Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

malpe

Trådstartare
Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt som det precis börjar sjunka in att vi ska bli föräldrar!

Till sommaren är det två år sedan vi hastigt fick ta bort vår unghund pga höftfel, och vi har båda sagt att den dagen det blir dags för barn är också tiden för nästa hund då vi båda har jobb som tagit alldeles för mycket tid i anspråk för att ha möjlighet att välkomna en ny fyrfota vän i familjen.
Av en slump har vi nu kommit i kontakt med en familj som föder upp just den rasen vi intresserat oss för, och som (o)lägligt nog precis fått valpar. Dessutom hade de precis fått ett återbud från en valpköpare.. Och de bor i samma stad som oss.

Båda föräldradjuren är välmeriterade och har ett bra temperament. Tiken som vi träffat upplevde jag som väldigt behaglig och lugn.
Rasen i sig är en rätt krävande jakthund men samtidigt känd som en bra familjehund. (Vår förra hund var inte mindre "svår" den, så det i sig är inget som oroar)
Tankarna snurrar- är det ödet som leker med oss?

Tar vi oss vatten över huvudet om vi tackar ja till en av valparna? Omgivningen har starka åsikter och de flesta anser att det är dumt av oss att tro att vi ska fixa en valp och några månader senare även ett barn.
En del menar dock på att det skulle vara en fördel med att få hem valpen några månader innan bebisen anländer istället för tvärtom.

Vi hade ju som inte en tanke på att det redan kunde vara dags för hund- än så länge mår jag bra och är utan krämpor så förhoppningen är att kunna jobba merparten av sommaren innan bebis ankomst.
Vi bor för övrigt i hus som vi renoverar/ byggt ut utanför stan i norra delen av landet. Närmsta familjen bor dock längre söderut- så där har vi inte vardagshjälp att hämta. Därav att det känns som en fördel med att ha uppfödaren i närheten.

Som sagt, tankarna snurrar- någon opartisk som har några vettiga tankar att dela med sig av?:confused:
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag tyckte det var tufft med hund och bebis. Då var vår hund ändå gammal. Vi löste det med att hunden fick flytta till en kompis där hon kan vara i centrum. :)
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

meeen är det inte alltid sa, att allt dyker upp precis när det kanske inte är lämpligast igentligen.
Jag säger kör pa det om magkänslan säger ja :)
Jag är ju dock ganska impulsiv och sitter just nu i bryssel med min snart 3 manaders tjej för att i dagarna köra ner till spanien och sedan iväg till argentina :D
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag skulle nog hellre göra tvärtom. Vi ska ha barn i juni och hoppas på att hämta hem en hundvalp strax före årsskiftet. Jag hade inte tagit hem en valp nu tex, utan vill hellre få till lite rutiner med bebisen först och sen blanda in en valp i röran... Vår bebis förväntas vara runt 6 månader när valpen anländer, då brukar de inte "sitta fast" vid bröstet lika mycket utan krockarna mellan bebis behov och valpens behov borde bli färre, förhoppningsvis sker de när pappa/husse finns tillgänglig.
För mig skulle det kännas jobbigt att "tvinga" valpen att kissa på golvet för att man inte kan släppa bebisen just då. En sexmånaders kan man ju oftast släppa ifrån sig på en filt på golvet den minut det tar att springa ut med valpen.

Men jag skulle inte planera in att ta hem en valp när bebisen är 1-2 månader heller. Jag hoppas i ärlighetens namn på att vår valp dröjer till 2014, men pga att det är just "den" valpen vi vill åt så får vi naturligtvis ta den när det blir av.

Kan ju tillägga att i vårt hus finns redan ett styck hund f mars-07 och ett styck barn f december -10 som naturligtvis ska ha sitt i den ekvationen också. Att ha dem tillsammans har hittills varit en tillgång åt båda håll.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag har inte barn (och har aldrig varit gravid), dock valp...

Bor ni så att ni kan släppa ut valpen direkt utanför dörren eller innebär det mer rastningar?
Jag tycker det är tufft med valp, så länge du mår bra funkar det säkert, risken är ju dock att det blir tufft med massa ev. graviditetskrämpor.

Å andra sidan vet jag inte om det blir lättare med barn direkt.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Känner ni att detta är hunden ni måste ha och att det aldrig kommer en chans som detta igen så är det ju bara att köra. Men finns det en möjlighet att uppfödaren skall ha valpar någon mer gång (då är det fortfarande samma ort) med precis lika välmeriterade hundar med bra temperament så tycker jag ni ska vänta.

Däremot kan det vara ett bra tillfälle att skaffa valp när man ändå är hemma med bebis men då tänker jag en äldre bebis som man känner så man har mer koll på sin vardagssituation.

Det kan absolut gå att skaffa valp nu men då måste ni ju vara helt inställda på att ge både bebis och valp vad de behöver vilket kan göra ert liv otroligt påfrestande en tid så det är bara att välja om det är värt det eller inte.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag skulle tveka, väldigt få av dem som jag har sett som har skaffat valp i samband med bebis har lyckats fullt ut, och det är inte bara just valptiden utan det fortsätter ju även sen, efter första året, barnet börjar på dagis, man själv börjar jobba, man vill ha all tid man kan få med barnet och så ska man dessutom hinna träna med hunden.
Visst är det en del som får det pusslet att fungera oxå men det tål att tänkas på. Vi skaffade våran andra valp när vårat yngsta barn var 5 år på våren, och jag har ett jobb som innebär att jag är hemma nästan jämt och kan fixa en hel del hundträning på dagtid men ändå har hunden fått stå tillbaka för barnens skull. Inte så att det har gått ut över hunden men det finns delar som jag skulle ha viljat träna mer på, kurser som jag skulle har viljat gå med honom osv.
Vi har oxå en jakthund och under jaktsäsong så jagar jag dels själv med honom, och dels ihop med flera under tex helger, vi har jaktmarken runt husknuten och två barn som kan dels tänka sig att hänga med ut i skogen en stund och dels kan tänka sig att vara hemma själva en stund.

Så tänk framåt, var självkritiska om ni verkligen kommer ha viljan, tiden och orken att lägga ner på hunden.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag tog en vuxen omplacering när bebisen var 2 månader och ja han har kommit i kläm.
Är dock en perfekt familjehund och är nöjd bara han får vara med. Jag skulle kunna tänka mig att skaffa valp nu när det blir varmare och man inte behöver sätta på barnet massa kläder för att kissa hunden.
Kan nog säga efter hur det gick med andra hunden att jag hellre skaffar hund efter barnet kommer.
Sen så beror det också på hur ni hade tänkt och planera säsongen för jakthunden.

Kan tillägga att vi har två hundar, ena (jakthund) hade vi innan barnet kom och sambon hade den innan jag kom. Med den har vi fått flytta då det inte fungerar och den attackerar får andra hund+ mig en gång. Den andra skaffade vi när barnet var två-tre månader, en liten sällskapshund då jag mådde så dåligt av min gamla hunds bortgång (jätteoptimalt)
Vi funderar på att skaffa en tredje av samma ras som nr.1, men tik.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Vi som blev inlagda en månad i samband med förlossningen p.g.a. prematura barn hade absolut inte skaffat valp före förlossningen.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Det beror på barnet. Med ena barnet hade jag knappt tid att äta lunch med. Det andra bara sov. Så hade vi haft gård då hade det varit lugnt. (Att klä på ett sovande barn för att gå ut med en valp hade aldrig varit ett alternativ)

Nu när våra barn är större visar det sig att vi blev en rätt stökig och högljudd familj så stackars hund säger jag bara ;-) Även om alla är snälla så skulle nog en hund vilja ha det lite softare!
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Vi står lite inför samma dilemma.
Vi har en 10-årig hund och har alltid skämtat om att "när vi skaffar barn så passar vi på att skaffa valp!"
Nu väntar vi vårt första barn i maj och lägligt nog ska "min" uppfödare ha två kullar i år, båda två fullt tänkbara för min del. Första kullen levereras till midsommar, och det anser jag vara för tidigt. Däremot planerar de även en kull tidigt i höst, och det vore ju bättre. Men jag tvekar ändå... Orkar man? Nu har vi ju redan en hund som iofs är ganska intensiv, men han går nog inte jämföra med en valp. Samtidigt som det vore en hjälp på vägen att vår gamla trygga hund fick hjälpa till fostra valp :angel: Dessutom bor vi på gård och behöver inte följa med valpen ut nattetid och liknande. Så förutsättningarna för vår del är egentligen optimala, ändå tvekar jag.
Sen är det praktiska aspekter med, med bil och liknande. Kan man ha två pinschrar i samma (stora) enkelbur? Står man inför en tid med barnvagn och grejer kan det vara svårt att få in dubbelbur i bilen.
Nu har jag inte pratat med uppfödaren än, jag velar så fram och tillbaka, men man hinner ju känna av bebisen lite också, innan det är dags att bestämma sig, men kanske ska förvarna henne.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Vi miste våran "sista" hund 1,5 månad innan jag födde :cry:
Vi hade såklart hoppats att barnet skulle få växa upp med en äldre trygg hund, men så blev det nu inte.
Vi beslutade oss för att ta hund-paus eftersom vi hade noll koll på att vara föräldrar, men däremot har full koll på hur mycket en valp behöver i engagemang och tid. Det visade sig vara en klokt beslut. Våran son var en mycket krävande bebis som dessutom hade kolik de första 5 månaderna.... vi var fullt upptagna med han hela det första året!
Idag är han 6 år och vi har fortfarande hund-paus.... men nu börjar vi känna att en valp kan bli aktuell. Han är dessutom såpass gammal att han kan "hjälpa till" att ta ansvar (han har nämligen börjat tjata om en hund...).
Nu hör det till saken att jag har två hästar också, och i den ekvationen häst-barn-gård, så räckte inte orken till en valp för någon av oss.

Problemet är väl egentligen att alla barn är olika och ni vet inte vad ni får än...;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

KL*

Har en 10 månaders bebis, samt en äldre hund, så vet hur det är. Och NEJ. Jag hade absolut inte skaffat hundvalp i samband med att jag skulle ha en liten bebis, och absolut inte innan.
Man kan inte föreställa sig hur det är att bli förälder, och alla reagerar olika, och man är en sån optimist innan; "man kommer hinna mycket när bebis sover". Eh. Ja, det beror på hurdan bebis man får. En del sover knappt alls, och även om de gör det, är det svårt att planera med en valp i huset som också behöver aktivering.

Så. Vänta. Helt klart. Känns det ok när bebis väl är här, så kör på det då.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag hade inte gjort det. Jag har konstant dåligt samvete för att jag inte hinner med hunden som jag vill. Och hon var 8 när barnet föddes, och är en oerhört lättsam hund.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

För mig gick det alldeles utmärkt att ha hund och nyfödd samtidigt, till skillnad mot många andra i tråden.

Däremot hade jag nog inte fixat hunden som valp, nu var hunden två år så hon var rumsren och klarade av att hålla sig och behövde inte ut stup i minuten. Men att ha hund och bebis var för mig helt okomplicerat, bebis hängde med antingen i bärsele/sjal eller vagn.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Samma för mig, min hund var vuxen när bebisen kom. Det gick jättebra att gå långpromenader, de sover ju mycket i början, och ofta extra bra i sjal eller vagn så det är bara att knalla på. Men det är ju skillnad med en valp som ska ut hela tiden.

Jag blev själv också förvånad över mitt väldigt snabbt dalande hundINTRESSE. :( . Åka iväg och spåra eller träna på klubben - helt ointressant! Jag fortsatte ändå men nu känns det tyvärr inte längre som ett intresse utan något jag måste göra. Och jag säger samma dom Hyacinth - jag har konstant dåligt samvete för hunden.

Men allt det där är ju personligt.
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Följ din magkänsla!

MEN
Jag skulle ha väntat! Och det säger jag av erfarenhet för jag gjorde nästan precis likadant som du tänker göra, bara att vi skaffade valpen 1 månad innan jag blev gravid.
Vi hade en 1 årig schäferblandning sedan innan så hon avlastade oss väldigt mycket genom att leka med valpen, men det var tungt i slutet av graviditeten.
Och sen när ni kommer hem med bebisen kommer ni inte ha den tiden som krävs för att ha valp, vi har tur att vi hade en klok "stora syster" som hjälpte oss att uppfostra. Men hon är ändå en liten bortskämd och obildad hund nu.

Jag är en väldigt impulsiv människa men om jag visste att vi skulle bli gravida så skulle jag aldrig ha skaffat en valp, inte nu när jag vet hur det är :) Det fungerar men är jobbigt!
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

För mig gick det alldeles utmärkt att ha hund och nyfödd samtidigt, till skillnad mot många andra i tråden.

Däremot hade jag nog inte fixat hunden som valp, nu var hunden två år så hon var rumsren och klarade av att hålla sig och behövde inte ut stup i minuten. Men att ha hund och bebis var för mig helt okomplicerat, bebis hängde med antingen i bärsele/sjal eller vagn.

Fast när hunden är två år har man ju hunnit en bra bit på vägen... Du har hunnit fått till grundlydnaden, börjat nosa på vad man nu har tänkt sig göra med hunden osv

Dessutom så hade ju ts tänkt sig en jakthund, det kräver rätt mycket mer i skog och mark i längre perioder än vad många bebisar är nöjda med. Dessutom är det svårt att ha med sig en bebis och kunna skuta/skjuta knall skott vid en ev apportering.

När jag fick vårat första barn var våran hund oxå två år, grundlydnaden fungerade utmärkt, jag kunde öppna dörren och släppa ut honom och sedan öppna när han ville komma in igen, jag hade startat igång honom på agility och sedan fick jag även svägerskans dotter att tävla honom. Han hade klarat av öppet spår på viltspår, han var ordentligt injagad och blev inbjuden att jaga på flera marker än vad vi hade tid med.

Men hans första två år la vi ner otroligt mycket tid, åkte på flera olika kurser och fick hjälp i olika moment, men så hade vi en mycket lättsam hund när vårat första barn kom.
Våran nuvarande huligan har av olika orsaker inte fått lika mycket tid, och det märks, rejält... Även om det nu är en vassare ras så finns det stora delar som jag önskar att jag hade gjort annorlunda. Men idag är han 3 år och i dagsläget skulle jag nog kunna skaffa mig en bebis utan att det skulle vara några problem, de första två år hade jag fått lov att göra mig av med honom. Nu blir det ingen mer bebis för mig hur som helst, men däremot är jag sugen på en ny valp. ;)
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

När vårt första barn var 5 månader fick vår tik en kull med 8 valpar. Vi behöll en av dom. Så när dottern var 7 månader hade vi alltså en 5 årig hund och en valp. Självklart blev det en del jobb och så men det fungerade. Jag skulle aldrig vilja vara utan mina hundar då jag tävlar mycket. Det intresset har absolut inte dalat. Nu har jag också två väldigt lättsamma barn och 4 åringen tjatar på att få en egen hund att träna med =)

Vad många som känner att hunden/hundarna kommer i kläm eller att intresset inte finns kvar.:confused:
 
Sv: Barn först, hundvalp sen eller tvärtom..?

Jag jobbar heltid, så tiden räcker inte, därmed har intresset dalat. Det känns som de jag känner som har kvar ambitionsnivån och intresset ofta jobbar mindre än vad har gör.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 689
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 318
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 323
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 193
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp