Barn och lära sig simma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

indian-charlie

Trådstartare
Nu pratar jag inte om de barn som gått på tex babysim.

Vi har i bekantskapskreten fått en diskussion angående barn o lära dem att simma.
Mina barn lärde sig simma vid 3, 4 och den sista vid 5 års ålder. Jag tycker att det är jätteviktigt att barn lär sig iallafall grunderna så tidigt som möjligt.

En mamma kan inte alls förstå varför man ska börja så tidigt, jag tror ärligt att det mer beror på slöhet hos denna mamma.

Hur gör ni ?
Lär ni eller låter ni barnet/barnen gå på simskola ?
Vilken ålder tycker ni är viktigt att barn lär sig simma ?
Ska barn kunna simma när de börjar skolan ?
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Jag kan bara tala för mig själv och jag har legat i plurret redan innan jag kunde simma. Då satt jag i badring och "simmade" ohämmat. Jag vet inte hur gammal jag var när jag lärde mig simma. Men innan 1:an kunde jag det. Då hoppade jag från 5 m och dök 5 m ned också, så jag borde väl ha varit simmkunnig ett tag.

Jag tror att det är viktigt att lära sig simma tidigt. Men det allra viktigaste är att man känner sig TRYGG! Börjar man för tidigt och man är med om något läskigt så kan det ju vara så att man blir riktigt rädd för vatten.

Men rent generellt så tycker jag att barn bör kunna simma i den åldern som dina barn gjorde.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Jag tycker som du. Det är jätteviktigt att de lär sig simma.

Dottern är 4 år och vi har sagt att hon ska kunna simma innan hon börjar skolan. Vi kommer att få kämpa rätt bra eftersom hon är rädd för vatten, så simskola är inte lönt än. Vi tänkte börja lite lätt i poolen nu under sommaren, typ leka oss fram. Sedan får vi väl fortsätta med att gå till badhuset i stan så hon vänjer sig vid badandet innan vi anmäler henne till simskolan.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Brandgul skrev:
Men det allra viktigaste är att man känner sig TRYGG! Börjar man för tidigt och man är med om något läskigt så kan det ju vara så att man blir riktigt rädd för vatten.

Som min dotter. Hon trillade i poolen när vi var i Spanien förra våren. Jag trodde jag skulle dö:cry:

Min dotter har visserligen aldrig tyckt om vatten. Inte från första gången hon skulle bada, 1 vecka gammal:confused:
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Elin håller på och lär sig och tycker att det är roligt. Hon har puffar på armarna och med det tar hon sig fram. I höst ska jag anmäla henne till simskolan för att jag tror att det är bättre just för oss att någon annan än vi ska lära henne.
Hon fyller fyra om några veckor kanske ska tilläggas.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Visst låter det bra. Min äldsta kunde simma när han var 5. Min yngsta blir 6 i höst och är inte trygg i vattnet. Det är jättejobbigt men bara vi får tillbaka lite sommarväder under semestern ska vi öva, öva, öva, öva, öva vattenvana så han till slut kan lära sig simma. Tills dess kan vi inte slappna av på stranden utan man får hela tiden sitta upp med ett vakande öga.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Desto tidigare desto bättre! Har ju varit en del drunkningsolyckor under sommaren, bland annat med barn inblandade. Media hänger ju då ut skolan och deras neddragningar på simundervisningen. Det tycker jag är tveksamt, det är ju föräldrarna som ska ansvara för att deras barn blir simkunniga. Går ju inte att lägga över ansvaret på någon annan jämt. Föräldrar är föräldrar.

Nä, ut och plaska med era barn!
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Min minsta har varit hysteriskt rädd för vatten, tvätta håret, dusch o badkar. Det har låtit som om jag knivhuggit henne när jag har tvättat henne, själv har inte heller gått.

Jag satte henne i sim/lekskola under våren, hon var fjantigast i hela gruppen men hade en underbart förstående leklärare som lät henne testa. I vilket fall som helst så försvann en del av vattenskräcken och hon har nu lärt sig simma i vår sjö och vid havet.:banana:
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Jag tycker att barn skall lära sig att simma sommaren som de fyller 4 år.
Till vår minsta så har vi köpt en liten trädgårdspool att träna vattenvana i.
Det är bra att börja med "små" vatten till barn.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Efter att jag fått tre barn så har jag defenitivt insett att sätta upp några såna här mål är helt meningslöst. Jag har alltid varit och badat jättemycket på sommrarna och de två älsta lärde sig också att simma tidigt, medans nr 3 i många år vägrade att gå ut längre än till knäna. Hon lärde sig simma vid 7 års ålder, och först vid 8 års ålder vågade hon sig ut på djupare vatten. Det hade varit helt omöjligt att få henne att simma tidigre, trots att hon fått förutsättningarna med att vi varit och badat MYCKET samt att de äldre barnan försökte peppa henne. Men ICKE.
Det är lätt att sätta upp mål så länge barnet accepterar dom, men får man sen ett barn som inte samarbetar så tar det liksom stopp.

En vis människa sa en gång så här; "Innan jag hade några barn så hade jag 6 teorier om barnuppfostran. Nu har jag 6 barn och inga teorier."

Det är ett av de bästa citat jag vet.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Min äldsta tjej på 5,5 år har precis avverkat en tre veckor lång simskola ( 30 min mån-fre * 3v ).
Hon har på dessa veckor lärt sig simma riktigt bra. Tagit sim märken tom guld fisken.
För min del kändes det viktigt och roligt med simskola för hennes del ( hon älskade det och vill fortsätta i höst ).
Känns också viktigt att hon kan simma när skolan börjar.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Kelda skrev:
Det är lätt att sätta upp mål så länge barnet accepterar dom, men får man sen ett barn som inte samarbetar så tar det liksom stopp.
Sant.
Men man skall i alla fall ge förutsättningarna.
Sedan så är jag faktiskt för tvång i vissa lägen.
Om vi inte hade tvingat äldste sonen till en massa saker, så hade hans liv varit och blivit mycket innehållslöst och tråkigt.
Vi stoppade helt sonika ned honom i vatten när han var mycket liten, runt halvåret, och inte kunde sätta emot.
Och han vande sig faktiskt.

De teorier som jag hade om barnuppfostran innan jag fick barn, de har visat sig stämma bra.
Så det där citatet stämmer inte för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och lära sig simma.

Jag vet inte vid vilken ålder mina barn ska lära sig simma, men de ska definitivt lära sig det! Min sambo fick aldrig lära sig simma eftersom hans föräldrar var för rädda!! Inte ens nu som 30-åring känner han sig bekväm med att vara i vatten. Hemskt!

/Timsetim
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Fsat jag undrar om det är verkligen är rätt sätt att gå, att tvinga barnet att simma.......... Kan få motsatt effekt.
Jag tror att det bästa är som sagt ge barnet förutsättningarna.
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Kelda skrev:
Fsat jag undrar om det är verkligen är rätt sätt att gå, att tvinga barnet att simma..........

Vem har sagt något om att tvinga?

Jag vill att mina barn ska lära sig simma och kommer att ge dom förutsättningarna till att göra/klara det.

/Timsetim
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Missförstå mig rätt nu.... Ibland håller jag med om att man faktiskt måste "tvinga" sitt barn att göra vissa saker, men som förälder måste man ju då vara lyhörd för var gränsen går för barnet. Jag har också tvingat mina barn att göra vissa saken, som blivit jättebra tillslut, man får inte gå över gränsen så att det blir motsatt effekt. Just simmning tycker jag är ganska svårt, då det faktiskt kan bli så att barnet får vattenskräck om man tvingar det till något som det inte är moget för. På mitt barns simskola sitter det ett stort anslag just om detta med när barnet ska lära sig simma. Där påpekas det särskilt att man ALDRIG får jämföra barn med varann, och att man aldrig kan säja när ett barn ska kunna simma, just för att barnen utvecklas olika.
Men som jag påpekat tidigre, det viktigaste är att man ger barnet förutsättningar och tillfälle att få vattenvana, då kommer simmningen med tiden när barnet ifråga är moget för det. En del barn är 4, 6 eller 8. Det är olika.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn och lära sig simma.

Inte_Ung skrev:
Vi stoppade helt sonika ned honom i vatten när han var mycket liten, runt halvåret, och inte kunde sätta emot.
Och han vande sig faktiskt.

Tyvärr har inte min dotter vant sig. Hon har aldrig tyckt om vatten. Första gången hon skulle badas hemma blev hon panikslagen. Under hennes första tre år fick jag henne ren en gång utan att hon grät så hjärtat nästan brast. Den gången duschade jag och ammade henne samtidigt.

Vi har låtit henne ta den tid som behövs, så nu badar hon i badkaret utan protester, men att tvätta håret är en pärs:crazy:
 
Sv: Barn och lära sig simma.

Men då så jobbar ju du på den saken utifrån just det barnets förutsättningar.
Och "tvingar" i alla fall litet grand för att föra händelserna framåt, så att säga.
Bebis-sim är annars bra, när det går då.
För de är liksom litet för små då för att bygga upp en riktigt redig skräck.

Nyfödda brukar dessutom tycka om att ligga i kroppsvarmt vatten och skvalpa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 644
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 986
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 146
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp