Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Ja det vet jag väl, det var ju därför jag skrev ut åldern på hunden och att jag inte hade valt att ha valp under bebistiden. Några skrev att även den vuxna hunden fick stå tillbaka och så var det inte för oss.

Snurrfian skrev:
Dessutom så hade ju ts tänkt sig en jakthund, det kräver rätt mycket mer i skog och mark i längre perioder än vad många bebisar är nöjda med. Dessutom är det svårt att ha med sig en bebis och kunna skuta/skjuta knall skott vid en ev apportering.

Nu är jag dåligt insatt i hur mycket man skjuter knallskott, men knappast varje dag? Jag (ensam med bebis) körde både spår/sök och var ute i fler timmar.

Jag hade absolut mer tid för hunden när jag var föräldraledig än vad jag har nu som heltidsarbetande småbarnsförälder :)
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Ja det vet jag väl, det var ju därför jag skrev ut åldern på hunden och att jag inte hade valt att ha valp under bebistiden. Några skrev att även den vuxna hunden fick stå tillbaka och så var det inte för oss.



Nu är jag dåligt insatt i hur mycket man skjuter knallskott, men knappast varje dag? Jag (ensam med bebis) körde både spår/sök och var ute i fler timmar.

Jag hade absolut mer tid för hunden när jag var föräldraledig än vad jag har nu som heltidsarbetande småbarnsförälder :)

Under jaktsäsong vill jag ju helst att våran ska jaga tre dagar i veckan, det betyder ju att varje gång jag går ut så finns det risk/chans till skott, nu är det ju långt ifrån varje gång jag skjuter, men jag vet ju aldrig vilken gång det blir.

Och det är ju även det jag skrev, visst det kanske går utmärkt att skaffa en valp medans man är föräldraledig, men det är ju rätt tidsbegränsat, sen kommer tiden när man jobbar, ska hämta och lämna på dagis och försöka ha ett familjeliv, då kommer ofta problem med att hinna med alla bitar. En hund lever ju förhoppningsvis ganska länge och det ska fungera hela tiden.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Fast du förutsätter ju en del som TS inte har skrivit.

I och med att dom haft hund innan så känns det som att dom har lite humm om vad hundar kräver, vi vet inte heller vad TS + partner jobbar med. Jag har vänner som är småbarnsföräldrar och aktiva jägare, så nog går det att planera om man är två som delar på ansvaret för både bebis/hund.

En valp däremot tror jag kan bli mäktigt att klara av, visst går det men till vilket pris?

Sedan får man ta med i beräkningen att barn är individer, hade jag fått en bebis som avskydde vagnen och inte alls var nöjd med att hänga i sjal/sele längre perioder så hade jag antagligen upplevt detta annorlunda.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Nej självklart kanske de har en annan typ av jakthund, men som sagt valp under föräldraledighet har jag hört få som har lyckats fullt ut med... Oavsett hur nöjd bebis man har så förändras mycket, man måste prioritera om i livet och då ta beslutet att skaffa valp.. nja...
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Svarar er alla:

Tack för allas tankar och svar! Vet iofs inte om jag blev så mycket klokare, men det är ett beslut som tål att funderas igenom ett antal gånger...

Vi bor ju som sagt utanför stan med långt till grannar och möjlighet att släppa ut valpen på gården för kissningar utan att behöva göra det till ett projekt varje gång.

Valparna levereras i början av maj och bebis är beräknad i mitten av augusti- så valpen kommer ju förhoppningsvis ha hunnit bli rumsren innan bebis ankomst.
Angående jobbet så har jag idag suttit med sommarschemat fram tills det att jag går hem- är själv ansvarig för schemaläggning och personalen så jag kan i viss mån styra mitt arbete så att det passar för valp. Sambon har samma ansvar han på samma arbetsplats men en annan avdelning- så tanken är i så fall att vi ska kunna pussla ihop våra scheman så det funkar med valpen, OM vi tar den. Främst jag jobbar mycket dagtid men även en del kvällar och kommer väl jobba 50-75 % i början på sommaren för att sedan vara helt ledig sista 6 veckorna. Och beroende på när min vikarie kliver in så kan det hända att mitt jobb lättas ytterligare. När det krockar har uppfödaren erbjudit att vi kan lämna av valpen där över dagen.

Angående jaktbiten så är det en fågelhund till rasen och det är sambon som är jaktintresserad och kommer sköta den biten. När det väl är dags för jobb för mig igen vet jag fortfarande inte hur jag kommer jobba- kvällsarbetet jag har i dagsläget kommer inte fungera så bra med barn (eller hund för den delen) då sambons jobb är mer styrt till kvällar och långa dagar. I planen finns dock en rastgård med uppvärmd innedel i anslutning till garaget, för att underlätta de dagar våra arbeten krockar med varandra.

Återigen, tack för allas tankar och reflektioner!
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

kl

Jag tror att det är otroligt individuellt det där, hur man klarar av att ha valp och småbarn samtidigt. Jag för min del hade aldrig klarat av det. Jag klarade knappt av att ha min vuxna hund och har många ggr varit på vippen att vilja omplacera, detta trots att min son är en sån där "lätt" unge som sover i vagnen, tycker om att vara ute och titta på när man tränar, kan leka själv osv osv. Men jag som person ändrades mycket när jag fick barn.

Vill dock tillägga att en av mina närmsta vänner skaffade en valp samtidigt som henne son var pytteliten. Trots kolik och att hennes man jobbar på båt och är borta 4-6 veckor i stöten så klarade hon det galant och har idag en otroligt väluppfostrad, välfungerande hund som hon tränat aktivt sedan hon fick hem honom. Så som sagt- det är så himla olika för alla! Du känner dig själv bäst.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag säger: Vänta med valp!!

Skaffade min i januari 2012, ångrade mig varenda dag i början. Nån månad efter han kom var jag i v 16 , då fick jag foglossning från helvetet, kunde inte ens gå ett varv runt huset. Medförde ju såklart att valpen blev åsidosatt och kunde bara busa med sambon på kvällarna och fick göra ingenting under dagarna.
Konstant dåligt samvete över denna lilla varelse, Foglossningen satt i till tre mån efter fl och det är först nu när lillan är snart 8 mån som jag kan gå mer än 2 km utan att få ont i höfterna.

Hade vi inte bott i hus så det bara är att släppa ut honom hade jag aldrig gjort det, det är llite meck med att klä på bebisinnan man gå ut, mata byta, dra ut vagn.. flera gånger om dagen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 689
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 318
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 323
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 193
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp