blev inget graviditet av dessa. Efter detta tog vi en 10 månaders paus från ivf, kände att vi behövde det...

* I sept-04 gjorde vi vårt andra FET med vårt sista ägg som heller inte tog sig. Trots att jag hade alla tänkbara symtom...

*Fick köra igång direkt med försök nr tre. Gjorde ÄP 3/12 som gav 12 ägg, ET blev 5/12 och vi fick även två ägg till frysen. Tyvärr gick det snett även denna gång , fick mens dag 13 och testade negativt dag 14.

*FET nr tre den 22/3-05. Blev bara en "eskimå" som klarade upptiningen men den var av toppkvalitet. Fick även ta progesteron vid detta försök. Hade testdag 9/4, men efter negativt test dag 15 och mens dag 16 var "kört" även denna gången. Snopen då mensen uteblivit längre denna gång och att jag haft en del symtom (igen) men det var nog progesteronet som spökade.

* Spraystart 28/4-05 inför icsi nr 4. Denna gång började jag även med akupunktur och tog både Gonal F och Menopursprutor. Tyvärr visade det sig att jag blivit överstimulerad (OHSS). Fick därför ha en dag "coasting" (dvs uppehåll med sprutor) och fick bara halv dos Pregnyl. ÄP 2/6 gav 23(!) ägg. ET blev den 5/6 och jag fick tillbaka två små pyren. Fick även två till frysen. Testdag var 23/6 men tyvärr fick jag blödningar redan dag 10, och med negativt test och ordentlig mens därefter så blev även detta försök ett misslyckande. :(
Den enda ljusningen var att övertimuleringen gick tillbaka ganska snabbt

* Skulle gjort FET 23/9-05, men inget av våra ägg klarade upptiningen. :(

* Vårt 5:e och sista landstingsförsök startade vi i början av oktober -05. Använde Puregon istället för Gonal F och kompleterat med Luveris de sista tre dagarna. Har gått på akupunktur även denna gång då jag märker att det ökar mitt välbefinnande. Äggplock blev onsdag den 9/11 och gav 26 (!) ägg!!!

Blev tyvärr inget ET då vul 11/11 visade på OHSS (igen)... Mådde illa, var öm, svullen och hade vätska i buken. Blev totalfrys och vi fick 9 st godingar till frysen!

* Nästa steg blev FET 1/2-2006. Fick 2 st fina ägg. Testade positivt 18/2. :)

Är nu gravid i v 25 så jag kallar det i allra högsta grad ett mirakel!!!

Hmm, undrar om någon orkat läsa ändå hit. ;)

pemi

Förkortningar:
IVF: In Vitro Fertilisering, dvs provrörsbefruktning.
ICSI: Microinjektion, spermien injiceras ända in i ägget.
ÄP: Äggplock, dvs äggaspiration då äggen sugs ut ur äggblåsorna
ET: Embryo Transfer, dvs återföring av det befruktade emryot.
FET: Frozen Embryo Transfer. Återföring av befruktat ägg som varit fryst.
OHSS: Ovariellt överstimulerings syndrom. Ovanlig biverkning av hormonerna vid en ivf, drabbar ca 3-5%. Ger väldigt många ägg, svullna äggstockar samt ascites (fri vätska i buken).
VUL: Vaginalt Ultraljud.
Progesteron: Gulkroppshormon.
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Min yngsta dotter blev till trots p-piller , inga glömda piller .
Min äldsta dotter var 8 och sonen 6år.
Min son ville så gärna bli storebror ,så han frågade mig ( innan vi visste att jag var gravid) kan jag inte få bli storebror ,och eftersom vi inte planerade ngt mer barn så sa jag :jag ska fråga gud ,men han har bara svarta barn kvar , det ville min son inte ha .
Så när vi upptäckte att jag var gravid så var jag i v.11 ( genom ultraljud ,dom misstänkte att jag hade systor pga smärta)
Så min son gick hela tiden och trodde att det var ett svart barn , det första han så på förlossningen var: hon är inte svart

Mirakel eller ej ,men för oss är hon det
 
Sv: Barn som kommer till oss!

Hur orkar man? Får gratulera till buset i magen i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 962
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 041
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 716
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 425
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp