Barn, häst, framtid..gah!

blueeyedboy

Trådstartare
Ja, som vanligt velar jag bort mitt liv istället för att ta tag i saker och göra nåt.. (hoppas tråden ligger i rätt forum)

Jag är så sugen på att köpa häst igen, har varit sedan 2008 till och från...
Jag har ekonomi, tid har jag väl också. Jobbar 8-18 vardagar, men sålänge man har häst i ett stall där det är andra kvällsmänniskor som rider så är det väl inga problem =)
Jag är 25 år, och jag känner liksom att "jaha, nu är det väl snart dax att skaffa barn då". Jag vill absolut ha barn, men jag är inte särskilt sugen på barn nu :crazy: Tänk om jag köper en häst nu när jag är 25, så ska jag ha barn om kanske 2-5 år. Vad gör jag med hästen då?
Jag kan inte bara sälja ett djur så heller, det blir ju som en familjemedlem som jag vill ha livet ut, om allt går som det ska.

Exakt såhär kände jag 2008 också.. är det nån slags undanflykt för att jag inte vågar ta steget att skaffa häst eller vad är det frågan om? Blir så trött på mig själv. Någon annan som köpt häst i denna åldern och vad har ni för tankar kring det här med barn och framtid? Usch tiden går aldeles för snabbt! Känner mig som 23, max! ;)

Jag har en medryttarhäst som jag trivs jättebra med! Ibland har jag honom en vecka i sträck och ibland nån gång i veckan det är lite olika. Önskar jag bara kunde nöja mig med det för det funkar jättebra, och det är ju väldigt skönt att kunna säga att man inte kan och slippa huvudansvaret. Men samtidigt jag vill ju ha MIN egen häst som jag kan bestämma över själv!

Någon som känner lika, eller som har några kloka ord till en tjej med 25-årskris och grav beslutsångest? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Det är många som behåller både häst och hästintresset även efter att de fått barn. Så bara för att man skaffar barn behöver det inte betyda att man måste välja bort häst ;)

Andra väljer att avsluta hästeriet eller lämna iväg hästen ett tag.

Jag själv är gravid, har hästar, jag hoppas jag kan behålla både häst och hästintresset även efter att barnet kommit. Men man vet ju aldrig, man kanske börjar prioritera helt annat :)
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag är 26 och har 3 hästar, varav en är 4 månader och ska väl ev. bli påläggskalv.

För min del är barn ingen prio, jag har absolut inget sug, kanske om 10 år, men inte nu. Skulle jag däremot skaffa barn nu så skulle förutsättningen vara att jag kan fortsätta med hästeriet.

En häst tycker inte jag tar särskilt mycket tid heller, har man dessutom lite hjälp eller service i stallet kan man maximera tiden man är i stallet med att tex rida varje dag man är där och byta rena mockningsdagar med andra.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag må vara bara 22 år, men jag har 2 hästar och sköter allt själv. Har absolut inga planer på att skaffa barn än, men den dagen man gör de då ska hästarna forfarande finnas kvar.

Man får bara anpassa sig till att man ska sköta både barn och hästar. Hästarna är en livsstil för mig och jag spenderar all min lediga tid med dom.

Vill du skaffa häst, gör det! Den dagen du skaffar barn, ja då får du lösa det då. Men låt inte dina tankar om barn hindra dig. Känner några som fått ihop barn och hästar trots att tiden på dygnet inte riktigt räcker till.

Vissa löser det med medryttare, inackordering eller helt enkelt får ta med sig ungen till stallet. Det fixar sig :)

Skaffa häst och ta tag i situationen sen :angel:
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag personligen förstår inte den där barnhetsen folk verkar drabbas av i din ålder (jag är själv 27). Vad är det som är så jäkla bråttom med barn? Min syster är 30 och har precis fått sitt första barn, min väninna är 32 och har precis fått sitt första. Ingen av dem har haft några problem med att det tagit tid. Ingen av dem har varit hysterisk heller iofs. Det är väl bättre att se till att man har ett stabilt liv och ett stabilt förhållande innan man börjar hetsa efter att få barn?
Men ja, å andra sidan vill jag själv aldrig ha några barn så det är väl därifrån min oförståelse kommer...

Så om du nu inte är direkt sugen på barn just nu, varför ska du avstå från att köpa häst? Vad är det som ens säger att du kommer få barn om du väntar med häst? Nej, satsa på hästeriet, barn hinner man få om man vill, och vill man och har en vettig man som förstår att pappa är lika med 50% förälder så kan man ha både ock.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Åååh tack för alla era svar! :laugh:

Som någon påpekade, att man får ta det som det kommer, jag får väl lösa det på bästa sätt den dagen ett barn kommer till världen! Om det ens kommer något barn!

Så fort jag tänker på att skaffa häst ser jag alltid massa problem..tror det är något undermedvetet, för att jag är rädd att ta steget. Jag kanske är en såndär annonstittare som älskar att titta på annonser och drömma om en framtida häst men som aldrig kommer till skott.. Får väl se vad som händer framöver. Förhoppningsvis tar jag mig i kragen en vacker dag och bestämmer mig!

Skönt med lite kloka ord från andra hästmänniskor iallfall, tack :love: fortsätt gärna kommer med kommentarer.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag tror det beror på att vänner, gamla klasskamrater, kusiner osv skaffar barn. Känns som att "alla" får barn och då blir man lite stressad.
Eftersom jag själv inte känner att jag vill ha barn så blir jag ännu mer stressad/pressad. Är det något fel på mig eller? Ungefär så, fast jag vet att det inte är något fel, men ja, det blir ju att man tänker så ibland.
Jag har fast förhållande sedan 7 år tillbaka, förlovade och allt.. Så det känns som att vi "bör vilja ha barn snart."
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Ja, som vanligt velar jag bort mitt liv istället för att ta tag i saker och göra nåt.. (hoppas tråden ligger i rätt forum)

Jag är så sugen på att köpa häst igen, har varit sedan 2008 till och från...
Jag har ekonomi, tid har jag väl också. Jobbar 8-18 vardagar, men sålänge man har häst i ett stall där det är andra kvällsmänniskor som rider så är det väl inga problem =)
Jag är 25 år, och jag känner liksom att "jaha, nu är det väl snart dax att skaffa barn då". Jag vill absolut ha barn, men jag är inte särskilt sugen på barn nu :crazy: Tänk om jag köper en häst nu när jag är 25, så ska jag ha barn om kanske 2-5 år. Vad gör jag med hästen då?
Jag kan inte bara sälja ett djur så heller, det blir ju som en familjemedlem som jag vill ha livet ut, om allt går som det ska.

Exakt såhär kände jag 2008 också.. är det nån slags undanflykt för att jag inte vågar ta steget att skaffa häst eller vad är det frågan om? Blir så trött på mig själv. Någon annan som köpt häst i denna åldern och vad har ni för tankar kring det här med barn och framtid? Usch tiden går aldeles för snabbt! Känner mig som 23, max! ;)

Jag har en medryttarhäst som jag trivs jättebra med! Ibland har jag honom en vecka i sträck och ibland nån gång i veckan det är lite olika. Önskar jag bara kunde nöja mig med det för det funkar jättebra, och det är ju väldigt skönt att kunna säga att man inte kan och slippa huvudansvaret. Men samtidigt jag vill ju ha MIN egen häst som jag kan bestämma över själv!

Någon som känner lika, eller som har några kloka ord till en tjej med 25-årskris och grav beslutsångest? ;)

Har precis samma GHAA känsla som dig:)
Eller har haft men den börjar lägga sig något haha
Har en foderhäst sen 4 år (livstid)..han är mitt liv, o stallet är det jag längtar till varje dag!

Fyller 30 strax.. förhållande sen 7 år o gift och gubben har mer längtan efter barn än jag:grin:

Vill inte för nått i världen ge upp mitt intresse.. isåfall väljer jag hellre bort barn faktiskt!

Men man e ju 2 i ett förhållande så planerna på barn börjar närma sig..har sagt till min man att jag kommer hålla på med hästar oavsett om vi har barn och att han får ställa upp så gott han kan så dessa två saker går ihop, och det är han med på.

Så nu försöker jag o inte krångla till det i hjärnan och tänka så mycket.. blir det barn så får vi lösa det då! Medryttare kommer man säkerligen behöva nån dag i veckan då barn är tidskrävande..men som sagt så får jag ta de då, man vet ju inte hur nått är förens man är där=)

Jag tycker du ska köpa en häst och leva "nu"....som nån annan sa här så vet du ju inte hur framtiden ser ut..kanske det inte ens kommer nått barn..vissa har ju den oturen! Lev nu och blir de barn flera år framåt så lös det då..då kanske du har andra känslor än nu och vill sälja hästen o va med barnet alt fodervärd 1 år eller göra som jag tänkt o skaffa nån som hjälper en när det behövs nån dag i veckan eller så.

Jag tror..och hoppas det löser sig..men förstår du är orolig..för det är jag med! Man vill inte som de känns nu sälja eller lämna bort sin "bästa" vän:)
Men ta det som det kommer..köp dig en häst och njut så länge de varar!

Lycka till!
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jadu.. sitter i lite samma sits som du..

Är i samma ålder, sambo sen 4 år, alla kompisar skaffar barn till höger å vänster.
Min sambo vill ha barn mer än mig, men han är äldre också.

Jag har 1 häst och planerar att köpa en till.

Min sambo är väl insatt i min häst och min hund, nästan varje dag är han med mig i stallet å hjälper till å grejar med än det ena än det andra.
Idag fick han hjälpa mig att gipsa hoven på hästen tex :grin:
När/om jag blir gravid är han väl medveten om att han kommer att dra ett stort lass med min häst/ar.
När jag känner att jag inte klarar av att rida ja då kommer han att få ta vid, han är ingen stjärna på att rida men han kan lufsa ut i skogen så hästen får röra sig i alla gångarter och han kan köra hästen till tränaren så hon får rida hästen ordentligt, det går att löshoppa osv medan man står där med tjock mage.
Min häst är ingen häst man rider på höggravid om man inte är ute efter att ramla av.

När barnet väl är ute så finns ju sambon som pappa å kan ta hand om det medan jag rider å grejar.
Skulle det behövas får jag väl flytta hästen till ett stall med helinackordering för att kunna optimera tiden till hästen.

Det finns alltid lösningar om man vill :)

Å ja jag vet att jag har världens bästa karl :love:
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Såvitt jag vet har jag inga barn påväg än. Men aldrig att jag ger upp hästarna för ett barn, även om min barnlängtan är stark!
Ett ex till mig ansåg att man kan ju inte hålla på med hästar och ha familj samtidigt, det går ju inte det fattade jag väl?

Jag tror man får lösa situationen på bästa sätt. Mina hästar är inga supertävlingshästar. Dom klarar av att ta det lite lugnt, jag får väl tömköra när jag är för tjock för att rida och sen får jag väl se till att fixa hjälp lixom? Och när man är mammaledig har man väl "all tid i världen", alltså i alla fall som jag som har hästarna hemma. Ungen får väl följa med när man släpper ut och mockar. Det får ta sin tid men jag tror det är långt ifrån omöjligt!
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag är allergisk mot alla "bör". Speciellt i barnfrågan. Varför är det en sådan förväntan från omgivningen att så fort man är ett par i fertil ålder ska det avlas barn..? Jag blir mörkrädd. Jag får försvara min ickelust att bli förälder dagligen. Ganska vrickat...

För mig också hela omgivningen inne i en babyboom. Och varje gång man hör nåt om deras vardag är jag glad över speciellt två saker: Att jag inga barn har. Att min karl inte heller är så sugen.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jäkta inte. Vet dom som har häst och barn samt är ensamstående i perioder precis som jag. Jag försökte i två år att ha barn och häst ensam. (sambo på helgerna). Men fick ge mej när jag väldigt planerat blev gravid igen. Jag hade en tuff graviditet sist och har det bitvis nu oxå. Bor ensam med sonen 4-5 dagar i veckan och har hus, eget stall och stora hagar och går på det i skolan på heltid.
Fick inse mina egna begränsningar och fodrade ut mina underbara häst. Iaf tills sambon kan få jobb lite närmare så vi kan vara två om att ha barn på heltid :). Kommer ha häst här på gården igen för det va lixom därför vi köpte gården;)
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Men alltså, hur tänker ni egentligen (gäller alla utom Darkinnight)??? varför denna hysteri? Varför välja barn ELLER häst? Varför ens tänka tanken på att välja bort barn för att få fortsätta med hästar? Det är inga som helst problem att kombinera båda om man vill det. Att få barn betyder faktiskt inte slutet på livet! Jo, det finns de som verkar anse att om de inte genomgår absolut personlighetsförändring och ger upp allt annat när de får barn så är de inte några bra mammor (jo, det gäller oftast mammor). Men sån behöver man ju inte bli!

Sedan allt detta planerande... Låt dagen ha sin gång lite istället. Planerar man in i minsta detalj så kan man ge sig på att det skiter sig i någon ände, framför allt när det gäller kroppsliga funktioner (såsom barntillverkning t ex.).

Känner ni er stressade av omgivningen för att ni vill vänta med barn (eller inte har någon önskan att skaffa barn någonsin). TALA OM DET!!! Ingen annan har makten över ert liv än ni själva! Har ni sambos och makar som längtar efter barn (eller känner sig annorlunda från polarna som har barn), Ja, It takes two to tango!!! Ni måste alltså bestämma sånt tillsammans.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Jag är 30 år, utan barn, och jag har just köpt min första häst. Jag funderar på att skaffa barn men känner mig inte redo närmaste halvåret. Jag resonerar som så att jag kanske inte kommer att ha så mycket tid med min häst under perioder, när jag blir mamma. Det kanske kan bli så att jag knappt rider alls under vissa perioder i livet om jag får barn. Men att besöka hästen, rykta upp honom, och kolla att han mår bra, tror jag definitivt att jag kan klämma in även när jag blir mamma.

Jag har därför köpt en ganska billig hobbyhäst (20.000) som jag inte har några tävlingsambitioner med. Jag tror nämligen att man har dåligare samvete om man köper en tävlingshäst för 80.000 som man vill utveckla och den förlorar formen, än om man köper en hobbyhäst som kanske råkar bli lite extra rund om magen i perioder i livet. Hästar lider ju kanske inte så mycket som vi tror, av att inte bli ridna. Och eftersom han är två år idag så kanske han blir världens goaste läromästare till mina barn om tio år... Man kan ju kombinera barn och hästar.

.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Hej!

Du har mängder med valmöjligheter här och behöver bara lära dej se dom.

Till att börja med hade jag utgått från nuet- vad vill du nu? Är häst vad du vill ni - go for it! Vad som händer när du får barn kan du ta tag i då.

Eller så skaffar du en foderhäst, som du kan lämna tillbaka när det blir dags för barn.

Eller så visar det sej att du fixar att ha häst och barn samtidigt och allt löser sej.

Nu kastar jag mändger med stenar i mitt eget glashus och säger: Man ska inte oroa sej så mycket för vad som händer om flera år, saker kan förändras fort i livet. Passa på att leva nu och gör det som gör dej lycklig. Risken finns ju att om du inte gör det du vill kommer du vakna upp en dag och behöva lämna allt du redan gjort för att äntligen få göra det du alltid längtat efter.

(och ja, jag hade en liknande diskussion igår med en kille som sa upp sej från välbetalt jobb, och sålde sin innerstadslägenhet (där han alltid velat bo) för han hade plötsligt insett att dom inte gjorde honom lycklig. Så nu bor han på landet och är smed istället).

/Lavinia, som försöker leva efter att man ska göra vad man blir lycklig av och inte oroa sej för mycket för framtiden.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Hej!

Vill du bli min vän?

Det är hopplöst med alla kompisar som skaffar barn för att man "ska".

Ok om man skaffar för att man VILL, men för att man SKA??

/Lavinia, kommer inte få några barn
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Det jag upplever från omgivningen är att har man småbarn så fungerar det inte att ha häst. I princip är det väl bara här på buke som jag läst som folk som fått det att fungera med hästar och graviditet/småbarn. De flesta verkar lämna ut hästen eller sälja den när de blir gravida samt under småbarnstiden.

Jag tycker inte det är något fel med det. Men JAG vill inte det, mina djur är min livsstil, min dagliga glädje och sorg. Ett liv framför tv´n och ett fläckfritt hem väljer jag bort framför den glädje djuren ger mig.

Men ÄNDÅ så har jag i beredskap att mina intressen blir förändrade efter att den lilla kommit ut. Jag önskar att mina djurintressen inte försvinner, men samtidigt måste jag vara realist och vara beredd på att det kan hända. Det är trots allt en hel del som ändras i.o.m att man blir förälder...
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Tycker du ska skaffa en häst sen får man ta tag i problemtet när det kommer. Vet många som har ett antal hästar och har även barn, men då har dem familjer/släkt som ställer upp och är med på noterna! Man kan ju inte sluta leva för att man skaffar barn, första tiden kan du ju lämna iväg hästen till någon du känner eller på något utbildningsstall som inte är allt för dyrt!!
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Det jag upplever från omgivningen är att har man småbarn så fungerar det inte att ha häst. I princip är det väl bara här på buke som jag läst som folk som fått det att fungera med hästar och graviditet/småbarn. De flesta verkar lämna ut hästen eller sälja den när de blir gravida samt under småbarnstiden.

Jag tycker inte det är något fel med det. Men JAG vill inte det, mina djur är min livsstil, min dagliga glädje och sorg. Ett liv framför tv´n och ett fläckfritt hem väljer jag bort framför den glädje djuren ger mig.

Men ÄNDÅ så har jag i beredskap att mina intressen blir förändrade efter att den lilla kommit ut. Jag önskar att mina djurintressen inte försvinner, men samtidigt måste jag vara realist och vara beredd på att det kan hända. Det är trots allt en hel del som ändras i.o.m att man blir förälder...
Jag tror att det där med att sluta rida, lämna bort hästen etc. när man har småbarn är ett beslut som skapas av de runt omkring. Att man inte KAN ha småbarn och rida samtidigt, att man inte KAN ha något intresse utöver barnet. Jag har haft så många kompisar som från den ena dagen till den andra har blivit mammor på heltid och helt glömt bort sina egna behov. Allt snurrar kring barnet konstant. Jag har två barn själv, så intresset för barnen finns naturligtvis, och deras intressen går först, det är inte något snack om det. Men att låta barnet ligga i barnvagnen när man rider på ridvolten skadar inte barnet, snarare tvärt om. Finns viljan så går det mesta att lösa. Under bebis-perioden kan man inte fokusera 100% på ridningen, det är ju klart, men bebisperioden är väldigt kort och dessutom är man som sagt i normalfallet två personer som är ansvarig för barnets väl och ve. Att rusa iväg till stallet varje kväll är oftast inget alternativ, men med en medryttare så löser det sig. Det är den där attityden att man helt ska lämna sina intressen för barnet, för att man annars är en dålig förälder som jag retar mig på.
 
Sv: Barn, häst, framtid..gah!

Det jag upplever från omgivningen är att har man småbarn så fungerar det inte att ha häst. I princip är det väl bara här på buke som jag läst som folk som fått det att fungera med hästar och graviditet/småbarn. De flesta verkar lämna ut hästen eller sälja den när de blir gravida samt under småbarnstiden.

Jag tycker inte det är något fel med det. Men JAG vill inte det, mina djur är min livsstil, min dagliga glädje och sorg. Ett liv framför tv´n och ett fläckfritt hem väljer jag bort framför den glädje djuren ger mig.

Men ÄNDÅ så har jag i beredskap att mina intressen blir förändrade efter att den lilla kommit ut. Jag önskar att mina djurintressen inte försvinner, men samtidigt måste jag vara realist och vara beredd på att det kan hända. Det är trots allt en hel del som ändras i.o.m att man blir förälder...

I stallet där min häst står är det sex hästar, tre av dessa ägs av småbarnsmammor. Den ena mamman har tom ytterligare två hästar i "stora stallet". Det har varit fler småbarnsmammor men när deras hästar blev för gamla (och togs bort) så valde de att inte skaffa nya (men då var barnen några år gamla, så i några år fungerade det). Så det är inte bara på buke som det fungerar att kombinera häst/barn.

Att ditt djurintresse försvinner tror jag inte, men du måste säkert dra ner på tiden och ta emot mer hjälp men att sluta helt med djuren det behövs säkert inte - om inte något alldeles exceptionellt händer.

Själv har jag en dotter och en häst - utan medryttare. Medryttaren jag hade när jag var gravid blev själv gravid och kände sedan när hon började jobba att hon inte hann (både hon och hennes man jobbar schema (natt/helger) så det blev så mycket pusslande och då pussla in en medryttarhäst där också blev för mycket för henne, de har heller inga far-morföräldrar i närheten. Det är nog den enda jag vet som lagt hästeriet på hyllan pga barn, en annan kompis sålde hästen ca 1,5 år innan hon fick barn, men då hade hon pratat om att sälja hästen i ca tre år (tror inte att hon planerade barn redan då).

Jag hade dock behövt en medryttare, men det är jobbig att leta upp en... Hästen rids max 4-5 dagar per vecka som det är nu, skogsturer mest men också träning en dag i veckan, så ambitionen att ha en häst i toppkondis har jag lagt på hyllan - det är väl den uppoffring jag gjort. Jag tror inte hästen lider av det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 306
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 316
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 600
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 838
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp