Barn och hund

Jolanta

Trådstartare
Funderade först på att lägga den här tråden på Förälder men kom fram till att här borde fler svara.

Jag har en son på 1 år och en blandras (stor) på 4 år. Jag har alltid varit väldigt noga med att Birk alltid ska ha en egen plats där han alltid får vara ifred. Birk ligger mer än gärna där Arvid är och kryper och flyttar oftast på sig om han är och klänger på honom, annars ligger han bara kvar medans Arvid är där. Arvid får aldrig vara dum med Birk, alltså slå, dra osv.

Nu till det som hänt. Två gånger har Birk morrat/skällt på Arvid, när Birk har haft en boll i munnen som Arvid försökt ta. (Det är först Arvid som gett honom bollen, och sen vill han ha tillbaka den) Birk har inte legat på "sin" plats då utan i hallen och i köket. Jag upplever inte morren som ett argt morr, utan som ett "uppfostringsmorr". Birk brukar göra så med valpar som försöker ta grejer av honom, morra, och om de kommer närmre så gör han ett "sken" utfall där han morrar och skäller med munnen nära valpen. Birk har aldrig gjort illa en valp, och jag tror inte heller att han skulle göra illa Arvid, han avgudar honom.
Det är jätte svårt för mig att alltid ha ögon i nacken och kunna säga till Arvid när han försöker ta något av Birk, och samtidgt vill jag inte att Birk ska morra åt Arvid när han själv har valt att vara där vi är.

Hur skulle ni gjort? Jag måste ju såklart vara uppmärksam på Arvid, som sagt så får han ju aldrig göra illa Birk, men hur ska jag göra med Birk? Säga åt honom när han morrar och ta bort leksakerna? Eller vad?

Vad är okej för en hund att göra och vad är inte?

Senast ändrad:
Sv: Barn och hund

Jag tycker inte det är okej för en hund att försvara sina saker så mycket eller "uppfostra" barn. Har dock aldrig haft en hund som gjort så så jag har inga tips, tyvärr. Har heller aldrig haft barn tillsammans med hund.

Jag skulle säga till hunden att skärpa sig. Han får vakta saker mot barnet lika lite som han får vakta dem mot dig.

Jag hade tagit bort leksakerna och sagt till hunden. Vi har våran gamla Lotus hemma just nu när hans nya ägare är på resa, och han har inte en leksak framme så länge D är vaken. Han får inte på några som helst villkor morra eller vakta mot D, precis som han inte får det mot oss vuxna.

Han har däremot en fredad plats där han kan sova och vila om det behövs. Vi har stenkoll på D så han är snäll mot hunden, och de får inte vara ensamma med varandra någonstans. Nu är ju Lotus en extremt snäll och tålig hund, men jag vill helst ha koll på dem iallafall, man vet aldrig när D stoppar in fingrarna på fel ställe, där hunden känner sig tvingad att säga ifrån.

Oftast ligger Lotus i närheten av D, och han vill också vara med när vi gått och lagt oss för natten, vilket han får (men bara i fotänden, han väger i runda slängar 45 kilo och är lika klumpig som snäll...), han är jätteförsiktig i närheten av D och när D ger honom något tar han det som om han hade bomull i munnen! Men som sagt, jag litar inte på kombinationen barn i D:s ålder och hund fullt ut, så jag håller hellre stenkoll än riskerar att det går tokigt.

När jag tog över min förra hundar hon 3½ år o jag visste inte riktgt hur hon var mot barn. Samtidigt har jag en dotter med flerhandikapp som hunden måste lära sig acceptera.

Tiken var lite skeptisk i början o provade o morra i samma situation som din fast med ett ben. Jag gjorde så att jag tog benet av henne o körde henne på bädden ganska barsk i tonen. Nästa gång min dotter ville ta en sak, en boll, såg jag att tiken inte visste hur hon skulle göra. Gjorde likadant men gav henne bollen där.. hände 3-4 ggr gånger innan tiken förstått att där fick hon vara ifred o vi hade inga problem med någonting sen.. var saken/benet viktig gick hon till bädden med den, annars släppte hon snällt :bow:

Nu är ju alla hundar olika men på min funkade det..

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 849
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 334
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka