Barn, häst, framtid..gah!

Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jadu jag tycker att jag skrev väldigt tydligt att jag inte kommer att göra mig av med min häst när det väl blir barn...

Klart det går att kombinera om man vill.
ja, förlåt, det var inte menat alla (slarvigt skrivet av mig). jag menade egentligen att Darkinnight hade en bra och insiktsfull synpunkt. Att det inte behöver vara svart eller vitt. Ni som inte vill välja mellan barn och häst ska heller inte behöva göra det för att omgivningen tycker det...
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Ser själv inte barns om problem, fick barn för 4 månade sedan och har inte vart ngt problem, rider när hon sover osv.. håller igång mina hästar som vanligt med deras träning och utbildning (har 15 st varav 12 unghästar)
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag är 22, lever som singel, har inga planer på att skaffa barn på länge, och har relativt nyligen (i år) skaffat min andra häst. Jag kommer inte sluta med hästar även om jag skulle bli gravid och sen ha småbarn längre fram.

Man är, förhoppningsvis och i de flesta fall, två om att skaffa barnet och då är man två föräldrar som ska ta hand om det också. Man kanske får prioritera om vad som är det viktigaste, man kan kanske inte vara i stallet halva dagarna längre. Men jag skulle inte vara en bra mamma om jag tvingades välja bort hästarna. Då skulle det kännas som om jag straffats för att jag skaffade barn, och så ska det inte kännas. Man kan kombinera både barn och häst.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Men herregud va skönt att läsa!!!! Jag är inte ensam!!
Jag är 26, alla våra vänner har mellan 1-2 barn eller har barn på väg.
Sambon och jag har varit tillsammans typ 8 år(!?), köpt hus, båda har jobb... Läge att skaffa barn tycker människor runt omkring.
Men jag har mina hästar!

Skönt att inte vara ensam! =)
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag har både hästar, tre stycken, och barn, en snart sex månader gammal dotter. Dessutom pluggar jag heltid på Juristprogrammet och jobbar deltid.
Och ja, det går. Eftersom jag har tre hästar samt kombinerar det med heltidsstudier och jobb så får min sambo ta väldigt mycket hemma-ansvar. Hade jag bara pluggat eller bara jobbat så hade det inte varit något att ens fundera på. (Eller för den delen, bara en häst ;) )

Under graviditeten red jag två hästar om dagen, fram till och med samma dag som värkarna satte igång ;) Visserligen kan man inte veta innan hur man kommer ha det under graviditeten men inte måste du heller låta bli att skaffa häst bara för det.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag hade precis samma konversation med min stallägare för något år sedan. Hans svar var "köp ett trevligt yngre sto. När du blir gravid kan du betäcka stoet så har ni något att pyssla med båda två tills du kan/har tid att rida igen." Först tyckte jag det var ett urkorkat svar men nu inser jag att han är mycket klokare än jag. :D
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Tack för dina kloka ord! Du har möjligtvis ingen hotline man kan ringa när man behöver lite krishjälp? ;)

Och tack alla andra för era svar, känns sååå skönt att man inte är ensam, skönt att buke finns ibland. Nu skiter jag i detta jäkla grubblande from idag! Tar dagen som den kommer och gör det jag tycker känns rätt för mig.
Både jag och min sambo är helt överens om att barn känns väldigt läskigt just nu, så vi struntar i all "press" utifrån och kör vårt eget rejs har vi bestämt..Känns faktiskt väldigt skönt, och väldigt självklart.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Hehe, jag hag är 24 (holy crap, hur gick det till :crazy::p) och har haft egen häst sen jag var 18. Sambo har jag sen ca två år tillbaka och känner absolut ingen brådska med att ha barn. Som jag känner nu så vill jag inte ha barn, alls. Visst kan det ändra sig och sambon kanske har en åsikt där men det får vi ta om en fem år eller så. Varför göra saker idag som du kan skjuta upp till morgondagen;)

Jag undviker med flit att försöka grubbla för mycket på sånt just nu då jag har en väldigt tendens att få precis det jag vill oberoende om det är vad som är bäst för mig eller inte så det känns som att det är lika bra att jag inte riktigt vet vad som ska hända.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag har 4 barn + 2 bonusbarn. De är 4, 5, 14, 16, 18 och 20 och jag har 3 hästar!

Hästen köpte jag när jag var 37 och 4 månader senare var jag gravid med 3:e barnet och 1 år senare med 4:e.
Det funkade tack vara sambon som började ta över ridning + in och utsläpp.
Idag har han egen häst :)

Sluta grubbla och ta det som det kommer. Finns flera lösningar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Min ena klasskamrat på hovslagarutbildningen (jap, ni läste rätt!) är nu mammaledig från utbildningen då hon för någon vecka sen födde sitt och sambons första barn. Inte nog med att hon har en utbildning som hon ska underhåla, framförallt till våren igen, utan dom har fyra hundar (varav en valp som kom hem efter barnet fötts) och stall med 9 hästar varav 6 egna som ska skötas också, och det rullar på bra för dom! Så det går absolut att kombinera småbarn och häst!!
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Håller med. Jag har två hästar och är gravid. Har inga planer alls på att lämna bort dom under graviditeten, inte heller efter. När jag känner mig redo igen så finns dom där så vi kan börja träna ihop igen :) Skötseln fixar jag ändå tillsammans med min sambo.

Fram tills barnet tittar ut så rider jag så mycket jag vågar, annars tränar jag mycket från marken med båda. Sambon hjälper mig med stallsysslorna och jag vet att vi kommer hjälpas åt även sen när bäbis kommer så båda kan få hålla på med sitt intresse.

Tycker det är så många som känner att de måste välja antingen barn eller djur. Jag själv tror helt klart att man kan kombinera! Barnet har ju en pappa också!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 306
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 316
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 600
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 838
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp